REKLAMA

Targówek

samorząd »

 

To była kadencja nadrabiania zaległości

  22 października 2010

"Echo" rozmawia z Dariuszem Klimaszewskim, radnym Warszawy, przewodniczącym komisji infrastruktury i inwestycji, mieszkańcem Targówka.

REKLAMA


Dariusz Klimaszewski
 
- Dobiegają końca kolejne cztery lata Pań-skiej pracy w radzie Warszawy. Jaka to była kadencja?

- Mówiąc najkrócej, nie był to łatwy okres w ży-ciu stolicy, bo trzeba było nadrabiać inwestycyjne zaległości po poprzednich rządach. Był to niekończą-cy się okres trudnych wyborów. Marzenia i plany konfrontowaliśmy z możliwościami miejskiej kasy. I zawsze było za mało, aby realizować ambitne cele inwestycyjne. Wybieraliśmy to co nieodzowne, bez czego miasto nie mogłoby funkcjonować.

- A konkretnie? Jakie decyzje zapadły w Pań-skiej komisji?

- Najważniejsze było przyjęcie strategii transpor-tu miejskiego w Warszawie. Dyskutowaliśmy nad kształtem rozwiązań transporto-wych w stolicy. Potrzebna była wyobraźnia, aby w sposób odpowiedzialny przewi-dzieć rozwiązania, które sprawdzą się po kilkunastu latach - jak będzie funkcjono-wało metro, tramwaje, jakie będą połączenia z podwarszawskimi miejscowościami. Zaplanowaliśmy skorelowanie układu miejskiego z liniami kolejowymi.

- Mieszkańców Warszawy interesują głównie inwestycje realizowane w miejscu ich zamieszkania i najbliższej okolicy. Jakie są plany dla Tar-gówka?

- Nie powiem nic nowego, że praska część stolicy to rejon zaniedbany, jeżeli chodzi o infrastrukturę i inwestycje, ale nie tylko, bo na przykład 95% placówek kulturalnych - kina, teatry, muzea, biblioteki znajdują się na lewym brzegu Wisły. O potrzebach inwestycyjnych zaczęto konkretniej rozmawiać w poprzedniej kadencji rady miasta. Toczyła się wówczas między innymi dyskusja na temat przebiegu dru-giej linii metra. Byłem inicjatorem i organizatorem spotkania z udziałem przedsta-wicieli Bemowa, Woli, Śródmieścia, Pragi Północ i Targówka. Podjęto także temat budowy obwodnicy miejskiej, która we fragmentach będzie przebiegać przez Pragę Południe i Targówek. W poprzedniej kadencji, razem z radnym miasta, a zarazem prezesem RSM Praga Andrzejem Półrolniczakiem stanowiliśmy dwugłos w sprawach naszej strony Wisły, a szczególnie Białołęki i Targówka. Naszą wspólną inicjatywą jest projekt dwóch tras rowerowych, jednej wzdłuż ul. Jagiellońskiej i drugiej wzdłuż al. Solidarności oraz ul. Radzymińskiej. I tu dobra wiadomość dla rowerzys-tów z Targówka i warszawskiej Pragi - 6 października ruszył pierwszy etap budowy - od ul. Szwedzkiej do supermarketu Tesco.

- Jednak inwestycje drogowe to nie tylko ścieżki rowerowe.

- Oczywiście, wspomniałem o nich niejako na marginesie, chociaż dla pewnej grupy mieszkańców, i to niemałej, nowe trasy rowerowe mają duże znaczenie. Dla Warszawy natomiast priorytetem są obwodnice. Docelowo będą trzy. Tak zwana obwodnica ekspresowa, czyli dostosowana do odpowiednich parametrów obecna Trasa Toruńska, z budową nowych węzłów od ul. Modlińskiej, z węzłami: Marywil-ska, Łabiszyńska, Głębocka-Wincentego, Ikea aż po węzeł Marki. Południowa część tej trasy od węzła Konotopa do Powązek jest już prawie skończona, a od węzła Modlińska do Marek będzie ukończona do mistrzostw Euro 2012. Trasa Toruńska zostanie pokryta tunelem dźwiękochłonnym na całej długości, co zmniejszy hałas i uciążliwości dla mieszkańców okolicznych osiedli.

