Zwęzili jezdnię, ustawili kilkaset słupków. "Potworek dla rowerów"
12 marca 2021
Na Piastów Śląskich pojawił się szpaler słupków o długości około 450 metrów.
Zarząd Dróg Miejskich jest bliski zakończenia prac na Piastów Śląskich, na odcinku od Powstańców Śląskich do Żołnierzy Wyklętych. Choć zmiany nie wymagały radykalnej przebudowy ulicy, to są ogromne. Kierowcy mają teraz do dyspozycji jeden pas ruchu w każdym kierunku.
Zmiany na Piastów Śląskich
W miejscu dwóch zlikwidowanych pasów powstały 53 miejsca parkingowe i droga rowerowa, a między nimi - bufor bezpieczeństwa w postaci kilkuset słupków. Jak wyjaśniają drogowcy, mają one uniemożliwić kierowcom uderzanie drzwiami w przejeżdżających rowerzystów czy wysiadanie pod koła jednośladów. Nasz czytelnik nie pozostawia na zmianach suchej nitki.
- To książkowy wykwit nieroztropności w połączeniu z lekceważeniem bezpieczeństwa ruchu - czytamy w komentarzu. - Mogły powstać modelowe pasy ruchu dla rowerów na jezdni, a tymczasem została zniszczona przyzwoita ulica w pakiecie z fragmentem przestrzeni publicznej, która została ozdobiona gumowymi wysepkami i ostrogami. Dlaczego, zamiast wyznaczyć przy każdej z krawędzi jezdni po pasie ruchu dla rowerów, jak Bóg i logika nakazują, przyszykowali jakiegoś dwukierunkowego potworka wykrojonego z jezdni w pogardzie dla bezpieczeństwa ruchu drogowego?
Dziwna droga rowerowa
W piątek przejechaliśmy rowerem całą Piastów Śląskich, by sprawdzić, jak korzysta się z nowej drogi. Jeśli jedziemy w kierunku Centrum Handlowego Bemowo, wszystko jest w porządku: równy asfalt pod kołami zachęca do rozpędzenia się a kierowcy nie mają żadnego problemu z ustępowaniem nam pierwszeństwa. Gdy jedziemy w stronę Żołnierzy Wyklętych, pojawiają się kłopoty. Kierowcy skręcający w lewo w Popiołka są zaskoczeni nagłym pojawieniem się rowerzystów, z ich perspektywy jadących "pod prąd". Nasz czytelnik przewidział to jeszcze przed rozpoczęciem prac.
- Problemem będzie nieintuicyjny, dwukierunkowy ruch rowerów przy jednej z krawędzi jezdni - napisał. - Spowoduje to wzrost ryzyka kolizji z pojazdami włączającymi się do ruchu z dróg wewnętrznych, stref ruchu i stref zamieszkania. Odgrodzenie części rowerowej słupkami utrudni natomiast jej odśnieżanie. To rozwiązanie jest najgorszym z możliwych i skupia w sobie wady odrębnych dróg dla rowerów, takie jak przecinanie się kierunków ruchu czy problem z utrzymaniem zimowym, a także minusy pasów rowerowych.
(dg)