Władze Bemowa wolą milczeć o przyszłości Górczewskiej
26 kwietnia 2018
Co o proponowanych zmianach na jednej z głównych ulic dzielnicy sądzi burmistrz, a co jego zastępcy? Postanowiliśmy się dowiedzieć, ale uzyskanie ich stanowiska okazało się niezwykle trudne.
5 kwietnia wysłaliśmy prośbę o kilka zdań komentarza do burmistrza Michała Grodzkiego oraz jego zastępców Grzegorza Kucy, Marka Lipińskiego, Stanisława Pawełczyka i Błażeja Pobożego. Po dwóch tygodniach otrzymaliśmy odpowiedź od zaledwie dwóch członków zarządu dzielnicy. Odczekaliśmy kolejny tydzień i.
Spór o Górczewską. Dla kogo jest metro na Bemowo?
"Patrząc widzą wszystko oddzielnie: że dom, że Stasiek, że koń, że drzewo" - pisał Julian Tuwim. Idealnie opisuje to proces planowania zachodniego odcinka metra, nowej Górczewskiej i całego układu komunikacyjnego Bemowa.
.. nic. Burmistrz Michał Grodzki (PiS) i jego nadzwyczaj aktywni na Facebooku zastępcy Błażej Poboży (PiS) i Grzegorz Kuca (PO) najwyraźniej nie widzą powodu, by swoimi poglądami na temat przyszłego kształtu Górczewskiej podzielić się z mieszkańcami Bemowa.
* * *
Stanisław Pawełczyk, Bemowska Wspólnota Samorządowa, wiceburmistrz Bemowa (2001-2006 i od 2016):
Po przeanalizowaniu materiałów przedstawionych przez firmę Arup uważam, że ani wariat I, ani wariant II jest nie do zrealizowania po wybudowaniu II linii metra, jeśli brać pod uwagę planowane dziś inwestycje. Obydwa warianty zakładają zmniejszenie liczby pasów do dwóch w każdym kierunku [w wariancie II jest dodatkowy buspas w stronę centrum - red.], co nie powinno mieć miejsca.
Górczewska jest drogą z kategorii wojewódzkich, łączącą drogę ekspresową S8 z centrum i kierującą tam duży potok samochodów. Poza tym nowa zabudowa mieszkaniowa na Chrzanowie zwiększy liczbę pojazdów w tym obszarze, co spowoduje większy ruch poprzez Lazurową do Górczewskiej. Moim zdaniem należy utrzymać układ drogowy taki, jaki jest, z ewentualnymi korektami. Jednocześnie proponuję zwiększenie (a nie zmniejszenie) liczby miejsc postojowych.
Ponadto uważam, że należy dokończyć budowę Lazurowej od ronda Wolna Europa do trasy S8 i to bardzo szybko. Następnie rozważyć pilną przebudowę dalszego odcinka Lazurowej i Urbanowicza aż do Radiowej, aby udrożnić wyjazd mieszkańcom w kierunku północnym do Łomianek i Bemowa-Lotniska. Oczywiście wszystkie trakty drogowe należy obsadzić drzewami i krzewami. Tak przygotowane drogi po okresie dziesięciu lat eksploatacji będzie można przebudować.
"Zaoranie" jednego pasa ruchu Górczewskiej w każdym kierunku już na tym etapie spowoduje bardzo duże utrudnienia, bez możliwości powrotu do układu sprzed przebudowy. Na pewno łatwiej będzie później dostosować do potrzeb układ drogowy poprzez zmniejszenie liczby pasów, niż ich dobudowanie.
Reasumując: podoba mi się wariant I, ale za jakieś 10-15 lat, kiedy będziemy mieli inny stan komunikacji publicznej na terenie Bemowa.
* * *
Marek Lipiński, Platforma Obywatelska, wiceburmistrz (od 2016) i były burmistrz (2015-2016) Bemowa:
Uważam, że tak istotna inwestycja drogowa powinna być przede wszystkim poprzedzona szczegółową analizą warunków ruchu, zarówno istniejących, jak i prognozowanych. Z uwagi na to, że Górczewska stanowi jeden z ważniejszych traktów komunikacyjnych na terenie dzielnicy, a postępująca zabudowa mieszkaniowa wskazuje na potrzebę rozwijania sieci transportowej, ostateczne rozwiązanie projektowe powinno z jednej strony uwzględniać "przyrost" liczby pojazdów, a z drugiej być przyjazne dla pieszych uczestników ruchu drogowego.
Szerokość pasa drogowego Górczewskiej pozwala na wypracowanie takiego modelu, w którym zasadnicza funkcja drogi, tj. prowadzenie ruchu drogowego, będzie zachowana bez szkody dla elementów towarzyszących, takich jak zieleń czy deptaki.
(red)
.