TAK dla tunelu w Falenicy. Radni zagłosowali
24 kwietnia 2017
Bez konsultacji, pomiarów ruchu i żadnych twardych danych wawerscy radni zaapelowali do kolejarzy o budowę tunelu w ciągu Walcowniczej i Bysławskiej.
Konsultacje społeczne w sprawie centrum lokalnego Falenicy odbyły się zarówno z udziałem okolicznych mieszkańców, jak i handlujących na tutejszym bazarze kupców. W interesie pierwszych jest, by okolica była zadbana, miała ofertę kulturalną i rekreacyjno-sportową, dobrą komunikację miejską i dużo zieleni. Tymczasem w interesie kierowców, przejeżdżających przez Falenicę w drodze do centrum Warszawy, jest ułatwienie przejazdu przez osiedle samochodem. W zeszłym tygodniu wawerscy radni stosunkiem głosów 18:2 zaapelowali o budowę właśnie tunelu drogowego. Wcześniej tematem zajmowała się komisja inwestycji, która nie była w stanie dojść do porozumienia i wypracować jednego stanowiska.
- Ponieważ urząd, pomimo moich pytań na każdej komisji i sesji dotyczącej tego tematu, nie przedstawił analiz ruchu ani nie przeprowadził konsultacji społecznych, wykonałem je przy pomocy wielu osób - komentuje radny Wojciech Godlewski.
Te "konsultacje" to 600 głosów przypadkowo dobranych mieszkańców, a więc całkowicie niereprezentatywna próba. Inne argumenty za czy przeciwko tunelowi były podobnego kalibru: "moim zdaniem", "wydaje mi się". W dyskusji zabrakło przedstawicieli PKP Polskich Linii Kolejowych, które będą zajmować się budową tunelu i współfinansować ją wraz z warszawskim samorządem.
"Pokaz nieudolności"
- Przez dwa miesiące radnym i zarządowi nie udało się zdobyć ani grama wiedzy więcej, potrzebnej do podjęcia tej decyzji - mówi Jacek Wiśnicki z rady osiedla Falenica. - Wnioskowałem o wpisanie do stanowiska potrzebę ochrony ul. Młodej przed wzmożonym ruchem samochodowym i powstanie tunelu pieszo-rowerowego możliwie najbliżej osi Młoda-Walcownicza. W zamian wpisano jedynie umieszczenie ścieżki rowerowej w tunelu samochodowym.
Przypomnijmy: protestujący mieszkańcy domagają się budowy tunelu pieszo-rowerowego z łagodną pochylnią i rampami, który połączyłby plac przed planowaną kulturoteką z ulicą Młodą. Chcą także ochrony samej ulicy przed wzmożonym ruchem: "bo to jedyna taka zachowana uliczka w Wawrze. Po rewitalizacji może stać się dumą dzielnicy". Zgodnie z koncepcją PKP PLK tunel nie będzie bezpośrednio połączony z Patriotów. Kierowcy chcący dostać się na tę ulicę musieliby korzystać z bocznych uliczek, takich jak właśnie Młoda. Aby uporać się z tym problemem, radni umieścili w swoim stanowisku tajemniczą prośbę o przebudowę układu drogowego Falenicy.
Ostateczną decyzję w sprawie tunelu podejmie PKP PLK. Na razie nie wiadomo, jaką część inwestycji sfinansują kolejarze, a jaką miasto. Nie są znane także żadne terminy. Oficjalnie wiemy tylko tyle, że budowa tunelu będzie jednym z elementów przebudowy linii otwockiej, po której pociągi dalekobieżne mają pokonywać Wawer z prędkością 160 km/h. Falenicki tunel będzie jedną z trzech bezkolizyjnych przepraw przez tory na odcinku 1,5 km - obok trasy S2 i wiaduktu na granicy z Józefowem.
(dg)