Tramwaj i druga jezdnia. Wielkie zmiany na Światowida
26 sierpnia 2016
Główna ulica Tarchomina i Nowodworów przechodzi w te wakacje największe przeobrażenia od wielu lat. W trakcie są dwie duże inwestycje.
Tramwaj na Nowodwory coraz bliżej
Prace nad budową odcinka torów między Mehoffera a pętlą na Nowodworach są już bardzo zaawansowane i - według nieoficjalnych informacji - jest bardzo duża szansa, że firmy ZUE i Strabag skończą budowę przed przypadającym w lutym terminem. Obecnie zamknięte jest skrzyżowanie Światowida ze Štefánika, które autobusy omijają Strumykową lub Odkrytą. Wcześniej robotnicy zlikwidowali rondo Ligi Morskiej i Rzecznej na skrzyżowaniu z Ordonówny, które docelowo będzie zwykłym skrzyżowaniem ze światłami. Na nowym odcinku torów tramwaje będą się zatrzymywać tylko raz - przy Štefánika - a tymczasowa pętla przy Strumykowej będzie dostępna tylko dla tramwajów dwukierunkowych.
Dwie jezdnie przy Galerii
Inwestor Galerii Północnej - firma GTC - sfinansowała projekt i przebudowę Światowida na odcinku od Traktu Nadwiślańskiego do Modlińskiej. Ulica będzie mieć dwie jezdnie po dwa pasy ruchu, z poszerzeniami do trzech na skrzyżowaniach z wjazdem do marketu (oraz jego planowanym przedłużeniem). Podczas przebudowy nie powstanie żadna nowa sygnalizacja świetlna; nie będzie także zmian na skrzyżowaniu z Modlińską. Po stronie Galerii Północnej GTC zbuduje także postój dla taksówek i drogę rowerową, połączoną ze starym odcinkiem, zbudowanym z kostki Bauma. Zachowane zostaną przystanki, które umożliwią dotarcie do centrum handlowego autobusem. Z kolei przystanek przy ratuszu zostanie nieco przesunięty, a przy okazji remontu zniknie słynna wiata z nieczynnym kioskiem.
Nowe ulice wokół centrum handlowego
GTC zajmie się także budową dwóch ulic, które otoczą Galerię od strony południowej (przedłużenie Nagodziców) i wschodniej (przedłużenie wjazdu do marketu), których główną funkcją będzie obsługa parkingu podziemnego dla klientów i tzw. doków, w których ciężarówki będą zamykane na czas dostawy. Przedłużenie Nagodziców będzie mieć w najszerszym miejscu cztery pasy ruchu dla samochodów, szeroką na 2 metry drogę rowerową i dwa chodniki. Również przedłużenie Milenijnej, biegnące lekkim łukiem wzdłuż budynku centrum handlowego, będzie mieć maksymalnie cztery pasy ruchu i dwa chodniki, jednak nie będzie tam wydzielonej drogi rowerowej. Na skrzyżowaniu ze Światowida jezdnia będzie mieć dwa pasy na wlocie, przy czym jeden będzie służyć wyłącznie do skrętu w głąb Tarchomina.
Galeria Północna zostanie otwarta za niecały rok. Do tego czasu inwestor zakończy także prace na sąsiednich ulicach.
(dg)