Trasa mostu do poprawy!
9 maja 2008
Ostatnia sesja rady dzielnicy Targówek dała wyraz wątpliwościom dotyczącym rzeczywistej płynności przeprawy przez projektowany most Krasińskiego w kierunku ul. Budowlanej.
Autor jest wiceprzewodniczą-cym rady dzielnicy Targówek |
Niestety okazało się, że zarówno Zarząd Dróg Miejskich - pełniący rolę inwestora trasy, jak i firma Systra SA wykonująca projekt, w ogóle nie przewi-działy jakichkolwiek skrzyżowań bezkolizyjnych. Radni dzielnicy obawiają się możliwości wstrzymania ruchu na drogach równoległych do Wisły. Na naszym terenie dotyczy to w szczególności ciągu ulic Odro-wąża - Wysockiego, zaś na obszarze Pragi Północ utrudnienia pojawić się mogą na skrzyżowaniu z ul. Jagiellońską. Dotychczasowe rozwiązania zawarte w koncepcji projektowej stwarzają również niebezpie-czeństwo generowania znacznej ilości spalin oraz ha-łasu.
Rada dzielnicy oczekuje zatem budowy dwóch bezkolizyjnych, dwupoziomo-wych skrzyżowań, które zostaną zrealizowane wraz z trasą Krasińskiego. Takie rozwiązanie pozwoli na utrzymanie lokalnego charakteru projektowanej przeprawy, co z pewnością odpowiadałoby oczekiwaniom dzielnicy Żoliborz. Tym bardziej jest to potrzebne, gdyż nie od dziś wiadomo, że radni Żoliborza obawiają się tej prze-prawy, widząc w niej groźbę zakorkowania placu Wilsona.
Rada Targówka poparła także wnioski Stowarzyszenia Integracji Stołecznej Komunikacji (SISKOM), które zaproponowało zaprojektowanie estakad zarówno nad ulicą Jagiellońską, jak i nad Odrowąża, a także przekształcenie skrzyżowań z tymi ulicami w skrzyżowania z tzw. wyspą centralną, co pozwoli na lepsze przenie-sienie relacji lewoskrętnych. Drugi ważny wniosek dotyczył potencjalnych proble-mów związanych z komunikacją tramwajową. Również tutaj istotne jest stworzenie możliwości płynnego przekierowania ruchu tramwajowego w ulicę Jagiellońską i Odrowąża, co będzie miało ogromne znaczenie w przypadku ewentualnych awarii.
Co prawda wynik konsultacji społecznych oraz stanowisko rady dzielnicy w tej sprawie mają charakter opiniodawczy, a nie wiążący, jednak zdroworozsądkowe postulaty wyrażone przez przyszłych użytkowników trasy powinny przemówić do wyobraźni decydentów i wykonawców.
Sebastian Kozłowski
sebko@sebastian-kozlowski.waw.pl
źródło: www.architekt.alander.pl