REKLAMA

Wola

Inwestycje

 

Więcej zieleni, mniej samochodów. Towarowa przyszłości

  15 marca 2016

alt='Więcej zieleni, mniej samochodów. Towarowa przyszłości'
źródło: +48 Grupa Projektowa

Warszawski samorząd i deweloperzy chcą zmienić fragment obwodnicy Śródmieścia w normalną, miejską ulicę. Jest w czym wybierać, bo właśnie powstało aż sześć koncepcji.

REKLAMA

Dziś Towarowa to hałaśliwe i ciągle zakorkowane morze asfaltu, obok którego przemykają pracownicy biurowców i turyści zmierzający do Muzeum Powstania Warszawskiego. Myślenie o mieście tylko dla kierowców odchodzi jednak do przeszłości i autostrada wewnątrz miasta, będąca formalnie częścią śródmiejskiej obwodnicy, ma zniknąć. Przy udziale warszawskiego samorządu, Stowarzyszenia Architektów Polskich, Muzeum Powstania Warszawskiego, Muzeum Woli i budujących wieżowce przy Towarowej firm Skanska i Ghelamco odbyły się warsztaty, na których sześć grup projektowych przygotowało swoje wizje ulicy. Wszystkie z nich są rewolucyjne. Ale zacznijmy od początku.

Ogromne centrum handlowe, nowe wieżowce

Dziś nad Towarową górują wieżowce Warsaw Spire (przy pl. Europejskim) i Warsaw Trade Tower (przy Chłodnej), sąsiadujące m.in. z chaotyczną zabudową centrum handlowego Jupiter, jednym nowym "apartamentowcem", pochodzącym z lat 50. biurowcem Bellony i starą elektrownią tramwajową, w której działa Muzeum Powstania. Przy samym rondzie Daszyńskiego ruszyła już budowa wieżowca 140-metrowego Generation Park. Planowana jest także budowa biurowców Skyliner i Spinnaker o wysokości prawie 200 metrów. Z kolei w miejscu Jupitera Griffin Real Estate zamierza zbudować ogromne centrum handlowe.

- Projekt ma stanowić rewitalizację przedwojennego dystryktu z wielkomiejską architekturą - pisze deweloper, zamierzający odtworzyć istniejący do II wojny światowej pl. Kazimierza Wielkiego, przedłużyć Wronią i zbudować tunel dla pieszych do stacji metra. Centrum handlowe ma mieć powierzchnię 100 tys. m2, a więc porównywalną z Arkadią.

Wstąp do księgarni

Miasto dla ludzi, nie dla samochodów

Wszystkie projekty przygotowane w ramach warsztatów zakładają zmniejszenie przestrzeni dla samochodów, przy czym cztery koncepcje mówią o zwężeniu jezdni, jedna o wytyczeniu buspasów a ostatnia, przygotowana przez +48 Grupę Projektową - o likwidacji jednej z jezdni. Propozycja +48 jest najbardziej rewolucyjna: zakłada budowę zielonego bulwaru w miejscu zachodniej jezdni, wyznaczenie większej liczby skrzyżowań i przejść dla pieszych i skwery przy rondzie Daszyńskiego, Muzeum Powstania i pl. Kercelego.

Projekt "Cztery Pory Woli" zakłada dodanie na Towarowej zieleni i pawilonów handlowych, plac na terenach pokolejowych przy Dworcu Głównym oraz budowę deptaków i skwerów w kwartale Wroniej, Chłodnej, Grzybowskiej i Krochmalnej. Katedra Sztuki Krajobrazu SGGW proponuje ekrany wyświetlające zdjęcia dawnej Warszawy na parterach budynków, natomiast Wola Rozwoju - stworzenie ogrodów na tarasach nowej i istniejącej zabudowy, budowę głównego punktu informacji turystycznej przy rondzie Daszyńskiego,

REKLAMA

Zmienić przebieg obwodnicy

Zanim będzie można przystąpić do rewitalizacji Towarowej, konieczne są zmiany w studium uwarunkowań przestrzennych - dokumencie nadrzędnym wobec planów miejscowych, opisujących m.in. kategorie dróg. Formalnie ulica jest częścią obwodnicy śródmiejskiej, w ciągu której znajdują się mosty Łazienkowski i Gdański. Teoretycznie rondo Daszyńskiego i pl. Kercelego powinny być przebudowane na bezkolizyjne a ruch w ciągu Towarowej i Okopowej skierowany na wiadukty lub do tuneli.

