REKLAMA

Bielany

komunikacja »

 

Tęsknota za 103 na Pragę. "Czy możecie coś zrobić..."

  15 maja 2018

alt='Tęsknota za 103 na Pragę. "Czy możecie coś zrobić..."'
"Jedenastka" jadąca na pętlę przy al. Rewolucji Październikowej i 103 przed barem Sady na Sadach Żoliborskich. To rok 1975, 1976 lub 1977.
źródło: Narodowe Archiwum Cyfrowe, sygn. 40-W-58-1

Po raz pierwszy pojawiła się na ulicach Bielan w 1962 roku. Niektórzy wciąż domagają się jej powrotu na trasę na Pragę.

REKLAMA

Mowa o linii 103, która po raz pierwszy wyjechała na ulice Warszawy zaraz po II wojnie światowej, w roku 1948. Mało kto pamięta, że oryginalna trasa wiodła spod "sądów na Lesznie" ulicami Mirowa i Śródmieścia na skrzyżowanie al. Niepodległości z Rakowiecką. Dziwne losy 520. Linia skończyła 50 lat Dziwne losy 520. Linia skończyła 50 lat
Przez wiele lat był to autobus łączący Chomiczówkę i Marysin z ulicą Marszałkowską. Wszystko zmieniło się przez sypiący się wiadukt.
Już rok później na bazie linii powstało... 112, obsługujące wówczas zupełnie inne rewiry Warszawy, niż dziś. Numer 103 wracał na ulice kilkakrotnie, ale za każdym razem na krótko. Był przymierzany na trasy z Krakowskiego Przedmieścia na pl. Szembeka, z pl. Unii Lubelskiej do Wilanowa i z Powązek na pl. Wilsona. Nigdzie nie zagościł na dłużej...

Most Gdański robi różnicę

...do czasu otwarcia tzw. trasy mostowej, czyli ciągu Słomińskiego i Starzyńskiego z przeprawą przez Wisłę obok Cytadeli. To właśnie ukończony w 1959 roku most Gdański stał się kluczem do sukcesu 103, które połączyło Pragę z Powązkami, a trzy lata później - z Hutą Warszawa. Trasa przez Żeromskiego, Przybyszewskiego i Kasprowicza przyjęła się na lata. Dopiero po dwóch dekadach autobus przesunięto na al. Reymonta. I tak zostało na długie, długie lata.

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

103 = 28

Prawdziwa rewolucja zaszła w 2009 roku, niedługo po otwarciu na Bielanach metra. 103 najpierw zostało skrócone na kadłubową trasę Metro Młociny - Plac Wilsona, a później skierowane przez Tatarską, Ostroroga i Brylowską na Dworzec Zachodni. Teraz to zupełnie inny autobus.

- Linia 103 na bardzo długim, 9-kilometrowym odcinku trasy między przystankiem Duracza i rejonem Dworca Wschodniego dublowała komunikacją szynową, tzn. linie tramwajowe wzdłuż ulic Broniewskiego, Słomińskiego, Jagiellońskiej i Targowej - mówiła kilka lat temu Magdalena Potocka, rzeczniczka Zarządu Transportu Miejskiego. - Autobusy często utykały w korkach. Duża liczba pasażerów tej linii przesiadała się więc do tramwajów, nierzadko już na Broniewskiego. Dlatego na odcinku między Broniewskiego a Pragą została zastąpiona przez linię tramwajową 28. Niektórych fanów linii to nie przekonuje. Od czasu do czasu do redakcji wciąż przychodzą maile...

- Czy możecie coś zrobić, by ZTM przywrócił w końcu linię 103 na trasę: Cm. Północny (Brama Główna) - Dw. Wschodni (Kijowska)?

(dg)

Podczas pracy nad tekstem nieoceniona była pomoc strony Trasbus.com - historia warszawskiej komunikacji miejskiej..

 

REKLAMA

Komentarze (1)

# Rafał

15.05.2018 14:31

Linia 103 dobrze spelbia swoją funcję na obecnej trasie i nie ma potrzeby jej zmiany. Większość dawnej trasy linii 103 rzeczywiście pokrywa linia tramwajowo 28, jaki więc sens miałoby mieć przywrócenie trasy Huta-Dw. Wschodni? Nie ma to żadnego sensu. Większy sens miałoby przywrócenie linii 520, chociaż nie jestem pewien, czy dokładnie po tej samej trasie.
więcej na forum

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuBielany

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe