REKLAMA

Wola

różne »

 

Zwężenie Górczewskiej. Dziwaczna decyzja

  27 czerwca 2018

alt='Zwężenie Górczewskiej. Dziwaczna decyzja'
Obok powstającej stacji Młynów Górczewska właściwie nie istnieje. Wcześniej było tam pięć ogólnych pasów ruchu, buspas i droga rowerowa.
źródło: Metro Warszawskie

Zaskakujące ogłoszenie ratusza: po otwarciu metra jezdnie będą węższe, niż kiedyś, jednak tylko na pewnym odcinku i kosztem w dużej mierze pasa dla autobusów.

REKLAMA

Po miesiącach sporów i dywagacji wreszcie poznaliśmy pierwszą decyzję warszawskich urzędników w sprawie przyszłości Górczewskiej. Jak zapowiada ratusz, pomiędzy Młynarską a Trasą Prymasa Tysiąclecia ulica będzie miała przekrój 2x2, tj. po dwa pasy ruchu w każdym kierunku oraz dwie drogi rowerowe. Dzięki temu "ruch zostanie uspokojony" i Górczewska "stanie się bardziej przyjazna". Póki co mowa tylko i wyłącznie o odcinku znajdującym się w sąsiedztwie zabytkowej XIX-wiecznej Kolonii Wawelberga. Decyzja w sprawie odcinka od Trasy Prymasa Tysiąclecia do granicy miasta jeszcze nie zapadła. Ratusz twierdzi, że "właśnie takiej ulicy chcą warszawiacy". Wciąż nie poznaliśmy jednak raportu z niedawnych konsultacji społecznych.

2x2=4

- Wiemy, jak istotna jest Górczewska dla mieszkańców Bemowa i Woli - mówi wiceprezydent Renata Kaznowska. - Pokazały to konsultacje społeczne, ale także sesje rad dzielnic. Należy jednak pamiętać, że przy okazji tak dużych inwestycji warto wykorzystać szansę na zmiany. Arteria ta do tej pory niemal wtłaczała do centrum tysiące samochodów. Chcemy to zmienić. Budowa II linii metra, parkingów P+R czy poprawa siatki połączeń komunikacji miejskiej - to sposoby zachęcenia mieszkańców do tego, by korzystali z transportu zbiorowego. Dlatego też podjęliśmy decyzję o zwężeniu wolskiego odcinka Górczewskiej do dwóch pasów.

Zanim rozpoczęła się budowa metra, między Młynarską a Trasą Prymasa Tysiąclecia ulica miała trzy pasy ruchu w kierunku Bemowa oraz dwa pasy ogólne i buspas w stronę Śródmieścia. Rowerzyści korzystali tam z wydzielonej drogi fatalnej jakości, zbudowanej z różowej kostki i urywającej się nagle na skrzyżowaniu z Tyszkiewicza. Jeśli patrzeć tylko na przekrój ulicy, na nowym układzie Górczewskiej najwięcej zyskają rowerzyści, zaś najwięcej stracą pasażerowie autobusów. Ratusz twierdzi, że "właśnie takiej ulicy chcą warszawiacy". Wciąż nie poznaliśmy jednak raportu z niedawnych konsultacji społecznych.

Kup bilet

"Nie" dla zwężenia...

- Nie pozwolimy na to! - zapowiada bemowski oddział Kukiz'15. - Będziemy domagać się przeprowadzenia postępowania środowiskowego w tej sprawie i składać odwołanie w przypadku decyzji zezwalającej na zwężenie Górczewskiej.

- Zwężenie jezdni na odcinku od Młynarskiej do Trasy Prymasa Tysiąclecia spowoduje utrudnienie wyjazdu z centrum, a z drugiej strony skierowanie ruchu na i tak już mocno obciążoną Trasę Prymasa - sądzi Jakub Gręziak, były wiceburmistrz i lider stowarzyszenia Wybieram Bemowo. - Z punktu widzenia mieszkańców obu dzielnic ta zmiana nie wnosi nic pozytywnego a wręcz przeciwnie - utrudnia im komunikację. Podczas konsultacji mieszkańcy opowiedzieli się stanowczo przeciw zwężaniu Górczewskiej, więc nie wiem, na jakie dane powołuje się stołeczny ratusz - uważa.