- Towarowa przy obecnych planach zabudowy za 10-15 lat będzie ulicą śródmiejską, jak dziś al. Jana Pawła II, więc żadnych tuneli czy estakad - napisał na Twitterze wiceprezydent Jacek Wojciechowicz, rozpoczynając dyskusję o nowym przebiegu obwodnicy.

Najbardziej prawdopodobnym i najtańszym rozwiązaniem będzie zaliczenie do obwodnicy śródmiejskiej Powązkowskiej i Trasy Prymasa Tysiąclecia i przeprogramowanie świateł na rondzie Radosława tak, by zachęcały do wybierania tej drogi. W warszawskich mediach pojawiły się także pomysły budowy tunelu pod Cmentarzem Powązkowskim lub połączenie Powązkowskiej z Trasą Prymasa 700-metrowym przedłużeniem Krasińskiego. O przebudowie Towarowej będzie można poważnie rozmawiać dopiero po rozwiązaniu problemu ogromnej liczby samochodów, wjeżdżających na tę ulicę.

Dominik Gadomski

 

REKLAMA

Czytaj na ten temat

Komentarze (5)

# zentrum

15.03.2016 21:09

No tak centrum handlowe pchać do samego centrum, juz widzę ten najazd wszystckich kupujących
Na takie rzeczy miejsce na obrzezach! a nie w centrum znowu ktoś nie pomyślał

# skaut

17.03.2016 11:36

Do centrum handlowego można jechać: tramwajem, metrem, nie każdy robi zakupy na miesiąc że musi wieźć swoje 4 litery autem

# Żelazna

17.03.2016 16:14

"Wszystkie projekty przygotowane w ramach warsztatów zakładają zmniejszenie przestrzeni dla samochodów (...) O przebudowie Towarowej będzie można poważnie rozmawiać dopiero po rozwiązaniu problemu ogromnej liczby samochodów, wjeżdżających na tę ulicę. "
To jakiś żart? Przy Towarowej rośnie jeden biurowiec przy drugim + planuje się centrum handlowe, a tu się marzy o ograniczaniu liczby samochodów? Powtórzę to, co napisałem wcześniej o tym kombinowaniu przy Towarowej:
Ilu mieszkańców ma Towarowa? Czy od Kercelaka do pl. Zawiszy jest w ogóle przy tej ulicy jakiś budynek _mieszkalny_? Dajcie sobie spokój z "koncepcjami" na Towarową. Tylko jezdnie i torowiska tej ulicy żyją 24 godziny na dobę. Biurowce i chodniki - tylko w godzinach pracy tychże biurowców. To jest drugi po dawnym Służewcu Przemysłowym warszawski Mordor, tyle że może z lepszym dojazdem.

REKLAMA

# woola

07.04.2016 16:12

Jeżeli dążymy do cywilizowanego świata to musimy ograniczać liczbę samochodów w centrum. Taki ściek komunikacyjny jest nie do utrzymania. Jest metro, tramwaj, to miejsce jest bardzo dobrze skomunikowane z resztą miasta, nie ma co porównywać do mordoru. Okolice Towarowej, to jest już centrum biurowe, biznesowe. Nie ma znaczenia czy będą 2, 3 czy 4 pasy i tak będzie wszystko stało a ilość spalin dużo większa przy wielopasmówkach.

# Jan

27.06.2016 14:06

Centrum handlowe ? A co z dostawami co rano? A co z TIR-ami , które muszą dojechać? Takie centra są zawsze na obrzeżach miast, tylko niestety nie w Polsce. I co to za przestrzeń miejska - mego centrum? Kogo to jeszcze teraz rajcuje?
więcej na forum

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Zapraszamy na zakupy

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuWola

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

Butelki dla dzieci Kambukka
Kambukka Reno

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy

REKLAMA

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024