- To znaczy, że zostanie zamknięty most Grota i modernizowany odcinek tej trasy na wysokości Marymontu?

- Remont i poszerzenie mostu Grota odbędzie się wówczas, kiedy ukończona zostanie budowa mostu Północnego. Jak wiadomo, most Grota ma największe w Polsce obciążenie. W ciągu doby przejeżdża nim ponad 140 tys. pojazdów. Moder-nizacja jest więc konieczna, ale nie może sparaliżować całkowicie ruchu w tym rejonie miasta.

- A pozostałe obwodnice?

- Drugą obwodnicą jest tak zwana obwodnica miejska, której budowę uwzględ-niono w planach. Jej fragmenty, jak Trasa Siekierkowska, są już zrealizowane, lub jak Trasa Mostu Północnego - znajdują się w zaawansowanym stadium budowy. Natomiast pozostałe odcinki obwodnicy miejskiej, przebiegające częściowo przez Pragę Południe i Targówek oraz tzw. Trasa N-S po lewej stronie, będą realizowane w zależności od pozyskanych środków finansowych.

Niezbędna natomiast jest obwodnica śródmiejska, a szczególnie jej wschodni odcinek od ronda Wiatraczna do ronda Żaba. Niestety, wcześniejsze zapewnienie, że trasa ta będzie ukończona przed mistrzostwami Euro 2012, jest już nierealne.

Ostatnio wiele mówiło się o budowie al. Tysiąclecia, inwestycji oprotestowanej przez mieszkańców, przede wszystkim z uwagi na konieczność wyburzenia kilku-nastu budynków mieszkalnych i obiektów o charakterze zabytkowym. Mogę zapew-nić, że w najbliższym czasie inwestycja ta nie będzie realizowana. W pierwszej kolejności musi powstać wschodni odcinek obwodnicy śródmiejskiej.

Natomiast konieczna jest w najbliższym czasie budowa Trasy Świętokrzyskiej. Jej przebieg zaprojektowano przez tereny raczej niekonfliktowe: ulicą Sokolą, przez Targową, wzdłuż Kijowskiej, następnie tunelem pod torami do Zabranieckiej, gdzie ma się połączyć z budowaną obwodnicą śródmiejską. Budowa tej trasy będzie skoordynowana z budową drugiej linii metra i stacji Stadion, która znajdzie się w nowej lokalizacji, przy przebudowywanym Dworcu Wschodnim. Stacja Sta-dion będzie bardzo funkcjonalnym praskim węzłem komunikacyjnym metra, kolei miejskiej, podmiejskiej, a także autobusów. Zniknie stąd natomiast Dworzec Auto-busowy Stadion.

- Kierowcy z Bródna i Targówka z niepokojem patrzą na ciągłe odkłada-nie w czasie modernizacji ulicy Wincentego. Kiedy ta inwestycja ma szansę na realizację

- Przebudowa ul. Św. Wincentego z pewnością usprawni komunikację w tym rejonie. Obecnie trwa faza projektowania. Decyzja w sprawie budowy zapadnie w następnej kadencji. Bardzo ważne jest, żeby zapadła już w przyszłym roku.

- Pozostaje nam trzymać kciuki za Wincentego i inne plany. Oby wszyst-kie inwestycje udało się zrealizować w terminie. Dziękuję za rozmowę.

Rozm. jotka

 

REKLAMA

Komentarze

Ten artykuł nie ma jeszcze żadnych komentarzy. Twój może być pierwszy...

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuTargówek

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Najchętniej czytane na TuTargówek

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Boże Narodzenie 2024
Boże Narodzenie 2024
Boże Narodzenie 2024

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy

REKLAMA

REKLAMA

Sylwester 2024/2025
Sylwester 2024/2025
Sylwester 2024/2025