Tramwaj na zieloną Białołękę. Póki co tylko na kolorowych wizualizacjach
21 sierpnia 2024
Tramwaje Warszawskie wybrały wykonawcę na zaprojektowanie trasy tramwajowej z Targówka na wschodnią część Białołęki. Wedle zapewnień urzędników budowa torowiska wraz z niezbędną infrastrukturą może rozpocząć się za 4 lata. Jednak miasto wciąż nie ma na tę inwestycję pieniędzy.
- Dokonaliśmy wyboru najkorzystniejszej oferty projektanta nowej trasy, która ma skomunikować tereny intensywnie rozwijającej się Białołęki z metrem. Wygrała firma Voessing Polska sp. z o.
Nowy białołęcki park w dość "dziwnej" lokalizacji
Mieszkańcy złożyli, urzędnicy "przyklepali", głosujący zagłosowali - tak w dużym skrócie można opisać proces - wydaje się - bezsensownego zamiaru wydania ponad 600 tysięcy złotych z pieniędzy podatników na urządzenie parku w miejscu, które jest z dala od większych białołęckich osiedli. Dla kogo zatem ten park?
o., która jest gotowa wykonać usługę za ok. 25,1 mln zł brutto. Mieści się to w założeniach finansowych spółki. Podpisanie umowy będzie możliwe po zakończeniu procedur formalnych, w tym związanych z możliwymi odwołaniami od wyników przetargu - informują na swojej stronie Tramwaje Warszawskie.
Trzaskowski obiecuje, ale nie ma pieniędzy
Firma Voessing Polska sp. z o.o. będzie odpowiedzialna za przeprowadzenie prac projektowych oraz uzyskanie niezbędnych pozwoleń i dokumentów administracyjnych, w tym pozwolenia na budowę. Wykonawca będzie miał około 42 miesiące na realizację zamówienia, a więc musi się uporać ze swoimi pracami do 2028 roku.
- Właśnie wtedy planujemy start prac budowlanych tej kluczowej inwestycji transportowej dla mieszkanek i mieszkańców dzielnicy - obiecuje prezydent Warszawy Rafał Trzaskowski. Podpisanie umowy na nową trasę tramwajową w stolicy będzie możliwe po zakończeniu procedur formalnych, w tym związanych z możliwymi odwołaniami od wyników przetargu. Realizacja robót budowlanych, po odebraniu dokumentacji projektowej i pozyskaniu niezbędnych decyzji administracyjnych, zaplanowana jest na lata 2028-2030. Jak informują urzędnicy, trwają prace nad zapewnieniem finansowania budowy. A te mogą być gigantyczne. Inflacja szaleje i nikt nie jest w stanie przewidzieć jakie będą ceny za 4-6 lat. Z pewnością nie niższe. Dla porównania, łączny koszt budowy i wyposażenia nowej 7,5-kilometrowej trasy tramwajowej z Mokotowa do Wilanowa wynosi blisko 1,2 mld zł, przy dofinansowaniu unijnym w wysokości 555 mln zł. Trasa na Białołękę co prawda będzie o kilometr krótsza, ale będzie miała ponad kilometrową estakadę, która znacząco podniesie koszt całej inwestycji.
Jak pojadą tramwaje na wschodnią Białołękę?
Trasa będzie miała prawie 6,5 km długości. Rozpocznie się na Targówku, przy skrzyżowaniu ulic Matki Teresy z Kalkuty i Rembielińskiej. Dalej będzie prowadzić w ciągu ulic: św. Wincentego i Głębockiej. Następnie kilometrową estakadą przejdzie nad trasą S8 i rondem Małej Brzozy. Ostatni odcinek będzie biegł w rezerwie terenowej aż do Szkoły Podstawowej nr 112 przy ulicy Zaułek, gdzie znajdzie się pętla autobusowo-tramwajowa. Taki przebieg pozwoli na połączenie Zielonej Białołęki ze stacją metra Kondratowicza. Tramwaje będą mogły kursować nawet co 2-3 minuty. Czas przewidywanego przejazdu z pętli przy ul. Zaułek do stacji metra przy Kondratowicza wyniesie około 15 minut, a do Dworca Wileńskiego około 30 minut.
MB
.