REKLAMA

...a może jednak "tak"?

Całkowicie odmiennego zdania są aktywiści stowarzyszenia Miasto Jest Nasze i ich wyborczy sojusznicy Bemowiacy.

- Dlaczego decyzja w sprawie Górczewskiej nie odnosi się do całego rejonu, dla którego powstały plany i który obejmowały konsultacje?! - pyta wolski oddział MJN. - Przypominamy, że po drugiej stronie Trasy Prymasa Tysiąclecia też mieszkają ludzie. Czy ta ulica to magiczna granica lepszego i gorszego świata? A może to świadoma polityka miasta? Proszę to oficjalnie ogłosić: "będziemy gorzej traktować mieszkańców osiedli Koło i Ulrychów, i z tego powodu obniżamy podatki".

- Połowiczny sukces w sprawie Górczewskiej - komentują Bemowiacy. - Oczywiście cieszy nas jednoznaczna decyzja przebudowy tego odcinka: przekrój 2x2, więcej zieleni, miejsc postojowych, szersze chodniki i drogi rowerowe. Jednocześnie martwi asekuranckie odwlekanie decyzji w sprawie dalszego odcinka. Potrzebujemy dobrze zaprojektowanej, przyjaznej wszystkim użytkownikom ulicy na całej długości.

REKLAMA

Kilka szczegółów

Największa uwaga mieszkańców dwóch dzielnic skupia się na szerokości jezdni, jednak zmian w rejonie Kolonii Wawelberga ma być więcej. Jak zapowiada ratusz, chodniki zaprojektowano tak, by jak najrzadziej krzyżowały się z ciągami rowerowymi, zaś pieszych oddzieli od jezdni pas zieleni, droga dla rowerów i kolejny ciąg zieleni. Wszystkie przejścia dla pieszych na Górczewskiej będą wyposażone w sygnalizację świetlną. Lokalizacje obecnie istniejących przejść zostaną niemal w całości zachowane, ale też pojawi się nowe w rejonie Sokołowskiej.

- Górczewska stanie się zielona - zapowiada ratusz. - Wysokie drzewa, a także szpalery krzewów i zieleni niskiej nie tylko poprawią estetykę ulicy, ale pochłoną również znaczną ilość szkodliwych pyłów. Niemal wzdłuż całej ulicy pojawi się szpaler drzew a pieszym towarzyszyć będą pasy zieleni o szerokości dwóch metrów i więcej. Projekt przewiduje zachowanie wszystkich cennych drzew i krzewów obecnie rosnących w przekroju ulicy.

Przy Górczewskiej pojawią się również nowe miejsca parkingowe. Zaplanowano je przede wszystkim w pobliżu punktów usługowo-handlowych, a także instytucji publicznych. Dodatkowo w pobliżu stacji metra Płocka powstaną miejsca chwilowego zatrzymania w formule kiss&ride.

Co mówi ekspert?

Już w 2016 roku poprosiliśmy o naszkicowanie przekroju Górczewskiej specjalistę transportu Marcina Banacha. Jego zdaniem sprowadzanie dyskusji do tego, czy ma być sześć pasów czy cztery, nie ma większego sensu.

- Przekrój jezdni powinien być różny na różnych odcinkach - stwierdził. - Od granicy miasta do Lazurowej zachowałbym układ 2x3, od Lazurowej do Powstańców Śląskich 2x2, na wąskim gardle nad torami kolejowymi i aż do trasy Prymasa Tysiąclecia ponownie 2x3. Dalej na wschód jezdnie powinny stopniowo się zwężać, do 2x2 za Trasą Prymasa Tysiąclecia i do 2x1 za Młynarską. Chciałbym jednak wyraźnie zaznaczyć, że na Górczewskiej powinna powstać także linia tramwajowa z Os. Górczewska do stacji Ratusz Arsenał. Autobusy mogą utknąć w korkach, natomiast powstająca linia metra wcale nie rozwiąże problemów komunikacyjnych, ponieważ jej przebieg jest oderwany od korytarzy komunikacyjnych Warszawy.

