Jaśniejsze ulice, mniej wypadków. Warszawa coraz bezpieczniejsza
1 marca 2024
Warszawskie ulice oświetla już niemal 50 tysięcy ledowych opraw Sava, zaprojektowanych specjalnie dla stolicy. Nie tylko pozwalają one oszczędzić energię elektryczną, ale wpływają również - razem z inwestycjami w infrastrukturę drogową - na poprawę bezpieczeństwa m.in. na przejściach dla pieszych. Efektem takich inwestycji jest spadająca liczba wypadków na drogach i ich ofiar.
- Do tej pory wymieniliśmy już niemal 50 tys. opraw. Doświetliliśmy 2 tys.
Chcesz wziąć kredyt gotówkowy online? O tym musisz pamiętać!
Kredyt gotówkowy online może wspomóc Cię w realizacji różnych planów - dzięki otrzymanej gotówce możesz pokryć koszty remontu czy naprawić samochód. O wsparcie finansowe z banku możesz ubiegać się na różne sposoby, także przez internet. O czym musisz pamiętać, jeżeli zdecydujesz się na kredyt gotówkowy online? W jaki sposób przygotować się do złożenia wniosku?
przejść w całym mieście i poprawiliśmy infrastrukturę pod kątem bezpieczeństwa w 500 lokalizacjach. W efekcie w 2023 roku na warszawskich ulicach było najmniej ofiar wypadków drogowych odkąd zbierane są takie dane, czyli od 1983 r. - cieszy się prezydent miasta Rafał Trzaskowski.
Nowe oświetlenie Warszawy
Warszawa prowadzi największy w Polsce projekt wymiany opraw oświetleniowych od 2020 roku, instalując na ulicach ledowe oprawy Sava. Urządzeń o tym modelu jest w stolicy już dokładnie 47,7 tys., a wszystkich opraw LED ponad 76 tys. Oznacza to, że wymieniona została już prawie co druga oprawa w mieście. Warszawskie oświetlenie to olbrzymia infrastruktura, na którą składa się aż 122 tys. opraw i niemal tyle samo słupów latarni ulicznych, oświetlających ponad 3 tys. km dróg.
W skali każdego roku Savy pozwalają oszczędzić nawet do dwóch trzecich prądu w porównaniu ze starymi oprawami. Już teraz przynosi to rocznie blisko 36 mln zł oszczędności przy dużo lepszej jakości oświetlenia. Światło jest nie tylko jaśniejsze, ale również bardziej skupione, czyli skierowane w dół.
Smart city w Warszawie
W najbliższych kilkunastu miesiącach Zarząd Dróg Miejskich wymieni kilkadziesiąt tysięcy opraw. Dzięki temu Warszawa zużyje o kolejnych kilkadziesiąt megawatogodzin energii rocznie mniej. Docelowo samych Sav będzie około 80 tysięcy, a niemal wszystkie oprawy będą energooszczędne.
- Warszawa świeci przykładem i to dosłownie! Nasz program wymiany oświetlenia na energooszczędne oprawy Sava może być wzorem dla innych miast nie tylko w Polsce, ale także w całej Europie. Nowe oprawy nie tylko przynoszą nam wielomilionowe oszczędności w skali roku, ale przede wszystkim zwiększają bezpieczeństwo na drogach - mówi Rafał Trzaskowski. - Ale to nie wszystko. Robimy krok w kierunku jeszcze większej oszczędności energii. Ogłosiliśmy przetarg na system zdalnej kontroli warszawskich latarni. Ten system ma umożliwić wczesne wykrywanie awarii, monitorowanie zużycia energii czy sterowanie natężeniem światła - dodaje prezydent Warszawy.
W ramach wdrażania nowoczesnego systemu sterowania oświetleniem większość opraw zostanie wyposażona w specjalny kontroler informujący o ich pracy i pozwalający na zaawansowane zdalne sterowanie. Dzięki temu możliwe będzie nie tylko szybkie wykrywanie awarii, ale również ich przewidywanie. Poprawi to bezpieczeństwo i wpłynie na obniżenie kosztów utrzymania. System pozwoli również na dobranie jak najlepszych parametrów oświetlenia na ulicach, chodnikach i drogach dla rowerów. W oparciu o nowe urządzenia, w dalszej perspektywie możliwa jest rozbudowa innych istniejących systemów i usług (np. pomiary ruchu czy monitoring zajętości miejsc parkingowych) oraz wdrożenie zupełnie nowych. Kontroler pozwoli bowiem na zasilanie latarni prądem prze całą dobę. Obecnie prąd jest w nich tylko po zmroku i oznacza automatyczne włączenie oświetlenia.
Mniej wypadków w Warszawie
Wypadki na przejściach dla pieszych to ogromny problem polskich miast, a takie inwestycje, jak wymiana oświetlenia ulicznego, wpływają na poprawę bezpieczeństwa pieszych, hulajnogarzy i rowerzystów, ale również kierowców.
- Zrobiliśmy audyt ponad 4 tysięcy przejść dla pieszych. Postawiliśmy sobie najbardziej ambitny cel: wizję zero. Dążymy do tego, aby w naszym mieście nie dochodziło do śmiertelnych wypadków na drogach, drogach rowerowych i chodnikach - wyjaśnia Rafał Trzaskowski.
Służy temu wyznaczanie nowych przejść dla pieszych na podstawie wyników audytu oraz modernizacja i doświetlanie istniejących. W latach 2018-2023 doświetlone zostało w Warszawie 2 tys. przejść. Poprawiono również infrastrukturę w 500 lokalizacjach (azyle dla pieszych, wyniesienia, progi zwalniające, poprawa widoczności). To sprawiło, że w 2023 roku na warszawskich ulicach było najmniej ofiar wypadków drogowych (29 osób), odkąd zbierane są takie dane, czyli od 1983 r. (dla porównania - w 1990 roku było to 314 ofiar). W ciągu 6 lat liczba wypadków spadła aż o 44 proc. Dziś stolica ma trzykrotnie niższe wskaźniki wypadków niż średnia krajowa i niemal dwukrotnie niższe, niż średnia dla Unii Europejskiej.
(jok)
.