Z perspektywy Mazowsza o Bia³o³êce
25 wrze¶nia 2013
Brak komunikacji szynowej na Bia³o³êkê i jednorodna, silna Warszawa to w du¿ym uproszczeniu "pere³ki" planu zagospodarowania przestrzennego na Mazowszu konsultowane przez Stowarzyszenie Moja Bia³o³êka.
Potrzeba dofinansowania Bia³o³êki wschodniej
Bia³o³êkê wschodni± nale¿y traktowaæ jako obszar wymagaj±cy wsparcia z powodu niedoinwestowanej infrastruktury technicznej, pozbawionej dostatecznej liczby dobrej jako¶ci dróg. Konieczne jest utworzenie infrastruktury spo³ecznej: publicznej przychodni zdrowia, komisariatu policji, jednostki ratowniczo-ga¶niczej stra¿y po¿arnej. Stowarzyszenie Moja Bia³o³êka z³o¿y³o wniosek, aby "obszar centralny", tj. obszar problemowy o niskim poziomie rozwoju infrastruktury, mediów, dostêpu do dóbr i us³ug, powiêkszyæ o teren Bia³o³êki wschodniej (wyznaczony od ul. P³ochociñskiej do granicy z Markami, oraz od Trasy Toruñskiej do granicy z Nieporêtem). W przedstawionych propozycjach "obszar centralny" obejmowa³ tylko powiat miñski, warszawski zachodni i wo³omiñski.
Wysoka ranga Warszawy
W planie okre¶la siê "jak wzmocniæ rangê Warszawy". Jednym z za³o¿eñ jest m.in. kszta³towanie nowoczesnego centrum stolicy o wysokiej jako¶ci rozwi±zaniach architektonicznych, urbanistycznych, komunikacyjnych i atrakcyjnych przestrzeniach publicznych przy jednoczesnym zachowaniu i eksponowaniu walorów historyczno-zabytkowych". W planach rozwoju sieci szynowej nie uwzglêdniono poprowadzenia jej w kierunku Bia³o³êki wschodniej i Nieporêtu. Moja Bia³o³êka zwróci³a uwagê, ¿e istotny dla harmonijnego rozwoju ca³ej aglomeracji jest zrównowa¿ony rozwój przedmie¶æ, st±d wnie¶li¶my o dodanie czynnika istotnego dla wzmocnienia rangi metropolii tj. kszta³towanie nowoczesnych przedmie¶æ stolicy (m.in. dzielnic na granicy, takich jak Bia³o³êka) o wysokiej jako¶ci rozwi±zañ architektonicznych, urbanistycznych, komunikacyjnych i atrakcyjnych przestrzeniach publicznych przy jednoczesnym zachowaniu i eksponowaniu walorów przyrodniczych i historycznych - np. poprzez budowê miejsc o potencjale rekreacyjno-turystycznym dla mieszkañców stolicy.
Zapomniano o komunikacji szynowej
W planach rozwoju sieci szynowej nie uwzglêdniono poprowadzenia jej w kierunku Bia³o³êki wschodniej i Nieporêtu. Jako radna biorê udzia³ w spotkaniach dotycz±cych projektowanych tras metra. Trwaj± analizy nad koncepcj± poprowadzenia metra na Bia³o³êkê do Trasy Mostu Pó³nocnego. Rozwa¿any jest tak¿e tramwaj. Niezale¿nie od decyzji (tramwaj czy metro) priorytet komunikacji szynowej zosta³ ju¿ dawno zdiagnozowany. St±d dziwi mnie fakt, ¿e nie by³o odpowiednich zapisów w planie Mazowsza. Moja Bia³o³êka z³o¿y³a wniosek o ujêcie planów rozwoju komunikacji szynowej w kierunku Bia³o³êki wschodniej - w³±czaj±c w to szybki tramwaj (systemu ³±cz±cego metro z tramwajem) do Nieporêtu. W chwili obecnej na schemacie rozwoju komunikacji szynowej ten odcinek jest bia³± plam±. Zalew Zegrzyñski jest wa¿nym miejscem docelowym podró¿y dla wielu warszawiaków.
Trasa Olszynki Grochowskiej dla mieszkañców
Trasê Olszynki Grochowskiej w konsultowanym dokumencie okre¶lono jako problemow±, z uwagi na brak przes±dzeñ w zakresie lokalizacji inwestycji, terminu jej realizacji czy nawet podmiotu zarz±dzaj±cego. Czê¶æ trasy po stronie Nieporêtu jest ju¿ czê¶ciowo zabudowana. W my¶leniu o TOG jako trasie typu GP, w³±czon± w sieæ dróg krajowych (S17-S7) akcentuje siê wysokie koszty wykonania, czyli o inwestycji odsuniêtej w czasie na wiele lat. W zwi±zku z tym, ¿e TOG jest jedyn± rezerw± drogow± istniej±ca na terenie Bia³o³êki wschodniej, a istniej±cy w chwili obecnej uk³ad drogowy jest niedostosowany do obs³ugi powstaj±cych osiedli, Moja Bia³o³êka z³o¿y³a wniosek, aby Trasa Olszynki Grochowskiej zosta³a drog± typu G, czyli drog± do u¿ytku lokalnego z torowiskiem szynowym, ¶cie¿k± rowerow±, chodnikiem i skrzy¿owaniami umo¿liwiaj±cymi w³±czenie siê do ruchu innych ulic. I kolejny wniosek, aby drogi typu GP, o wysokiej klasie, przebiega³y poza terenem miejskim.
Zielony pier¶cieñ wokó³ Bia³o³êki
Wnioskowali¶my równie¿, aby dodaæ zapisy o potrzebie zmiany funkcji lasów bêd±cych w bezpo¶rednim s±siedztwie Bia³o³êki (m.in. Nadle¶nictwo Drewnica, Jab³onna) z produkcyjnej na u¿ytkow±, tzw. zielonych pier¶cieni - tak aby mieszkañcy mogli z nich korzystaæ z funkcj± edukacyjno-turystyczno-sportow±, przy zachowaniu walorów przyrodniczych lasów.
Zwrócili¶my te¿ uwagê, ¿e w planie brak jest dostatecznego uwzglêdnienia rekreacyjnej funkcji gmin Nieporêt, Wieliszew i Bia³o³êki wschodniej.
Uwagi Stowarzyszenia wspierali mieszkañcy, wysy³aj±c wnioski indywidualne. To g³osy, które mówi±, ¿e Warszawa to te¿ Mazowsze, pokazuj± potrzebê dofinansowania Bia³o³êki oraz uwzglêdnienia w polityce zagospodarowania przestrzennego Mazowsza wsparcia dzielnic po³o¿onych na przedmie¶ciu. G³os mieszkañców, w kontek¶cie dyskusji o "janosikowym" (wp³at z rejonu Mazowsza do bud¿etu pañstwa dla innych województw), pokazuje tak¿e bezsens zabierania funduszy, które s± potrzebne na inwestycje dla tego regionu.
Agnieszka Borowska
radna dzielnicy Bia³o³êka, prezes stowarzyszenia Moja Bia³o³êka