(dg)

 

REKLAMA

Komentarze (16)

# lideksynubeka

27.06.2018 17:42

Jezu,tę ekipę Bufetowej,co pierdzieli farmazony o zwężeniu ulic to chyba platformatoły wybrały sobie tylko na złość.
Niestety,takie są skutki,jak się głosuje na PO;gorzej,drożej i głupiej
Główną,wlotową/wylotową ulicę do centrum ze 130 tysięcznej dzielnicy chcą zwęzić!!!!!!!!!!!!!!!!!

# Theodred

27.06.2018 19:49

#lideksynubeka napisał(a) 27.06.2018 17:42
Jezu,tę ekipę Bufetowej,co pierdzieli farmazony o zwężeniu ulic to chyba platformatoły wybrały sobie tylko na złość.
Niestety,takie są skutki,jak się głosuje na PO;gorzej,drożej i głupiej
Główną,wlotową/wylotową ulicę do centrum ze 130 tysięcznej dzielnicy chcą zwęzić!!!!!!!!!!!!!!!!!

Myli się Pan. Tak się składa, iż wolscy Radni z PO są przeciw zwężeniu Górczewskiej. Radni PiS także przeciw. Zwężać Górczewską chcą urzędnicy wywodzący się z takich organizacji, jak Miasto Jest Nasze czy Zielone Mazowsze oraz rowerowi aktywiści. Połowa Ratusza jest przez nich opanowana. I to oni forsują te niekorzystne zmiany

# cave

27.06.2018 20:53

To nie są niekorzystne zmiany. To jest głos rozsądku.
Dziwaczne jest staroświeckie przeświadczenie, że do centrum jeździ się samochodem. I to ta tendencja jest powodem korków, a nie węższe ulice.
Przede wszystkim po to wydawane są pieniądze na budowę metra, żeby było używane.

REKLAMA

# qvertz

27.06.2018 22:59

Czyli debilizm zwyciężył. Ale nie ma się co martwić, że autobusy utkną w korkach. Nie utkną, ponieważ zgodnie z obowiązującą linią Partii (pardon, Ratusza i ZTM), linie autobusowe tradycyjnie zostaną z Górczewskiej wycofane. Skoro będzie metro, to innych środków transportu nie będzie trzeba uruchamiać. W ten sposób miasto zaoszczędzi pieniądze i przeznaczy je na inne jego zdaniem ważne projekty, np. na wsparcie lgbt.

# Głos rozsądku

27.06.2018 22:59

To są niekorzystne zmiany, a bezrobotne, wegepealarskie gnidy z sojowym latte terroryzują miasto ludzi, którzy pracują i chcą normalnie poruszać się w mieście niezależnie od śmierdzącego ZTM

# cave

27.06.2018 23:56

#Głos rozsądku napisał(a) 27.06.2018 22:59
To są niekorzystne zmiany, a bezrobotne, wegepealarskie gnidy z sojowym latte terroryzują miasto ludzi, którzy pracują i chcą normalnie poruszać się w mieście niezależnie od śmierdzącego ZTM
To nie są argumenty, tylko inwektywy.
Najbardziej niezależną formą poruszania się po mieście jest chód pieszy.
A przed podróżą komunikacją zbiorową wystarczy się umyć.

REKLAMA

# ignorant

28.06.2018 09:24

Sami jesteście dziwaczni - to najlepsze co można na chwilę zrobić. Brawo!
Dziękują mieszkańcy Górczewskiej i okolic - dość blachosmrodów i korków.

# Pdm

28.06.2018 09:26

Tak dla zwężenia Górczewskiej! Szerokie arterie zabijają miasto. Na zachodzie wiedzą to od dawna. Przykład Kopenhaga. Po to buduje się metro by zmniejszyć ruch samochodowy. Niestety nasze Janusze muszą swoimi beemkami wjechać prosto pod kasę sklepową.

# ŻelaznA

29.06.2018 11:55

@cave
"Dziwaczne jest staroświeckie przeświadczenie, że do centrum jeździ się samochodem. (...)
Przede wszystkim po to wydawane są pieniądze na budowę metra, żeby było używane."
Tylko że mieszkańcy Bemowa i Woli mogą czasami chcieć dojechać =bezpośrednio= tam, gdzie metra nie ma / nie będzie. Takie tam fanaberie...
A gdyby chcieli uczynić to autobusami, to te utkną w korkach na zwężonej Górczewskiej.

