REKLAMA

Białołęka

absurdy »

 

Tu powinien być chodnik, ale urzędnicy posadzili drzewa

  28 maja 2021

alt='Tu powinien być chodnik, ale urzędnicy posadzili drzewa'

Ostatnie nasadzenia na Szamocinie poskutkują w przyszłości aferą o wycinkę drzew, niezbędną przy okazji budowy ulicy.

REKLAMA

Szamocin to jedna z wielu na północnej Białołęce dróg, których samorząd nie zdążył dostosować na czas do nowej funkcji. W miarę rozwoju zabudowy dawna wiejska droga stała się jedną z najbardziej ruchliwych ulic w tej części Warszawy. Do dziś nie ma przy niej nawet chodnika, nie wspominając nawet o drodze rowerowej.

Drzewa na Szamocinie

Jeden z czytelników przejeżdżających przez Szamocin zwrócił uwagę na młode drzewa, które pojawiły się niedawno tuż obok jezdni. Dlaczego zdecydowano się na zasadzenie roślin, zamiast na budowę niezbędnego w tym miejscu chodnika?

- W 2019 roku posadziliśmy przy ul. Szamocin, w pobliżu ul. Płochocińskiej, osiem jabłoni purpurowych "ola" - potwierdza Anna Stopińska, rzeczniczka Zarządu Zieleni. - Drzewa te stanowią nasadzenia zastępcze przeprowadzone zgodnie z decyzją marszałka województwa (również w zakresie ich lokalizacji), które posadziliśmy w miejsce drzew usuniętych z powodu złego stanu fitosanitarnego, stanowiących zagrożenie dla mieszkańców i ich mienia.

Zarząd Zieleni przekazał nam także informację z Zarządu Dróg Miejskich. Drogowcy przypominają, że na Szamocinie nie można zbudować chodnika bez jednoczesnej rozbudowy całej ulicy, która wiązałaby się z wykupem przylegających gruntów. Ponadto w ocenie ZDM rozbudowa polegałaby w zasadzie na wybudowaniu ulicy od nowa, z chodnikami, odwodnieniem, oświetleniem i zielenią.

Wstąp do księgarni

Urzędnicy nie widzą problemu

Gdyby Szamocin pozostawał w gestii jednego urzędu, np. istniejącej w latach 1994-2002 gminy Warszawa-Białołęka, nie byłoby mowy o przerzucaniu się odpowiedzialnością. Urzędnicy z pewnością nie dopuściliby do sadzenia drzew w miejscu, w którym w przyszłości ma powstać chodnik czy droga rowerowa. Ulica obyłaby się przez kilka lat bez jabłoni purpurowych, ale później zostałaby wybudowana od zera: z chodnikami, oświetleniem, nową zielenią i być może drogą rowerową.

Przy obecnym podziale obowiązków drogowcy i ogrodnicy mają ewidentny problem z racjonalnym działaniem. ZZW wyciął przewracające się drzewa i zaakceptował mało rozsądną propozycję urzędników marszałka Adama Struzika, by młode rośliny posadzić w tym samym miejscu. Zanim Zarząd Miejskich Inwestycji Drogowych - lub instytucja, która go zastąpi - dostanie pieniądze na budowę Szamocina, miną całe lata. Jabłonie urosną i staną się w przyszłości kością niezgody między potrzebującymi chodnika okolicznymi mieszkańcami a walczącymi o każdą roślinę aktywistami miejskimi.

(dg)

REKLAMA

 

REKLAMA

Czytaj na ten temat

Komentarze (4)

# Rita67

30.05.2021 22:23

To samo zrobili na wólczyńskiej. Posadzi drzewa a za chwilę przebudowa i planowane poszerzenie jezdni

# oooo

31.05.2021 13:44

o niesamowite, od kiedy to miasto poszerza ulice? Trend jest taki zeby zwążać a tu proszę coś w drugą stronę... ciekawy news :)

# BeMózg

01.06.2021 10:07

#oooo napisał(a) 31.05.2021 13:44
o niesamowite, od kiedy to miasto poszerza ulice? Trend jest taki zeby zwążać a tu proszę coś w drugą stronę... ciekawy news :)
Chodzi o to, żeby poszerzać ULICE a zwężać JEZDNIE. Pełnowymiarowa ulica składa się z: jezdni dla samochodów (jednej, dwóch lub kilku), ewentualnie torowiska dla tramwajów, zatok przystankowych dla autobusów lub trolejbusów, dróg dla rowerów, chodników dla pieszych, ewentualnie miejsc postojowych dla samochodów, zieleńców, szpalerów drzew oraz obiektów małej architektury. I zgodnie z tym trendem ulica Szamocin będzie zapewne poszerzona o brakujące elementy - drogi dla rowerów, chodniki i urządzone zieleńce ze szpalerami drzew, być może bez poszerzania jezdni. Natomiast w Alejach Jerozolimskich zostaną zwężone jezdnie, ale zostaną: wybudowane drogi dla rowerów, przebudowane chodniki dla pieszych i miejsca postojowe dla samochodów osobowych oraz urządzone zieleńce ze szpalerami drzew. Ideą tego trendu - w Polsce nowego, a na Zachodzie istniejącego od parudziesięciu lat - jest przekształcenie "miejskich autostrad" w ulice o ruchu uspokojonym, zdatne do użytkowania dla wszystkich ludzi a nie tylko samochodziarzy.

REKLAMA

# deed

04.06.2021 07:15

Od dawna na Białołęce, szczególnie w jej geograficznym centrum ratusz uznaje, że chodniki nie są ludziom do niczego potrzebne. Wszyscy tu bowiem od dawien dawna chodzą poboczami i jest spoko.
więcej na forum

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuBiałołęka

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Najchętniej czytane na TuBiałołęka

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

REKLAMA

REKLAMA

Boże Narodzenie 2024
Boże Narodzenie 2024
Boże Narodzenie 2024