"W 20 minut do metra". Finisz na budowie torowiska tramwajowego
18 listopada 2020
Przed nami ostatnie miesiące prac na budowie przedłużenia torowiska do Winnicy. Trasa "dwójki" będzie dłuższa o dwa przystanki.
- Tramwaj na Winnicę już wkrótce! - ogłosiły 17 listopada Tramwaje Warszawskie. - Stawiamy słupy, spawamy tory. Za nami są już wszystkie prace ziemne i wszystkie roboty przygotowawcze, gotowe są też wszystkie fundamenty pod słupy do sieci trakcyjnej i pod te z systemem informacji dla pasażerów.
Tramwajem do Winnicy
Według wyliczeń Tramwajów na nowym odcinku ułożono już 3000 metrów szyn, a także ustawiono 29, czyli połowę z planowanych słupów. Na placu budowy między Dzierzgońską a Dionizosa pracuje teraz ok. 70 osób, których uwaga skupia się na układaniu ostatnich metrów torów oraz spawaniu szyn i zalewaniu ich betonem. Trwa także wylewanie asfaltu na przejazdach i przy przystankach.
W dalszej kolejności czeka nas rozwieszanie sieci trakcyjnej, przygotowanie trawiastego torowiska oraz pierwsze przejazdy techniczne. W najnowszym komunikacie w praktyce oficjalnie potwierdzono to, czego można było się domyślać od dawna: do Winnicy zostanie wydłużona zarówno linia 2, jak i 17.
- Planujemy, że pierwsze tramwaje będą mogły wjechać na trasę w połowie przyszłego roku, ale będzie to w znacznym stopniu uzależnione od sytuacji epidemicznej w kraju, która wpływa na wiele inwestycji - zapowiada miejska spółka. - Wydłużona trasa tramwajowa pozwoli pasażerom w około 20 minut dojechać do stacji metra na Młocinach a bezpośrednio do centrum w około 40 minut.
Czy P+R Winnica powstanie?
Za budowę nowego odcinka Światowida i torów tramwajowych odpowiada hiszpańska firma Balzola, która otrzyma za swoje usługi ponad 67 mln zł. Budowany fragment trasy zakończy się ok. 200 metrów przed Modlińską. Docelowo przy wylotówce do Jabłonny ma powstać jeszcze jedna pętla tramwajowo-autobusowa, a nad nią kilkupoziomowy parking P+R. Zgodnie z zapisami planu zagospodarowania przestrzennego garaż miałby pomieścić od 300 do 1000 samochodów. Na dziś ani ostatni odcinek trasy tramwajowej, ani parking nie mają zapewnionego finansowania.
(dg)