Światowida będzie dłuższa. Zbudują drugie skrzyżowanie tej ulicy z Modlińską
12 stycznia 2022
Rozpoczyna się kolejny etap trwającej od dekad epopei o budowie głównej ulicy Tarchomina.
Pierwszy fragment Światowida powstał w latach osiemdziesiątych ubiegłego wieku, równolegle z pierwszymi blokami na Tarchominie. W kolejnej dekadzie otwarto odcinki od Modlińskiej do Myśliborskiej i od Mehoffera do Książkowej, w roku 2001 - do Ordonówny, w 2005 - do Leśnej Polanki.
Przedłużą Światowida
We wrześniu oddany do użytku został szeroki, dwujezdniowy odcinek łączący Ordonówny z pętlą autobusową Winnica. Światowida kończy się dziś w krzakach a ruch na północnym odcinku jest znikomy. Warszawski samorząd przymierza się teraz do przedłużenia ulicy do Modlińskiej. Ponieważ formalnie droga jest częścią inwestycji polegającej na budowie linii tramwajowej, będzie za nią odpowiadać Zarząd Transportu Miejskiego. Tuż przed Bożym Narodzeniem rozpoczęły się poszukiwania wykonawcy.
- Połączenie Światowida z Modlińską da nowe możliwości rozwoju układu komunikacyjnego w północnej części Warszawy i aglomeracji. Jest to w tej chwili przedmiotem analiz - informuje ZTM. - Nowa jezdnia w kierunku Modlińskiej będzie miała dwa pasy ruchu z poszerzeniem przed nowym skrzyżowaniem do trzech, gdzie dwa będą przeznaczone do skrętu w prawo (w stronę Jagiellońskiej), a jeden do skrętu w lewo (w stronę granicy miasta). Na jezdnię w przeciwnym kierunku złożą się dwa pasy ruchu. Z Modlińskiej z kierunku Jagiellońskiej będzie można skręcić w Światowida dwoma pasami, od północy natomiast jednym pasem.
Skorzystają pasażerowie z Jabłonny
Nowe skrzyżowanie Modlińskiej ze Światowida będzie oczywiście wyposażone w sygnalizację świetlną, ale nie będzie na nim kompletu przejść dla pieszych. Zabraknie zebry pozwalającej przejść przez Modlińską po południowej stronie. Powstanie także odcinek drogi rowerowej oraz dodatkowe przystanki autobusowe, w tym jeden na Modlińskiej w kierunku urzędu dzielnicy.
- Wzdłuż nowego fragmentu ulicy Światowida nie zabraknie zieleni - zapewnia ZTM. - Posadzimy drzewa i krzewy, które będą odporne na miejskie warunki i jednocześnie nie będą wymagały skomplikowanej pielęgnacji. Wzdłuż ulicy pojawią się m.in. klony i śnieguliczka, a w sąsiedztwie chodników i drogi rowerowej pięciornik i tawuła japońska.
"Kosmiczny" parking w Winnicy
W kolejnym etapie przy skrzyżowaniu Modlińskiej i Światowida powstanie druga pętla tramwajowo-autobusowa. ZTM zapowiada, że zamierza przedłużyć do niej tramwaje 2 i 17 oraz autobusy 126, 186, 509, 516, 518 i 900. Dojadą tam także L49 z Jabłonny oraz 911. To nowa linia autobusowa, która prawdopodobnie już w styczniu połączy Kępę Tarchomińską z Winnicą. Budowa samej pętli tramwajowo-autobusowej miałaby potrwać dwa lata, ale ZTM na razie nie ma zapewnionego finansowania inwestycji.
W dalszej kolejności nad pętlą powstałyby kondygnacje mieszczące parking dla kierowców dojeżdżających z północnego krańca Białołęki oraz z Jabłonny. Projektanci przewidują, że konieczna jest budowa 418-607 miejsc. Koncepcja architektoniczna jest zadziwiająca. Na dachu, na który będzie można wjechać rowerem, przewidziano m.in. plac zabaw, pumptrack, boisko do siatkówki, strefę relaksu i trasy biegowe.
(dg)