REKLAMA

Wola

przestrzeń miejska »

 

Czas przykryć tory wzdłuż Alej. "Plan dopuszcza wieżowce"

  28 maja 2021

alt='Czas przykryć tory wzdłuż Alej. "Plan dopuszcza wieżowce"'
źródło: UD Wola

Burmistrz Woli uważa remont linii kolejowej za wielką, niewykorzystaną szansę dla Warszawy.

REKLAMA

Rośnie liczba zwolenników przykrycia linii kolejowej biegnącej wzdłuż Alej Jerozolimskich. Wykop między al. Jana Pawła II a pl. Poseł Paweł Lisiecki: "Teren nad linią średnicową trzeba sprzedać" Poseł Paweł Lisiecki: "Teren nad linią średnicową trzeba sprzedać"
Pod kierownictwem byłego burmistrza Pragi Północ w Sejmie ruszyły prace nad oczekiwaną od 32 lat ustawą, która może odmienić centrum Warszawy.
Zawiszy to potencjalnie najdroższy teren, o zabudowę którego powinni "zabijać się" najwięksi inwestorzy. W ścisłym centrum Warszawy, przy stacjach SKM i WKD oraz przystankach tramwajowych, niedaleko dwóch stacji metra, mogłyby powstać budynki mieszkalne i biurowe będące dumą Warszawy. Na razie zieje tam wielka dziura.

Czas przykryć linię średnicową

- To olbrzymia blizna na tkance miejskiej, która sprawia, że duża część dzielnicy jest skazana na ciągłą degradację - uważa burmistrz Woli Krzysztof Strzałkowski, który dołączył do chóru osób apelujących do PKP o przykrycie torów przy okazji zbliżającego się remontu. - Chodzi m.in. o teren między Jana Pawła II a Al. Jerozolimskimi, gdzie miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dopuszcza budowę wieżowców bez limitów.

Problem jest banalny: zgodnie z polskim prawem kupując działkę kupujemy także to, co znajduje się pod nią. Oznacza to, że prywatne inwestycje nad tunelami drogowymi, kolejowymi czy metra są niemożliwe. Choć zmiana prawa byłaby bardzo prosta a przepisy o własności warstwowej obowiązują w większości państw Europy, nasze władze nie zajęły się sprawą od upadku komunizmu.

Zapraszamy na zakupy

Kiedy ustawa o własności warstwowej?

Światełkiem w tunelu jest zespół d/s własności warstwowej, na czele którego stoi poseł Paweł Lisiecki, były burmistrz i radny Pragi Północ. Jego zadaniem będzie przygotowanie projektu ustawy i przekonanie kolegów z Sejmu do jego przyjęcia. Jak mówi cytowany przez portal Transport Publiczny parlamentarzysta, dzięki zmianom w prawie tereny nad linią średnicową będzie można zagospodarować albo sprzedać. Poseł Lisiecki zwraca też uwagę, że ustawa o własności warstwowej bardzo ułatwiłaby również budowę parkingów podziemnych.

- Liczymy na to, że do 2023 roku, kiedy ruszą prace remontowe, samorządowcy i kolejarze otrzymają od rządzących możliwość efektywniejszego wykorzystania obszarów, po których przebiega linia kolejowa, takich jak te na Woli - mówi wiceburmistrz Adam Hać. - Dlatego warto mądrze wszystko zaplanować i uwzględnić w projekcie konieczność przykrycia, żeby nie trzeba było wszystkiego za kilka lat rwać.

(dg)

.
 

REKLAMA

Czytaj na ten temat

Komentarze (6)

# Hiki

28.05.2021 19:39

Ciągle o tym piszę od lat. Brak tego prawa czyni to,że metro w Warszawie dubluje główne ulice, idzie pod miejskimi placami i nie śmie pójść na skos. Taka stacja Centrum powinna powstać pod Centralnym a mamy dziwol. Co do zadaszenia torów to ładnie zrobił to Paryż koło Gare de Lyon. Zabudowano tory domami, hotelami i biurowcami. W Polsce PKP ma za dużo praw i nie liczy się z miastami. To pozostałość po latach 30.

# Ew Qwxyz

29.05.2021 07:56

Ktoś tu zapomniał, że ta linia robi jednocześnie za kanał wentylacyjny miasta.
Ratusz przez lata zezwalał na zabudowę kanałów wentylacyjnych i efekt jest taki, że Warszawa rywalizuje poziomem smogu z Krakowem, które zrobiło to samo. Tylko Kraków jest miastem w kotlinie, a Warszawa leży na równinie.
Zamiast wieżowców, to trzeba postawić nad linią średnicową tereny zielone z infrastrukturą dla pieszych.
Warszawie brakuje stanowczo zieleni, która redukuje temperaturę latem.

# Jinxter

29.05.2021 08:39

Zgadzam sie z Ew Qwxyz. Mini Central park byłhy bardzo pożądany

REKLAMA

# Grzegorz

29.05.2021 09:41

Tu nie chodzi o to czy szpeci , tu chodzi o kasę od deweloperów, za pomyślne załatwienie sprawy .
Za tym idzie mega szmal.
To że to ten teren to dodatkowo "komin powietrzny" , a komu to szkodzi ?
Wybudują wieżowce , a później na kogoś zawsze zrzucą odpowiedzialność , jak to zwykle bywa.
Kwestia druga , złodzieje z ratusza chcą zawęzić Marszałkowską i Ale.Jerozolimskie, na pewno nie po to żeby drzewka posadzić , chodzi o dodatkową przestrzeń gdzie wcześniej czy później zostanie zabudowana .
A drzewek to posadzą kilka na krzyż , a później wytną.

# Mat

30.05.2021 14:56

Dla mnie najzabawniejsze jest to, że prawa warstwowego jeszcze nie ma. O zieleń martwcie się w nowo zabudowywanych terenach jak np białołęka, tam będzie mieszkać najwięcej ludzi bez dostępu do jakichkolwiek większych terenów rekreacyjnych. W centrum ma być jak najgęściej bo jest najlepsza komunikacja i ograniczy to rozlewanie się miasta. Gdzieś te biura muszą być a inwestorów chętnych do budowy nie brak.

# Arpa61

04.06.2021 02:48

#Ew Qwxyz napisał(a) 29.05.2021 07:56
Ktoś tu zapomniał, że ta linia robi jednocześnie za kanał wentylacyjny miasta.
Ratusz przez lata zezwalał na zabudowę kanałów wentylacyjnych i efekt jest taki, że Warszawa rywalizuje poziomem smogu z Krakowem, które zrobiło to samo. Tylko Kraków jest miastem w kotlinie, a Warszawa leży na równinie.
Zamiast wieżowców, to trzeba postawić nad linią średnicową tereny zielone z infrastrukturą dla pieszych.
Warszawie brakuje stanowczo zieleni, która redukuje temperaturę latem.
BRAWO!

REKLAMA

więcej na forum

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuWola

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

Boże Narodzenie 2024
Boże Narodzenie 2024
Boże Narodzenie 2024

REKLAMA

REKLAMA

Sylwester 2024/2025
Sylwester 2024/2025
Sylwester 2024/2025