REKLAMA

# cave

02.07.2018 16:54

#ŻelaznA napisał(a) 29.06.2018 11:55
@cave
"Dziwaczne jest staroświeckie przeświadczenie, że do centrum jeździ się samochodem. (...)
Przede wszystkim po to wydawane są pieniądze na budowę metra, żeby było używane."
Tylko że mieszkańcy Bemowa i Woli mogą czasami chcieć dojechać =bezpośrednio= tam, gdzie metra nie ma / nie będzie. Takie tam fanaberie...
A gdyby chcieli uczynić to autobusami, to te utkną w korkach na zwężonej Górczewskiej.
Nie utkną, jeśli większość dojeżdżających przesiądzie się z samochodów do komunikacji zbiorowej.
To jest naprawdę prosta logika.

# Mieszkaniec Wawy

03.07.2018 17:33

Przywiazali was do tych siedzeń w samochodach? Połowa ma nadwagę a 3/4 hemoroidy ale nijak nie wsiadzie taki do autobusu bo korona z głowy spadnie. Rozejrzyjcue się po świecie : europejskie stolice dążą do wyrzucenia samochodów z miast! !! Po co jest metro i dla kogo? Dla plebsu który nie ma służbowego auta? Dla studentów? ?? Nie, dla każdego! I popieram całym sercem takie inicjatywy. Rozjechalibyscue każdy skwer i każdy chodnik gdyby wam pozwolić. Dosyć samichodziarzy !!

# Klonojad

04.07.2018 08:48

Znowu Marcin Baanach jako ekspert?
Ten człowiek tak ośmieszył się przygotowując plan organizacji ruchu dla Boernerowa, że cytowanie go jako eksperta to czysta kpina z czytelników.

REKLAMA

# Rafał

06.09.2018 09:49

Też się zgadzam że to nie są niekorzystne zmiany. Dotychczasowa Górczewska to przykład projektowania z czasów PRL dróg szybkiego ruchu w centrum Warszawy. Takie rozwiązania ułatwiały co prawda przejazd samochodem ale dzieliły dzielnicę na dwie odseparowane od siebie strefy. Pomysł zwężenia Górczewskiej to jedynie próba przywrócenia normalnego charakteru tej ulicy, która nie jest trasą szybkiego ruchu.
Ponadto zdumiony jestem że ludzie z Kukiza bronią Warszawy z czasów PRL.

# Gina

16.10.2018 12:42

Nazywam się Gina Acampora i mówię teraz jako najszczęśliwsza osoba w całym dzikim świecie. Powiedziałem sobie, że każdy pożyczkodawca, który uratuje moją rodzinę przed naszą złą sytuacją, podam to imię całemu światu i jestem taki Z radością mogę powiedzieć, że moja rodzina wróciła na dobre, ponieważ potrzebowałem pożyczki w wysokości 100 000 USD, aby zacząć życie od nowa, ze względu na mój zawód, ponieważ jestem samotną mamą, z 4 dziećmi i całym światem wydawało się, że to było wiszące na mnie, dopóki nie spotkałem BOGA wysłanego pożyczki Firma, która zmieniła moje życie i mojej rodziny, BOGA obawiając się firmy, Nora Mildred, była zbawicielem BÓG wysłanym, by uratować moją rodzinę z pożyczką 100 000 USD skontaktować się z nią noramildred.loan@hotmail.com

 Zuzia

17.10.2018 11:30

Polecam dyskusję w tej sprawie z Panem Tomaszem Jędrzejczakiem
tomaszjedrzejczak.pl

REKLAMA

# Kris

26.02.2019 07:05

Teraz zwężają, a kolejni będą poszerzać. Czy nikt nie widzi, że wzdłuż Lazurowej powstaje nowe miasto? Którędy Ci ludzie mają jechać do Centrum? Obwodnicą?
więcej na forum

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuWola

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

Kambukka Olympus
Kambukka Lagoon

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

REKLAMA

REKLAMA