To była kadencja nadrabiania zaległości
22 października 2010
"Echo" rozmawia z Dariuszem Klimaszewskim, radnym Warszawy, przewodniczącym komisji infrastruktury i inwestycji, mieszkańcem Targówka.
Dariusz Klimaszewski |
- Mówiąc najkrócej, nie był to łatwy okres w ży-ciu stolicy, bo trzeba było nadrabiać inwestycyjne zaległości po poprzednich rządach. Był to niekończą-cy się okres trudnych wyborów. Marzenia i plany konfrontowaliśmy z możliwościami miejskiej kasy. I zawsze było za mało, aby realizować ambitne cele inwestycyjne. Wybieraliśmy to co nieodzowne, bez czego miasto nie mogłoby funkcjonować.
- A konkretnie? Jakie decyzje zapadły w Pań-skiej komisji?
- Najważniejsze było przyjęcie strategii transpor-tu miejskiego w Warszawie. Dyskutowaliśmy nad kształtem rozwiązań transporto-wych w stolicy. Potrzebna była wyobraźnia, aby w sposób odpowiedzialny przewi-dzieć rozwiązania, które sprawdzą się po kilkunastu latach - jak będzie funkcjono-wało metro, tramwaje, jakie będą połączenia z podwarszawskimi miejscowościami. Zaplanowaliśmy skorelowanie układu miejskiego z liniami kolejowymi.
- Mieszkańców Warszawy interesują głównie inwestycje realizowane w miejscu ich zamieszkania i najbliższej okolicy. Jakie są plany dla Tar-gówka?
- Nie powiem nic nowego, że praska część stolicy to rejon zaniedbany, jeżeli chodzi o infrastrukturę i inwestycje, ale nie tylko, bo na przykład 95% placówek kulturalnych - kina, teatry, muzea, biblioteki znajdują się na lewym brzegu Wisły. O potrzebach inwestycyjnych zaczęto konkretniej rozmawiać w poprzedniej kadencji rady miasta. Toczyła się wówczas między innymi dyskusja na temat przebiegu dru-giej linii metra. Byłem inicjatorem i organizatorem spotkania z udziałem przedsta-wicieli Bemowa, Woli, Śródmieścia, Pragi Północ i Targówka. Podjęto także temat budowy obwodnicy miejskiej, która we fragmentach będzie przebiegać przez Pragę Południe i Targówek. W poprzedniej kadencji, razem z radnym miasta, a zarazem prezesem RSM Praga Andrzejem Półrolniczakiem stanowiliśmy dwugłos w sprawach naszej strony Wisły, a szczególnie Białołęki i Targówka. Naszą wspólną inicjatywą jest projekt dwóch tras rowerowych, jednej wzdłuż ul. Jagiellońskiej i drugiej wzdłuż al. Solidarności oraz ul. Radzymińskiej. I tu dobra wiadomość dla rowerzys-tów z Targówka i warszawskiej Pragi - 6 października ruszył pierwszy etap budowy - od ul. Szwedzkiej do supermarketu Tesco.
- Jednak inwestycje drogowe to nie tylko ścieżki rowerowe.
- Oczywiście, wspomniałem o nich niejako na marginesie, chociaż dla pewnej grupy mieszkańców, i to niemałej, nowe trasy rowerowe mają duże znaczenie. Dla Warszawy natomiast priorytetem są obwodnice. Docelowo będą trzy. Tak zwana obwodnica ekspresowa, czyli dostosowana do odpowiednich parametrów obecna Trasa Toruńska, z budową nowych węzłów od ul. Modlińskiej, z węzłami: Marywil-ska, Łabiszyńska, Głębocka-Wincentego, Ikea aż po węzeł Marki. Południowa część tej trasy od węzła Konotopa do Powązek jest już prawie skończona, a od węzła Modlińska do Marek będzie ukończona do mistrzostw Euro 2012. Trasa Toruńska zostanie pokryta tunelem dźwiękochłonnym na całej długości, co zmniejszy hałas i uciążliwości dla mieszkańców okolicznych osiedli.
- To znaczy, że zostanie zamknięty most Grota i modernizowany odcinek tej trasy na wysokości Marymontu?
- Remont i poszerzenie mostu Grota odbędzie się wówczas, kiedy ukończona zostanie budowa mostu Północnego. Jak wiadomo, most Grota ma największe w Polsce obciążenie. W ciągu doby przejeżdża nim ponad 140 tys. pojazdów. Moder-nizacja jest więc konieczna, ale nie może sparaliżować całkowicie ruchu w tym rejonie miasta.
- A pozostałe obwodnice?
- Drugą obwodnicą jest tak zwana obwodnica miejska, której budowę uwzględ-niono w planach. Jej fragmenty, jak Trasa Siekierkowska, są już zrealizowane, lub jak Trasa Mostu Północnego - znajdują się w zaawansowanym stadium budowy. Natomiast pozostałe odcinki obwodnicy miejskiej, przebiegające częściowo przez Pragę Południe i Targówek oraz tzw. Trasa N-S po lewej stronie, będą realizowane w zależności od pozyskanych środków finansowych.
Niezbędna natomiast jest obwodnica śródmiejska, a szczególnie jej wschodni odcinek od ronda Wiatraczna do ronda Żaba. Niestety, wcześniejsze zapewnienie, że trasa ta będzie ukończona przed mistrzostwami Euro 2012, jest już nierealne.
Ostatnio wiele mówiło się o budowie al. Tysiąclecia, inwestycji oprotestowanej przez mieszkańców, przede wszystkim z uwagi na konieczność wyburzenia kilku-nastu budynków mieszkalnych i obiektów o charakterze zabytkowym. Mogę zapew-nić, że w najbliższym czasie inwestycja ta nie będzie realizowana. W pierwszej kolejności musi powstać wschodni odcinek obwodnicy śródmiejskiej.
Natomiast konieczna jest w najbliższym czasie budowa Trasy Świętokrzyskiej. Jej przebieg zaprojektowano przez tereny raczej niekonfliktowe: ulicą Sokolą, przez Targową, wzdłuż Kijowskiej, następnie tunelem pod torami do Zabranieckiej, gdzie ma się połączyć z budowaną obwodnicą śródmiejską. Budowa tej trasy będzie skoordynowana z budową drugiej linii metra i stacji Stadion, która znajdzie się w nowej lokalizacji, przy przebudowywanym Dworcu Wschodnim. Stacja Sta-dion będzie bardzo funkcjonalnym praskim węzłem komunikacyjnym metra, kolei miejskiej, podmiejskiej, a także autobusów. Zniknie stąd natomiast Dworzec Auto-busowy Stadion.
- Kierowcy z Bródna i Targówka z niepokojem patrzą na ciągłe odkłada-nie w czasie modernizacji ulicy Wincentego. Kiedy ta inwestycja ma szansę na realizację
- Przebudowa ul. Św. Wincentego z pewnością usprawni komunikację w tym rejonie. Obecnie trwa faza projektowania. Decyzja w sprawie budowy zapadnie w następnej kadencji. Bardzo ważne jest, żeby zapadła już w przyszłym roku.
- Pozostaje nam trzymać kciuki za Wincentego i inne plany. Oby wszyst-kie inwestycje udało się zrealizować w terminie. Dziękuję za rozmowę.
Rozm. jotka