Zmiana kursu na ¦wiatowida. Budowa jezdni od³o¿ona
5 pa¼dziernika 2016
Budowa tramwaju do Winnicy to priorytet, druga jezdnia na razie od³o¿ona na przysz³o¶æ - taki pomys³ dla Tarchomina ma warszawski ratusz.
Przedstawiciele inwestora (Zarz±du Transportu Miejskiego) i projektanci po raz ostatni spotkali siê w mieszkañcami Tarchomina w listopadzie ubieg³ego roku. Kolejna wersja projektu, uwzglêdniaj±ca liczne zg³oszone uwagi, mia³a zostaæ zaprezentowana w grudniu. Nie poznali¶my jej do dzi¶.
Szybki tramwaj to priorytet
Dwa lata temu na Tarchominie wybuch³ protest przeciwko planowanej rozbudowie ¦wiatowida do przekroju 2x3, czyli trzech pasów w ka¿dym kierunku. Aktywi¶ci przypominali, ¿e warszawski samorz±d zobowi±za³ siê do realizacji strategii zrównowa¿onego rozwoju systemu transportowego, zak³adaj±cej m.in. promocjê komunikacji miejskiej i rowerów kosztem samochodów.- Bior±c pod uwagê realizacjê za³o¿eñ strategii oraz tendencje globalne, a tak¿e przyk³ady rozwi±zañ przyjêtych w innych miastach europejskich, ruch pojazdów indywidualnych w obrêbie miasta powinien siê minimalizowaæ, a w najgorszym przypadku utrzymaæ na sta³ym poziomie - pisali w petycji do prezydent Hanny Gronkiewicz-Waltz aktywi¶ci Przyjaznego Tarchomina. - To za³o¿enie jasno podwa¿a sens rozbudowy ulicy.
Decyzj± ówczesnego wicedyrektora ZTM (dzi¶ szefa drogowców) £ukasza Puchalskiego projekt budowy "Tarchostrady" - jak nazywali ¦wiatowida w uk³adzie 2x3 aktywi¶ci - trafi³ do kosza. Nowy projekt mia³ zak³adaæ 2x2 pasy ruchu, wygospodarowanie na istniej±cej jezdni pasa do parkowania równoleg³ego, oraz budowê drugiej drogi rowerowej i chodnika. Projekt nie powsta³, a podczas przed³u¿ania linii tramwajowej na Tarchomin Ko¶cielny powsta³y odcinki dróg rowerowych i latarnie, które na pierwszy rzut oka koliduj± z drug± jezdni±.
Zmiany w ratuszu, zmiany na Tarchominie
¬ród³a w warszawskim ratuszu informuj±, ¿e po dymisji wiceprezydenta Jacka Wojciechowicza, zajmuj±cego siê inwestycjami drogowymi przez dziesiêæ poprzednich lat, klimat bardzo siê zmieni³. Aby rozwi±zaæ problemy ekologiczne i transportowe, miasto ma teraz bardziej stawiaæ na komunikacjê szynow± i lokalne projekty poprawiaj±ce jako¶æ ¿ycia. Prawdopodobnie ju¿ na najbli¿szej sesji Rada Warszawy zaktualizuje plany inwestycyjne.- Druga jezdnia na pewno nie jest priorytetem - dowiedzieli¶my siê nieoficjalnie. - Wysi³ek inwestycyjny na zachodniej Bia³o³êce powinien skupiæ siê na przed³u¿eniu linii tramwajowej do Winnicy i budowie przy Modliñskiej wygodnego wêz³a przesiadkowego. Poszerzenie jezdni niekoniecznie rozwi±¿e problemy, a ma te¿ powa¿ne minusy.
Budowa drugiej jezdni ¦wiatowida i ulicy stanowi±cej jej przed³u¿enie na pó³noc ma zostaæ od³o¿ona w czasie, byæ mo¿e ju¿ na najbli¿szej sesji Rady Warszawy. Ratusz chce tak¿e, by jak najszybciej powsta³ odcinek linii tramwajowej do Winnicy z docelow± pêtl± przy Modliñskiej.
(dg)