REKLAMA

Puls Warszawy

różne

 

W autobusach wygodniej i taniej?

  19 grudnia 2005

Czy komunikacja w mieście może być sprawniejsza, lepsza i tańsza? Na pewno tak. Pod warunkiem, że powstanie rynek przewozów autobusowych. Tak uważają specjaliści, którzy uczestniczyli w konferencji "Rynek miejskich przewozów autobusowych w Polsce - realia i perspektywy rozwoju".

REKLAMA

Konferencja zainaugurowała kampanię edukacyjno-informacyjną "Czysty rynek - nowa jakość", której celem jest pokazanie aktualnej sytuacji i mechanizmów rządzących polskim rynkiem przewozów autobusowych, a także przedstawienie rozwiązań, które funkcjonują w rozwiniętych gospodarkach zachodnich i oparte są na jasnych zasadach. Chodzi przede wszystkim o to, by w sposób przejrzysty prowadzone były zamówienia publiczne, dzięki którym przewozy mogą prowadzić najlepsi.

Organizatorzy konferencji zapowiadają kolejne spotkania, panele dyskusyjne i seminaria naukowe.

Dlaczego nie jest dobrze?

W opinii prof. Wiesława Starowicza z Politechniki Krakowskiej, prezesa Stowarzy-szenia Inżynierów i Techników Komunikacji RP, główny powód niedoskonałości naszego systemu komunikacji miejskiej, to brak rynku przewozów autobusowych w miastach. Na przykład w Warszawie zaledwie 10 procent takich przewozów obsługują przewoźnicy prywatni. Całością zarządza Zarząd Transportu Miejskiego, wydzielona ze struktur urzędniczych jednostka. Pozytywne jest to, że w stolicy podzielono przewozy na tramwajowe i autobusowe, ale to jedynie pierwszy krok w dobrym kierunku - do utworzenia prawdziwego rynku daleka droga. W podobny jak w stolicy sposób (wydzielone jednostki zarządzające komunikacją) działa zaledwie 19 polskich miast. W pozostałych zajmuje się nią bądź odpowiedni wydział urzędu miasta (np. w Białymstoku), bądź całość scedowana jest na miejskie przedsię-biorstwo komunikacji. W takich przypadkach o konkurencji nie ma mowy.

Badania i obserwacje rozwiniętych rynków pokazują, że lepsze wyniki (częst-sze kursowanie autobusów, niższe opłaty, wygodniejsze autobusy) osiągają prze-woźnicy prywatni, którzy na ogół (choć nie zawsze) mają niższe koszty. Dlatego - jak podkreśla dr Tadeusz Dyr z Politechniki Radomskiej - potrzebna jest liberali-zacja rynku, która dopuści do przewozów również firmy prywatne. Aby stało się to możliwe, samorządy muszą przeciwstawić się własnym, miejskim firmom przewo-zowym i nie ulegać naciskom związków zawodowych, które nie są zainteresowane dopuszczeniem konkurencji.

 

REKLAMA

Komentarze

Ten artykuł nie ma jeszcze żadnych komentarzy. Twój może być pierwszy...

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Kup bilet

REKLAMA

Najnowsze informacje w Pulsie Warszawy

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy

Najchętniej czytane w Pulsie Warszawy

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

Kambukka Olympus
Kambukka Lagoon

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024

REKLAMA

REKLAMA