Znikną 190, 500 i 160? Te linie może wyciąć metro
8 czerwca 2017
Budowa metra trwa, a my nadal nie wiemy, jak jego otwarcie zmieni linie autobusowe. Na razie ZTM zapowiada korekty tras po przedłużeniu na Targówek ulicy Kijowskiej.
"Czy wiadomo już coś na temat tego, jak będzie wyglądać komunikacja na Targówku po otwarciu metra? Czy będziemy mieć możliwość wypowiedzenia się w konsultacjach? Byłem na dniu otwartym na budowie metra i nie dowiedziałem się nic na ten temat. Moim zdaniem ZTM już teraz powinien pokazać mieszkańcom projekt nowych tras, żebyśmy mieli czas na przemyślenie i wypowiedzenie się. Wolałbym nie dowiadywać się w ostatniej chwili, że np. 160 znika, "bo na Powiśle jest metro", 500 znika, bo mamy jeździć na Gdański metrem przez Świętokrzyską a 190 skasują, jak metro dotrze na Bemowo. Chciałbym też się dowiedzieć, co zmieni się po otwarciu Świętokrzyskiej. Coś już wiadomo?"
Czytelnik z Targówka Mieszkaniowego
Wiemy, że nic nie wiemy
Gdyby rozwój Warszawy był planowany racjonalnie, konsultacje społeczne w sprawie komunikacji miejskiej odbywałyby się przed rozpoczęciem budowy metra, a nawet przed zaplanowaniem jego trasy. Niedawno dyrektor ZTM Wiesław Witek spotkał się z radnymi Targówka. Konkretów zabrakło.
- Nie ma nawet decyzji co do tego, jaka linia pojedzie jesienią trasą Świętokrzyską - relacjonuje jeden z radnych. - ZTM zapowiedział, że prawdopodobnie będzie to 156.
Co zmieni metro?
Budowa metra idzie zgodnie z planem i otwarcie stacji na Targówku w roku 2019 nie jest zagrożone. ZTM zapowiada, że przedstawi projekt nowych tras autobusów dopiero w przyszłym roku, przed konsultacjami społecznymi z mieszkańcami Targówka, Pragi i Białołęki. Patrząc na politykę ZTM już teraz można zgadywać, że pod znakiem zapytania jest przyszłość m.in. linii 227 i 500. Pierwsza z linii kursuje zaledwie co pół godziny, ale zapewnia ciekawe, bezpośrednie połączenie Bródna i Targówka z Nowym Miastem, Grzybowem i Dworcem Centralnym. Prawdopodobnie pojawi się pomysł cięcia linii, tak jak wszystkich innych jadących z Targówka do Śródmieścia. Dotyczy to też "pięćsetki". Co prawda Wincentego to nie Pratulińska a stacja Dworzec Gdański to nie Świętokrzyska, ale może zadziałać tu logika cięcia wszystkiego, co jedzie z Targówka do starej linii metra. Niemniej 500 to tak świetna linia, że chyba powinna kursować częściej nawet po ukończeniu nowej linii metra.
Konsultacje w okolicy Radzymińskiej będą jeszcze bardziej gorące, niż przy Wincentego. "Z Targówka do Śródmieścia" kursuje 160, zaś na krótkich odcinkach na Pragę metro będzie "dublowane" przez 162 i 517. O 120 może wybuchnąć spór między Zaciszem a Białołęką: gdyby przełożyć linię z Gilarskiej i Jórskiego na Trocką, autobusy podjeżdżałyby do metra, ale na południowym Zaciszu to dziś jedyna linia. Problemem będzie też 262, które połączy w zasadzie dwie stacje metra, ale pojedzie zupełnie inną drogą niż podziemna kolej i obsłuży innych pasażerów. W zasadzie przesądzony jest los 412, czyli porannej "dowozówki" do najbliższej stacji metra.
Tak jak zauważył czytelnik, otwarcie metra między Targówkiem a daleką Wolą może oznaczać koniec popularnego 190, które kursuje Radzymińską, al. "Solidarności" i Górczewską od 17 lat. W poprzedniej dekadzie połączenie to uznano za tak dobre, że były dyrektor ZTM Leszek Ruta zapowiadał jego przekształcenie w metrobus-"siekierę", kursujący w szczycie co 2-3 minuty. Z szumnych zapowiedzi powstał tylko pas tramwajowo-autobusowy. Po otwarciu metra przekonamy się ostatecznie, czy 190 jest popularne dlatego, że jedzie z Targówka na Wolę, czy dlatego, że jedzie Radzymińską, al. "Solidarności" i Górczewską. O ile linia nie zostanie wcześniej pocięta.
W zasadzie pewne jest uruchomienie wraz z metrem nowej linii, kursującej od osiedli przy Łodygowej i ulicami Zacisza do stacji metra Trocka. Gdyby w pobliżu przystanku Lewinowska powstała pętla, linia mogłaby pojechać przez Potulicką (tam konieczna jest przebudowa progów), Tarnogórską, Kościeliską, Krośniewicką, Władysława Łokietka i Pratulińską. Będzie to jednak wymagać przedłużenia ulicy Władysława Łokietka i przebudowy ciasnych skrzyżowań na Zaciszu.
(dg)