REKLAMA

Puls Warszawy

różne

 

Zatoki przystankowe to przeżytek?

  10 grudnia 2014

alt='Zatoki przystankowe to przeżytek?'
Tak wyglądają przystanki w Brukseli. Ominięcie stojącego autobusu jest możliwe... ale tylko rowerem.
źródło: fb Zatoki? To się leczy

Kto powinien mieć priorytet w mieście: samochody czy piesi? Zdaniem coraz większej liczby osób, a także strategii transportowej Warszawy, odpowiedź jest prosta: piesi. Dlaczego więc zwężamy chodniki tam, gdzie pieszych jest najwięcej?

REKLAMA

"Zatoki? To się leczy" to cykl artykułów publikowanych na stronie Zielonego Mazowsza, a od niedawna także tytuł facebookowej strony inicjatywy "przeciw nadużywaniu zatok autobusowych". Prowadzący stronę aktywiści zwracają uwagę, że w naszym mieście chodniki są zwężane w miejscach, w których ruch pieszy jest największy, czyli na przystankach autobusowych. Mylą się ci, którzy uważają, że jest to praktyka normalna w skali Europy. Od co najmniej kilkunastu lat miasta stawiające - tak jak Warszawa - na transport zbiorowy, likwidują zatoki, budując w zamian elementy uniemożliwiające wyprzedzenie stojącego na przystanku autobusu lub nawet antyzatoki, czyli poszerzenia chodnika kosztem jezdni, zwężające ją np. z trzech pasów do dwóch.

Jakie jeszcze argumenty, poza ograniczaniem miejsca na przystanku, stawiają przeciwnicy zatok? Chodzi m.in. o spowalnianie autobusów, którym łatwiej jest wjechać do zatoki, niż z niej wyjechać (nie wszyscy kierowcy reagują na włączony w autobusie lewy kierunkowskaz). To także dodatkowe koszty budowy ulic, tworzenie miejsc zachęcających do nielegalnego parkowania (i dalszego blokowania autobusów) i stwarzanie zagrożenia na drodze. Zatoka zachęca bowiem kierowców do szybkiego przejeżdżania obok stojącego w niej autobusu, zza którego może nagle wyjść pieszy. I nie wynika to z samobójczych tendencji pieszych, ale tego, że ludzie w naturalny sposób wybierają najkrótsze drogi do celu. Warszawskie przystanki zazwyczaj - inaczej niż w innych dużych miastach Europy - są dostępne tylko z jednego końca.

W Warszawie zatok przystankowych nie buduje się praktycznie tylko tam, gdzie nie ma na nie miejsca, a przystanki są bardzo często zdecydowanie za wąskie: tramwajowe w al. Jana Pawła II i Al. Jerozolimskich albo autobusowe przy stacji Politechnika to przykłady sztandarowe. A gdzie problem ten występuje w naszej okolicy? Prosimy o nadsyłanie przykładów: redakcja@gazetaecho.pl.

DG

 

REKLAMA

Komentarze (7)

# rowerzysta tunelowy

15.12.2014 21:07

Zdecydowanie za wąska jest wysepka przytanku tramwajowego przy Hali Wola w kierunku Górczewskiej. I przy ostatniej "modernizacj" skrzyżowania jeszcze ją zwężono

# Roberto

16.12.2014 15:59

Na Pradze Południe jest taka uliczka prawie ruchu lokalnego o nazwie Jana Nowaka Jeziorańskiego. Chyba od roku kursował tamtędy autobus a w tym miesiącu przy przystankach autobusowych powstały zatoki parkingowe. To jest doskonały przykład, że strategia wspierania ruchu pieszego w tej dzielnicy nie działa. Na Bora-Komorowskiego na Gocławiu od kilkudziesiąciu lat jeżdżą autobusy i nie przy wszystkich przystankach istnieje zatoka autobusowa. Ta sytuacja pokazuje, że zatoka autobusowa na drogach lokalnych jest zbędna gdyż w najmniejszym stopniu nie powoduje ograniczenia ruchu samochodowego.

# Wojciech

18.12.2014 15:42

Roberto, zatoka z pewnym stopniu powoduje ograniczenie ruchu samochodowego. Trudno polemizować z tym faktem, tylko że przepustowość dla samochodów nie powinna być w miastach kryterium najważniejszym. Są ważniejsze - bezpieczeństwo, wygoda i dostępność dla pieszych, priorytet dla komunikacji publicznej, uspokojenie ruchu itp. W tym świetle nawet jeśli w niektórych miejscach samochody będą musiały poczekać te 20-30 sekund to świat się nie za wali. A zalet jest wiele.
Inna sprawa są miejsca, gdzie ruch jest na tyle niewielki, że faktycznie trudno mówić o jakimkolwiek negatywnym wpłynie na przepustowość.

REKLAMA

# cuman

25.01.2015 22:19

Idąc tokiem myślenia KE i innych urzędników unijnych, wszystko robi się by było pro eko, wiec i w przypadku pieszy vs samochód pierwszeństwo powinien mieć samochód gdyż co jest tańsze i ekologiczne? łatwiej, taniej i zdrowiej jest pieszemu sie zatrzymać i potem ruszyć, wiec samochód powinien mieć pierwszeństwo i wierzę że tak się stanie zapisane w przepisach żeby było jasne. samochody mają pierwszeństwo

# VW Garbus

05.02.2015 08:10

Cuman, najbardziej ekologiczne to by było jakby samochód stał w garażu więc mi nie pitol o pierwszeństwie dla samochodów bo to jest gierkowska nowo-mowa!

# Yelonkers

15.03.2015 14:26

Zatoki powstały na skrzyżowaniach wzdłuż nowej trasy tramwajowej którą pan panie Gadomski tak chwaliłeś. Zdecyduj się człowieku o co ci chodzi.

REKLAMA

# qvertz

18.07.2018 19:00

Trudno o optymizm, jeśli HGW, Trzaskowski et consortes wmawiają mieszkańcom Warszawy potrzebę zwężania ulic, bo rzekomo ma to "uspokoić" ruch samochodowy, przy jednoczesnym brak deklaracji budowy kolejnych mostów, przynajmniej jednej III linii metra z prawdziwego zdarzenia. Bredzi się tylko, nie wiadomo po co, o absolutnej konieczności rozwoju linii tramwajowych w Wawie. Każdy, kto miał okazję pojeździć w Śródmieściu tramwajem wie, że ten środek transportu jest na tyle powolny, że w godzinach szczytu wręcz nieprzydatny. To samo można powiedzieć o SKM (dwa pociągi na godzinę - żenada). Niepokój przy tym budzą kolejne projekty azjatyckich wieżowców w centrum miasta. Włodarze wierzą, że personel tam pracujący będzie do pracy dojeżdżał autobusami, tramwajami i metrem, ale na pewno nie samochodami. Godzina postoju 10 PLN. Dlatego główne arterie w Wawie będą miały tylko po dwa pasy i światełka co 100 metrów. Rondo Dmowskiego i pozostałe - oczywiście do usunięcia, bo niepotrzebne. Niech żyje postęp!
więcej na forum

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Zapraszamy na zakupy

REKLAMA

Najnowsze informacje w Pulsie Warszawy

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

Najchętniej czytane w Pulsie Warszawy

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

Sylwester 2024/2025
Sylwester 2024/2025
Sylwester 2024/2025

REKLAMA

REKLAMA

Boże Narodzenie 2024
Boże Narodzenie 2024
Boże Narodzenie 2024