Targówek zyska rowerową drogę międzymiastową
25 września 2015
Rada Warszawy przyznała 74 mln zł na nową infrastrukturę rowerową. Na Targówku powstanie z tej puli tylko jedna droga. O tym, czy będzie mieć sens, zadecyduje współpraca z... innymi miastami.
Do 2017 roku wybudowana zostanie droga rowerowa na północnym odcinku Radzymińskiej, między ulicami Karkonoszy a granicą miasta. Za cztery lata, po otwarciu na Targówku metra, droga rowerowa będzie służyć dojazdom do metra z nowych osiedli na granicy Targówka i Marek, a także z Ząbek. Z centrum tego miasta do stacji Trocka będzie ok. 20 minut jazdy rowerem. Połączy ona istniejące już drogi na południowym fragmencie ulicy oraz na Rozwadowskiego z ulicami Zacisza (tam, gdzie ruch jest uspokojony, oddzielnych dróg ani pasów nie będzie), Domem Kultury Zacisze z wypożyczalnią Veturilo i planowaną drogą rowerową na Łodygowej. Ponieważ władza warszawskiego samorządu nie sięga poza granicę miasta, istnieje groźba, że droga skończy się... w polu, nie docierając do centrów handlowych.
- W ramach przygotowania programu Zintegrowane Inwestycje Terytorialne, w ramach którego chcemy zgłosić nasze projekty dróg dla rowerów do dofinansowania unijnego, odbyliśmy liczne spotkania z przedstawicielami gmin okołowarszawskich, w tym też Marek i Ząbek - wyjaśnia Tamas Dombi z biura pełnomocnika prezydent Warszawy d/s komunikacji rowerowej. - Zwłaszcza gminy leżące najbliżej Warszawy są zainteresowane tym, aby połączyć swoje drogi dla rowerów z warszawskimi. Podczas spotkań rozmawialiśmy też na temat drogi wzdłuż Radzymińskiej, którą żywotnie zainteresowane są Marki. Po drodze jest kawałek Ząbek, ale akurat na granicy Warszawy zaczyna się droga serwisowa, która charakteryzuje się niewielkim ruchem i można w nią spokojnie włączyć kończącą się drogę dla rowerów.
Według wstępnego planu nowa droga rowerowa będzie przedłużeniem tej, która już istnieje na Radzymińskiej, będzie więc biec po zachodniej stronie ulicy. Na skrzyżowaniu z Łodygową zmieni stronę na wschodnią, prowadząc rowerzystów na drogę serwisową w granicach Ząbek. Trudno oszacować przydatność tak zaplanowanej drogi "międzymiastowej". Za cztery lata, po otwarciu na Targówku metra, będzie ona służyć dojazdom do metra z nowych osiedli na granicy Targówka i Marek, a także z Ząbek. Z centrum tego miasta do stacji Trocka będzie ok. 20 minut jazdy rowerem.
Dominik Gadomski