Węzeł Marsa do rozwiązania
29 sierpnia 2008
Trasa Siekierkowska od strony Wawra to olbrzymi węzeł komunikacyjny ulicy Płowieckiej, Grochowskiej, Marsa, i Ostrobramskiej. Krzyżują się tu drogi dojazdowe z dzielnicy Wesoła, Wawer, Rembertów i Praga Południe. Już wykonane wiadukty otwierają drogę do centrum dla Wawra i Wesołej.
- konsorcjum firm Mota-Engil Polska S.A. i Mota-Engil Engenharia E Construcao SA,
- konsorcjum firm Warbud SA, Przedsiębiorstwo Robót Inżynieryjnych Pol-Aqua SA, Eurovia Polska SA i Eurovia Verkehrsbau Union GmbH,
- Budimex Dromex SA,
- konsorcjum firm Mostostal Warszawa SA i Acciona Infraestructuras SA,
- J&P - AVAX SA,
- DTP Terrassement SA,
- konsorcjum firm Teerag-Asdag Polska Sp. z o.o., Teerag-Asdag i Intop Tarno-brzeg,
- Przedsiębiorstwo Usług Technicznych - INTERCOR Sp. z o.o.,
- Strabag Sp. z o.o.,
- Bilfinger Berger Polska SA,
- Skanska SA,
- konsorcjum firm Sando Budownictwo Polska Sp. z o.o. i Construcciones San-chez Dominguez - Sando SA
- konsorcjum firm Przedsiębiorstwo Budowy Dróg i Mostów Sp. z o.o. i Warszaw-skie Przedsiębiorstwo Mostowe Mosty SA.
Węzeł Marsa uzupełnia projekt zagospodarowania przestrzennego okolic węzła. Obejmuje on Stary Wawer i tereny Pragi Południe między ulicą Grochowska i Ostrobramską. Szczególnie interesujące są rozwiązania architektoniczne na tym fragmencie planu. Plan umożliwia tu usytuowanie obiektów wysokościowych stano-wiących swoistą wschodnią bramę wjazdową do centrum. W przypadku projektu planu do dyskusji pozostawiono:
- podjęcie decyzji o lokalizacji węzła przesiadkowego samochód - autobus - tramwaj w okolicy węzła Marsa - Płowiecka,
- podjęcie decyzji o lokalizacji wspomnianych obiektów wysokościowych,
- podjęcie decyzji o możliwym zakresie przekształceń istniejących zespołów za-budowy,
- podjęcie decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego w zakresie oświaty i zdrowia.
Włodzimierz Zalewski