Piotr Jaworski: "W marcu przetarg na projekt tramwaju na Zieloną Białołękę"
20 lutego 2024
Rozmawiamy z Piotrem Jaworskim, byłym burmistrzem, przewodniczącym rady dzielnicy i szefem Platformy Obywatelskiej na Białołęce.
Na co liczy Platforma Obywatelska w zbliżających się wyborach samorządowych?
Na to, że wyborcy ponownie nam zaufają i będziemy w stanie sprawnie i skutecznie realizować oczekiwania lokalnej społeczności. Nie można zapomnieć, że ostatnie 15 lat to dla Białołęki intensywny rozwój inwestycyjny. Na naszych oczach powstają osiedla, domy, parki i place zabaw.
Ile osób mieszka aktualnie na Białołęce?
W latach 2007-2023 zameldowało się ok. 80 tysięcy osób. Liczba zameldowanych białołęczan wzrosła do 130 tys., choć szacujemy, że rzeczywista liczba mieszkańców jest znacznie większa i wynosi ponad 160 tysięcy. Białołęka co roku przeznacza lwią część budżetu na inwestycje oświatowe. Widać to doskonale, gdy spojrzymy na zmodernizowane placówki edukacyjne, nowo powstałe szkoły, przedszkola, gdy zapoznamy się z ambitnymi planami na przyszłość ujętymi już w budżecie inwestycyjnym. Budowa szkoły podstawowej przy Świderskiej zakończy się w 2024 roku. Nie zapominamy o seniorach. Jeszcze w bieżącym roku zakończy się budowa Centrum Aktywności Międzypokoleniowej przy Ceramicznej. Również w sferze rekreacji zaszły zmiany, czego przykładem jest budowa parku przy ul. Magicznej, którego ostateczny kształt określili sami użytkownicy, po modernizację parku Henrykowskiego i trwającą obecnie budowę parku przy ul. Botewa. W ciągu ostatnich lat powstało także wiele nowych placów zabaw, a kolejne są w takcie realizacji.
Ale transport wciąż kuleje.
Fakt. Jest jeszcze dużo do zrobienia, jednak budowa tramwaju na Tarchomin, budowa mostu Skłodowskiej-Curie, modernizacja m.in. Głębockiej, Światowida i Modlińskiej sprawiły, że coraz łatwiej dojechać do centrum. Most umożliwił szybki i łatwy dojazd do metra zarówno tramwajem, autobusem, samochodem, jak i rowerem. Potrzeb jest oczywiście dużo więcej.
Dlaczego tak znacząco opóźniła się budowa tramwaju na Zieloną Białołękę?
Wniosek o wydanie decyzji środowiskowej został złożony przez Tramwaje Warszawskie w 2020 roku. Tramwajarze mogli już wiele miesięcy temu rozpisać przetarg na dokumentację projektową, ale uzgodnienia z władzami Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska trwały trzy lata! Dla przykładu CPK czekał na decyzję środowiskową pięć miesięcy.
Kiedy usłyszymy pozytywne informacje w sprawie budowy linii?
Tramwaje Warszawskie w marcu mają ogłosić przetarg na dokumentację projektową. Jestem przekonany, że władze m.st. Warszawy we współdziałaniu z rządem doprowadzą w ciągu najbliższych miesięcy do pozyskania finansowania. To szacunkowo kwota ok 600-700 mln zł.
Podobnie długo trwają przygotowania do budowy szkoły przy Siecznej?
Pozyskanie od Krajowego Ośrodka Wsparcia Rolnictwa działki na budowę szkoły trwało prawie pięć lat. Jestem przekonany, że powstanie ona w przyszłej kadencji. Potencjał tego miejsca jest o wiele większy i umożliwia realizację także szkoły specjalnej, o którą postuluje wielu mieszkańców Zielonej Białołęki. Na tym terenie projektanci powinni znaleźć też miejsce na budowę terenu sportowo-rekreacyjnego wraz boiskiem i 400-metrową bieżnią na wzór stadionu na Łabiszyńskiej. Taki obiekt jest bardzo potrzebny mieszkańcom Lewandowa. To powinno być prawdziwe centrum lokalne dla tego obszaru. Jestem mieszkańcem Zielonej Białołęki i w wyborach samorządowych będę otwierał listę Koalicji Obywatelskiej do Rady Dzielnicy w okręgu nr 5, który obejmuje w przybliżeniu obszar Lewandowa, Grodziska i Kątów Grodziskich oraz osiedla Zielona Dolina.
Rozm. as