Złóż wniosek w sprawie Trasy Olszynki Grochowskiej
28 kwietnia 2016
Jeszcze tylko dzisiaj można składać wniosek do miejscowego planu zagospodarowania terenów, gdzie planowany jest węzeł Trasy Toruńskiej i Olszynki Grochowskiej.
Jak brzmi pismo?
W związku z przystąpieniem do sporządzania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego otoczenia węzła komunikacyjnego Trasy Toruńskiej i projektowanej Trasy Olszynki Grochowskiej wnioskuję o:
I. Dostępność do infrastruktury drogowej, poprawę komunikacji
1. Zmianę statusu Trasy Olszynki Grochowskiej jako drogi o funkcji "G" z torowiskiem dla tramwaju. Planowane włączenie Trasy Olszynki Grochowskiej w sieć dróg krajowych, przetnie osiedla we wschodniej części dzielnicy, a brak wjazdów na/zjazdów z Trasy uniemożliwi korzystanie z niej mieszkańcom wschodniej Białołęki.
Rezerwa drogowa pod Trasę Olszynki Grochowskiej, jedyna we wschodniej Białołęce prowadząca w kierunku północ - południe, może być "kręgosłupem" dla lokalnego układu drogowego. Nie stanie się tak, jeśli droga pozostanie w proponowanym w planie kształcie. Duży węzeł drogowy ze skrzyżowaniami na estakadach oraz poprowadzenie ruchu tranzytowego będzie uciążliwe dla mieszkańców, których osiedla niejednokrotnie będą graniczyły z trasą.
Trasa Olszynki Grochowskiej jako droga o charakterze lokalnym ze ścieżkami rowerowymi, przejściami dla pieszych zapewniłaby zrównoważony rozwój tej części Warszawy. Niestety TOG w obecnym kształcie został wytyczony, gdy w jego sąsiedztwie nie było wielotysięcznych osiedli, a Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego m.st. Warszawy, określające politykę zagospodarowania przestrzennego Warszawy, nie uwzględnia istniejącej zabudowy mieszkaniowej.
2. Zwiększenie liczby ulic poprzecznych przecinających TOG np. Skarbka z Gór, Lewandów, Berensona. W okolicy istniejącej pętli autobusowej wnioskuję o budowę ronda i połączenie skrzyżowania TOG z ul. Skarbka z Gór.
3. Utworzenie połączenia drogowego z TOG (bądź ul. Głębockiej) tak, aby istniała możliwość zjechania w kierunku północnym od ronda Małej Brzozy do ul. Ostródzkiej np. poprzez przedłużenie ul. Astrowej.
4. Budowę dwóch rond przy zjeździe z Trasy Toruńskiej oraz przebudowę mającą powiększyć rondo Jesiennych Liści/Skarbka z Gór lub powiększenie skrzyżowania. Zapewni to lepszą dostępność komunikacyjną budowanych w bezpośrednim sąsiedztwie TOG publicznych placówek m.in. przedszkola z oddziałami żłobkowymi.
5. Budowę linii tramwajowej w TOG oraz pozostawienie rezerwy pod metro do planowanej Trasy Mostu Północnego.
6. Utworzenie parkingu Park&Ride i zwiększenie liczby miejsc parkingowych.
Przy niedostatecznie rozwiniętej infrastrukturze drogowej oraz komunikacji zbiorowej, mieszkańcy są zmuszeni podróżować własnymi pojazdami, a rodzina często posiada dwa pojazdy. Niestety istniejące przepisy wymagają budowanie jedynie 1-2 miejsc parkingowych na lokal. Rozwiązaniem byłoby wymaganie budowania co najmniej 2,5 miejsca parkingowego na jedno mieszkanie.
7. Zmianę węzła TOG z Trasą S8 w taki sposób, aby główny strumień ruchu kierować na Białystok i Poznań, zaś na Białołękę (od węzła z TT z TOG) kierować tylko ruch lokalny. Na odzyskanej w ten sposób rezerwie wnioskujemy o utworzenie parku z funkcjami rekreacyjno - sportowymi.
8. Odwodnienie ulic w liniach rozgraniczających TOG z uwzględnieniem zlewni pozostałych dróg lokalnych.
9. Wprowadzenie zieleni izolacyjnej zamiast montażu ekranów dźwiękochłonnych.
10. Utworzenie pętli autobusowej, aby zapewnić dogodny dojazd autobusem do tramwaju dla mieszkańców z północno-wschodniej części Białołęki.
II. Strefa funkcjonalna - obszar na granicy aglomeracji, ochrona środowiska
1. Zachowanie 60% powierzchni biologicznie czynnej oraz wprowadzić zabudowę maksymalnie 2,5 kondygnacji.
Obszar wschodniej Białołęki wg Studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego m.st. Warszawy należy do strefy przedmieść. Budowanie osiedli na granicy Warszawy umożliwia rozlanie się tkanki miejskiej poza obszar aglomeracji, co jest to sprzeczne z zasadą zrównoważonego rozwoju miasta.
2. Ochronę Wspomagającego Systemu Przyrodniczego Warszawy.
Oznacza to podporządkowanie zabudowy sposobom i formom zagospodarowania wynikającym z ochrony wartości przyrodniczych i środowiska. Powstająca zabudowa nie może zaburzać funkcjonowania klinów nawietrzających Warszawę.
III. Inwestycje publiczne
Uwzględnienie rezerwy miejsca dla usług zdrowia i opieki społecznej, domów opieki społecznej, pogotowia, placówek straży pożarnej, policji oraz filia Urzędu Dzielnicy.
Gotowy do wypełnienia wniosek można znaleźć TUTAJ.
(wt)