Propozycja m³odej lewicy: "Przywróæmy na Bielanach bruk, spowolni samochody"
13 lutego 2021
M³odzie¿ówka Polskiej Partii Socjalistycznej zabra³a g³os w sprawie zwê¿ania ulic na Bielanach... w kontek¶cie "klasowym".
Od kiedy w 2019 roku na Sokratesa dosz³o do tragicznego wypadku z udzia³em pêdz±cego ponad 130 km/h kierowcy i pieszego, ulica na Wawrzyszewie znajduje siê w centrum dyskusji o zwê¿aniu jezdni i uspokajaniu ruchu. W tym miesi±cu g³os zabra³a Czerwona M³odzie¿, czyli m³odzie¿ówka Polskiej Partii Socjalistycznej.
"Dobro osób mniej majêtnych"
Podobnie jak drogowcy, m³odzi socjali¶ci uwa¿aj±, ¿e jezdniê Sokratesa nale¿y zwêziæ do jednego pasa w ka¿dym kierunku.
Strza³y na placu Konfederacji. Przedwyborcza gor±czka
Przed II wojn± ¶wiatow± wyprawa na pl. Konfederacji mog³a skoñczyæ siê tragicznie, je¶li nale¿a³o siê do "nieodpowiedniej" opcji politycznej.
Jak pisze Jakub ¯abiñski, koordynator oddzia³u mazowieckiego Czerwonej M³odzie¿y, niekoniecznie spowoduje to korki, a je¶li zostanie prawid³owo wykonane, mo¿e zwiêkszyæ bezpieczeñstwo równie¿ kierowców. W miejscu zlikwidowanych pasów proponuje on zieleñ, a tak¿e "drobne instalacje u¿ytku publicznego", przy czym powinno liczyæ siê dobro osób "mniej majêtnych i wykluczonych".
- Musimy powróciæ do brukowanych ulic - kontynuuje ¯abiñski. - Tak wybudowano nasze Bielany i tak powinny dalej wygl±daæ ulice. Bruk jest naturalnym spowalniaczem prêdko¶ci. Dodatkowo ma wysokie walory estetyczne. Urbani¶ci i architekci, twórcy naszej ukochanej dzielnicy, nie zak³adali, ¿e Bielany zamieni± siê kiedy¶ w autostradê, gdzie samochody rozwijaj± prêdko¶æ 130 km/h i przeje¿d¿aj± pieszych na pasach. ¯yjemy w jednym z niewielu pomników historii architektury w Polsce, zaprojektowanym jako oaza dla mieszkañców.
Zdobycz Robotnicza w XXI wieku
Jak pisze Czerwona M³odzie¿, zwê¿enie jezdni nie równa siê korkom i zatorom a Warszawa jest miastem z wysoce rozwiniêt± infrastruktur± drogow±, maj±cym ogromne trasy ³±cz±ce poszczególne dzielnice.
- Kiedy nasze ulice wyasfaltowano a samochody sta³y siê popularnym ¶rodkiem transportu, proste, szerokie aleje wytyczone m.in. przez PPS-owsk± spó³dzielniê Zdobycz Robotnicza w latach 20. XX wieku, zamieni³y siê w autostrady - podsumowuje ¯abiñski.
(dg)
.