Aleje Jerozolimskie zostaną zwężone. Projekt za kilka milionów
26 sierpnia 2021
Drogowcy poszukują firmy, która przygotuje projekt zwężenia ulicy między rondami Dmowskiego i de Gaulle'a. Dla prywatnych aut zostanie jeden pas w każdym kierunku.
Przypomnijmy: w maju warszawski ratusz niespodziewanie ogłosił pomysł zwężenia centralnego odcinka Al. Jerozolimskich. Zgodnie z założeniami, po przebudowie odcinka między Marszałkowską a Nowym Światem ulica będzie mieć szersze chodniki z miejscem na ogródki gastronomiczne, a także cztery szpalery drzew.
Aktywiści proponują: zwęzić Aleje aż do placu Zawiszy
Zdaniem stowarzyszenia Ochocianie Sąsiedzi plany ratusza wobec Al. Jerozolimskich są za mało radykalne.
Zwężą Aleje Jerozolimskie
Do dyspozycji kierowców pozostanie jeden pas ruchu w każdym kierunku. Obok znajdą się buspasy, zatoki do parkowania równoległego i drogi rowerowe. Zarówno pasy dla samochodów, jak i buspasy będą wyjątkowo wąskie - pierwsze zaplanowano na 3 m, drugie na 3,25 m. Z kolei obie drogi rowerowe będą mieć po 3 metry, a więc szerokość o 50% większą od standardowej. Na razie Zarząd Dróg Miejskich jest na etapie poszukiwania projektanta.
- Cztery firmy zgłosiły się w drugim postępowaniu na zaprojektowanie nowego wyglądu Al. Jerozolimskich - piszą drogowcy. - Oferty zawierają się w przedziale 2,4-6,7 mln zł brutto, a najtańsza jest pod tym względem istotnie korzystniejsza od najniższej z poprzedniego przetargu. Obecna najtańsza jest o 1,2 mln zł niższa.
Likwidacja ronda Dmowskiego
Przy okazji przebudowy ronda Dmowskiego i de Gaulle'a zostaną zastąpione zwykłymi skrzyżowaniami. Przy Pankiewicza, Brackiej, stacji kolejowej Powiśle, a także na wysokości dawnego Domu Partii i po wschodniej stronie ronda Czterdziestolatka zaplanowano nowe przejścia dla pieszych. Przystanki tramwajowe i autobusowe zostaną przesunięte, wydłużone i poszerzone.
- Przetarg na zaprojektowanie nowych Al. Jerozolimskich został przygotowany w porozumieniu z PKP, a jego zakres jest skoordynowany z inwestycją kolejową - zapowiada urząd miasta. - Projekt opracowany przez Zarząd Dróg Miejskich ma zostać wykorzystany w procesie przebudowy linii kolejowej tak, aby wprowadzić zmiany nad tunelem kolejowym zamiast odtwarzania stanu istniejącego. Termin realizacji inwestycji jest zatem uzależniony od harmonogramu prac kolejowych.
(dg)
.