Którędy poprowadzić tramwaj z Żerania? Dowiemy się za rok
21 lutego 2022
Firma Databout otrzyma 1,8 mln zł za wykonanie studium techniczno-ekonomicznego linii tramwajowych, które mogłyby powstać na Żeraniu. Analizowane będą odcinki na Modlińskiej, Płochocińskiej, Myśliborskiej i Kuklińskiego.
W piątek 18 lutego Tramwaje Warszawskie zrobiły jeden z pierwszych kroków w kierunku przedłużenia na północ linii z pętli Żerań FSO. Za około rok powstanie studium techniczno-ekonomiczne, które powinno pomóc w udzieleniu odpowiedzi na wiele pytań.
Planują tramwaj na Modlińskiej
Od lat wiadomo, że linia tramwajowa zostanie przedłużona wzdłuż Modlińskiej, by połączyć się z trasą łączącą Młociny z Winnicą. Ale którędy? Firma Databout zaproponuje jak przeprowadzić tory przez węzeł z Trasą Toruńską (S8). Przed prowadzonym w latach 2013-2015 poszerzaniem mostu Grota-Roweckiego warszawski samorząd nie porozumiał się z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad w sprawie pozostawienia rezerwy terenu, więc może się okazać, że konieczna będzie ponowna przebudowa wiaduktów. Tańsze rozwiązanie może polegać na obejściu torami całego węzła wielkim łukiem poprowadzonym nad brzegiem Wisły.
- Studium pomoże też wybrać wariant przebiegu trasy przez nowe osiedla na Starych Świdrach - informują Tramwaje Warszawskie. - Tory pobiegną prosto wzdłuż Modlińskiej do al. Kuklińskiego albo przez Myśliborską, bliżej planowanych nowych osiedli na terenach dawnej fabryki domów. Tramwajarze zakładają także możliwość budowy dodatkowej trasy do przystanku kolejowego Żerań, a także pętli dla tramwajów i autobusów wraz z parkingiem przesiadkowym przy Familijnej. Inwestycję będziemy mogli podzielić na etapy. Które z nich zostaną zrealizowane i w jakiej kolejności, zależeć będzie od funduszy.
Będą kontrowersyjne pomysły?
Studium wykona dla tramwajarzy firma Databout, którą mieszkańcy Białołęki mogą kojarzyć z prowadzonych w 2020 roku konsultacji w sprawie linii kolejowej. Eksperci zgłaszali wówczas m.in. propozycje budowy torów przez teren pałacu w Jabłonnie oraz obok zabytkowego kościoła w Płudach, a także poprzecinania nasypami białołęckich lasów.
Databout otrzyma na przygotowanie studium 300 dni, więc efekty prac poznamy na przełomie obecnego i przyszłego roku. Dodajmy, że Rada Warszawy wciąż nie wpisała budowy tramwaju na Modlińskiej do wieloletnich planów inwestycyjnych ratusza.
(dg)