REKLAMA

Targówek

komunikacja »

 

Szybszy tramwaj z Bródna do Wileńskiego

  22 lutego 2012

alt='Szybszy tramwaj z Bródna do Wileńskiego'

Tramwaje z Annopola już w przyszłym roku mają dojechać do Dworca Wileńskiego o co najmniej pięć minut szybciej niż do tej pory. Jak to możliwe? Wystarczy inaczej ustawić sygnalizację świetlną.

REKLAMA

- To co się tu czasami dzieje, to jakiś bezsens - mówi pan Mariusz, który codziennie dojeżdża 26-tką do Dworca Wileńskiego. - Tramwaje czasami stoją na światłach po kilka minut, tracąc czas. Czy tak trudno jest inaczej ustawić sygnalizację? - pyta.

Rzeczywiście, często zdarza się tak, że w chwili, gdy tramwaj stoi na przystanku, sygnalizacja pokazuje zielone światło, ale akurat wysiadają i wsiadają pasażerowie. Gdy może już ruszyć, zapala się czerwone. W taki sposób cały skład, a często i kolejne stojące za nim, tracą cenny czas.

Eksperci, którzy dokonywali pomiarów i oceniali, z jaką prędkością poruszają się w Warszawie tramwaje, stwierdzili, że jeżdżą ze średnią niewiele ponad 17 km/h, a mogłyby poruszać się znacznie szybciej, bo aż 25 km/h.

17 km/h to średnia prędkość tramwaju w Warszawie.
By tego dokonać, nie muszą wcale przyspieszać między przystankami. Wystarczy, że sygnalizacja świetlna zostanie podporządkowana tramwajom.

Zdaniem ekspertów Stowarzyszenia Integracji Stołecznej Komunikacji (SISKOM) sieć szybkich linii tramwajowych w połączeniu z metrem i Szybką Koleją Miejską zapewni miastu wydajny szkielet systemu komunikacyjnego. W Warszawie zdecydowana większość linii tramwajowych ma wydzielone torowiska, dzięki czemu tramwaje nie stoją w korkach. Problem stanowi natomiast sygnalizacja świetlna, która pokazuje czerwone światło dla tramwajów o kilka sekund wcześniej niż dla samochodów.

Eksperci SISKOM uważają, że Warszawa powinna skorzystać z doświadczeń wielu miast Europy i wprowadzić bezwarunkowe priorytety dla tramwajów. Powinny one umożliwiać przydzielenie tramwajom sygnału zielonego na skrzyżowaniach na każde żądanie. - Dzięki priorytetowi zmniejszą się koszty eksploatacji, tramwaje będą kursowały szybciej, więc można na trasy puścić mniej składów. W taki sposób oszczędza się także czas pasażerów. Jednorazowo nie są to może wielkie oszczędności, ale w skali roku robi się z tego już kilkadziesiąt godzin - mówi Jan Jakiel, prezes SISKOM. Jego zdaniem, wprowadzenie na torowisku tramwaju z Annopola pętli indukcyjnych, które będą sterować sygnalizacją świetlną pozwoli na znaczące skrócenie czasu przejazdu. Zapewnienie tramwajom pełnego priorytetu w całym mieście mogłoby skrócić czas przejazdu nawet o 30-40 proc.

Michał Powałka, rzecznik Tramwajów Warszawskich ma nadzieję, że dzięki zmianom przejazd z Annopola do Dworca Wileńskiego znacznie się skróci. - Może to być nawet pięć minut - mówi Powałka. Na razie nie chciał jednak odpowiedzieć, jakie zmiany będą konieczne. - Za wcześnie o tym mówić. Na to pytanie ma odpowiedzieć zamówiony przez nas projekt. Kluczowe będzie jednak wprowadzenie zmian w oprogramowaniu sygnalizacji świetlnej - dodaje rzecznik. Jak zapewnia, projektowanie, uzgadnianie i kompletowanie dokumentacji powinno zakończyć się w przyszłym roku. - Jeśli zdążymy, to w 2013 rozpoczniemy realizację projektu. Zależy nam na tym, by zmiany prowadzić jak najszybciej - mówi Michał Powałka.

Modernizację trasy ma dofinansować Unia Europejska.

matt

 

REKLAMA

Komentarze (5)

# Jan Jakiel

23.02.2012 08:52

Panie redaktorze, autoryzacja tekstu: Dzięki priorytetowi zmniejszą się koszty eksploatacji, tramwaje będą kursowały szybciej, więc można na trasy puścić !mniej! składów.

# mieszkaniec 1

16.01.2014 17:32

Rzeczywiście po niedawnej modernizacji trasy pasazerowie jechali dłuzej. Co z tego ze jest odnowiona, jesli spowolniona! Wzrosła liczba sygnalizacji swietlnych i odczuwa sie bardzo boleśnie PRZESTOJE na trasie do Wilenskiego. Absolutnie KONIECZNA jest w pilnym terminie ingerencja i "priorytet" dla wagonów. To jest takie oczywiste! Dlaczego ludzie odpowiedzialni za ruch tramwajowy tego nie widzą! nie kontrolują? Dlaczego motorniczy tego nie zgłaszają? Czy ktoś tym zawiaduje?

# mieszkaniec brodna

24.02.2014 22:38

Koniecznie przyspieszcie ten tramwaj, był szybszy przed przebudową trasy teraz stoi co kilkadziesiat metrow- przystaniki i skrzyzowania swietlne. To beznadziejne aby nikt nie odpowiadał za szybka jazde takiego pojazdu, ktory powinien miec zielony ciąg. Czy w tym kraju juz nikt nie mysli! Zadnej odpowiedzialnosci ludzi za swoja prace.

REKLAMA

# pasazer

24.02.2014 22:44

Teraz wolne tempo jazdy tego tramwaju odstrasza podróżnych od tego środka komunikacji miejskiej. Miało byc nowoczesnie i szybko, to moze czesc pasazerow okropnych samochodow przesiadła by sie zamiast smrodzic benzyną. Niech ludzie odpowiedzialni za transport miejski wezmą sie do roboty.

# pasazerOWIE

24.02.2014 22:52

Jest cos takiego jak Inteligentny System Transportu - tylko ze urzednicy powinni go używac a nie tylko czytac o jego istnieniu. Jest XXI wiek - a tramwaj jedzi z predkoscia 17 km/h - wstyd1
więcej na forum

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuTargówek

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Najchętniej czytane na TuTargówek

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

Butelki dla dzieci Kambukka
Kambukka Reno

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

REKLAMA

Kambukka Olympus
Kambukka Lagoon

REKLAMA