Pociągi wracają na Dworzec Główny. Rozkład rozczarowuje
26 lutego 2021
Reaktywację stacji zamkniętej w 1997 roku wyobrażaliśmy sobie zupełnie inaczej. Z dworca przy pl. Zawiszy nie skorzysta nawet Szybka Kolej Miejska.
W niedzielę 14 marca na Dworcu Głównym po raz pierwszy od 24 lat pojawią się pasażerowie. PKP Polskie Linie Kolejowe wznawiają ruch na stacji, ale warta 87 mln zł przebudowa będzie trwać dalej.
Warszawa Główna znów działa
- Z peronów będą korzystać podróżni niektórych połączeń Polregio, Kolei Mazowieckich i Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej - zapowiada PKP PLK.
Jak wynika z rozkładu jazdy, Dworzec Główny nie będzie działać nawet "na pół gwizdka". Do pl. Zawiszy dojadą tylko niektóre przyspieszone pociągi Kolei Mazowieckich z linii sochaczewskiej i grodziskiej, w dni powszednie także Interregio z Łodzi Fabrycznej, a w weekendy - składy Łódzkiej Kolei Aglomeracyjnej z Łodzi Fabrycznej. To wszystko. Ze stacji nie skorzysta przewoźnik, którego obecności spodziewaliśmy się najbardziej. Nie wjedzie tu Szybka Kolej Miejska. Dworzec Główny zacznie być wykorzystywany w większym stopniu dopiero po zakończeniu przebudowy Dworca Zachodniego, która wymusi w najbliższych miesiącach m.in. wycofanie linii SKM S3 ze Służewca i Lotniska Chopina.
Dworzec Główny w Warszawie
Stacja Warszawa Główna została otwarta tuż po II wojnie światowej jako centralny dworzec dla odbudowującej się stolicy. Dzisiejszy budynek powstał w 1946 roku. Planowany był jako tymczasowy, ale funkcję głównego dworca kolejowego Warszawy pełnił przez ponad 20 lat, do uruchomienia Dworca Centralnego. W 1967 roku, dzięki rozbudowie linii średnicowej, część pociągów dalekobieżnych zaczęła ponownie kursować z pominięciem Warszawy Głównej. Dworzec został zamknięty dla ruchu osobowego w 1997 roku. Jego reaktywacja miała nastąpić już kilka lat temu.
- Na moje oko prace potrwają jeszcze do końca roku - mówi pracownik jednego z przewoźników. - Na dziś Dworzec Główny będzie działać może na 10% możliwości, skorzystają głównie pasażerowie dojeżdżający do Warszawy od zachodu i pracujący niedaleko pl. Zawiszy, np. w wieżowcach przy Towarowej. Tak naprawdę jedyną funkcją stacji w najbliższych latach będzie odciążenie linii średnicowej podczas remontu, który wymusi zamknięcie jednego toru i radykalnie zmniejszy przepustowość.
(dg)