Rusza kontrowersyjna przebudowa ulicy. Priorytet dla pieszych i rowerzystów
dzisiaj, 15:08
Od poniedziałku 6 października rozpoczyna się przebudowa ulicy Okrzei w Warszawie. Na odcinku między ulicami Panieńską a Jagiellońską wprowadzony zostanie ruch na jednym pasie, zakazy parkowania oraz nowe rozwiązania drogowe. Inwestycja ma potrwać do wiosny 2026 roku.
Prace drogowe na ul. Okrzei ruszają w poniedziałek 6 października około godziny 16:00. Na odcinku między ulicą Panieńską a Jagiellońską zostanie zwężona jezdnia - ruch w kierunku ul. Targowej poprowadzony zostanie jednym pasem. Na całym przebudowywanym fragmencie wprowadzony zostanie zakaz parkowania z tabliczkami o możliwości odholowania pojazdów. Ponadto ul. Wrzesińska straci połączenie z Okrzei - wjazd zostanie skierowany od ul. Kępnej. Skrzyżowania z ulicami Krowią i Sierakowskiego pozostaną przejezdne, zaś chodnik po stronie Portu Praskiego zostanie zamknięty - piesi będą mogli korzystać jedynie z dojść do Krowiej i Wrzesińskiej. Trwające utrudnienia zapowiedziano aż do wiosny 2026 roku.
Koncepcja Okrzei w ramach Nowego Centrum Warszawy
Projekt przebudowy obejmuje fragment ulicy Okrzei od Wybrzeża Szczecińskiego do ul. Jagiellońskiej. Plan zakłada wymianę nawierzchni na kamienną wysokiej jakości, wygodną dwukierunkową drogę rowerową oraz pozostawienie jednego pasa ruchu dla samochodów i autobusów (według dotychczasowej zasady jednokierunkowości). Wzdłuż promenady pojawi się bogata zieleń - planowane jest posadzenie 74 drzew, rabaty kwiatowe, miejsca wypoczynku i elementy małej architektury. Projekt przewiduje także ogródki gastronomiczne i stelaże informacyjne z informacjami o inwestycji. Roboty wykona firma Strabag.
Organizacja ruchu i komunikacja dla mieszkańców
W trakcie prac ruch kołowy w kierunku Targowej będzie prowadzony jednym pasem. Samochody parkujące na remontowanym odcinku muszą być usunięte - w przeciwnym razie grozi im odholowanie. Chodnik po stronie portowej zostanie zamknięty - piesi będą mogli korzystać jedynie z dojść do ulic Krowiej i Wrzesińskiej. Skrzyżowania z Krowią i Sierakowskiego zostaną utrzymane jako przejezdne. Roboty mają potrwać rok i pięć miesięcy - zakończenie przewidziano wiosną 2026 roku.
Cel inwestycji i szerszy kontekst
Sztandarowy projekt ratusza Nowe Centrum Warszawy zakłada m.in. zmiany w przestrzeni publicznej na prawym brzegu Wisły. Ulica Okrzei ma stać mniej przyjazna dla kierowców a bardziej dla pieszych i rowerzystów, z przestrzenią zieloną i komfortowymi ciągami komunikacyjnymi. Zmiana nawierzchni i zieleń mają podnieść estetykę ulicy oraz poprawić funkcjonalność jej przestrzeni.
To kolejna bardzo kosztowna, niekoniecznie potrzebna a nawet kontrowersyjna przebudowa ulicy w Warszawie. Oprócz wątpliwości w sprawie przyszłej funkcjonalności takiej ulicy, dość istotna jest kwestia kosztów. Realizacja nowej wizji Pragi w okolicy kładki pieszo-rowerowej spowoduje, że mieszkańcy Wawra, Rembertowa, Ursusa czy Białołęki jeszcze dłużej poczekają na znacznie bardziej niezbędne potrzeby: asfaltowe ulice, chodniki, przystanki, latarnie uliczne i kanalizację.
red