Ze Starego Mokotowa zniknie aż 770 miejsc parkingowych? "Nie ma na to zgody"
15 grudnia 2022
"Chcemy ułatwić mieszkankom i mieszkańcom Warszawy poruszanie się rowerem po Starym Mokotowie. Przygotowaliśmy koncepcję rozwoju ruchu rowerowego" - cieszą się urzędnicy z wykonania zadania, jednocześnie przedstawiając cztery koncepcje. Wszystko odbędzie się - oczywiście - kosztem zmotoryzowanych mieszkańców, którzy utracą sporą część miejsc parkingowych.
Radny Witold Wasilewski w związku z przeprowadzonymi w listopadzie konsultacjami społecznymi na temat usprawnienia ruchu rowerowego na Starym Mokotowie dziwi się, że nikt nie zapytał o wstępną opinię w tej sprawie mokotowskich radnych. - Z rozczarowaniem dowiedziałem się, że konsultacje nie będą dotyczyć samego wprowadzenia zmian, a tylko tego, jak daleko te zmiany będą posunięte. Wedle nieodosobnionych opinii mieszkańców, tak prowadzone konsultacje mają charakter manipulacyjny - przekonuje w interpelacji radny Wasilewski, który dodał, iż każdy z wariantów przewiduje likwidację miejsc postojowych.
Patrz w lusterka, śmietniki są wszędzie
Wpisaną do ewidencji zabytków część Mokotowa szpecą kolorowe śmietniki, poustawiane nawet na jezdni. Zapytaliśmy, co można z tym zrobić.
Jak dokonano opracowań dla Starego Mokotowa?
Aby przygotować cztery koncepcje budowy dróg dla rowerzystów zaczęto od zrobienia pomiarów ruchu rowerowego, które zostały wykonane pomiędzy 2 a 30 września 2021 r. na Starym Mokotowie, tj. w granicach ulic: Żwirki i Wigury, Rostafińskich, Św. Boboli, Stefana Batorego, Boya-Żeleńskiego, Klonową, Spacerową, Zajączkowską, Ludową, Dolną, Puławską, Ursynowską, Al. Niepodległości, Racławicką, Wołoską, Gimnastyczną, Miłobędzką i Racławicką. Pomiary ruchu rowerowego zrealizowano przy pomocy kamer video, które nagrywały ruch w obszarze opracowania na 60 punktach pomiarowych. Najwięcej rowerzystów, bo 2594, zarejestrowano pomiędzy 8:30 a 8:45. W okresie popołudniowym było to 3089 rowerzystów między 17:15 a 17:30.
"Te parkingi zostały po coś przed laty stworzone"
Jak przekonuje radna Monika Czerniewska, mieszkańcy Starego Mokotowa są przeciwni wypracowanym wariantom wprowadzenia ruchu rowerowego.
- Wymaga to likwidacji połowy miejsc parkingowych na ulicach wymienionych w opracowaniu i na to nie ma zgody - podkreśla radna Czerniewska i dodaje: - Stary Mokotów, jak nazwa wskazuje, zamieszkany jest nie przez młodą ludność napływową, ale przez pokolenie, które musi mieć samochód w dyspozycji, czyli w niewielkiej odległości od miejsca zamieszkania. To pokolenie, które jeździ po wnuki lub do wnuków "na dyżury" oraz wozi stare matki tygodniami na rehabilitację. To pokolenie, które nie będzie rowerami jeździło w śnieżycę lub w deszcz, bo lata na to nie pozwalają. Te parkingi zostały po coś przed laty stworzone - aby ludziom żyło się lepiej. Spójrzmy teraz na istniejące ścieżki rowerowe - gdy nie ma pogody, są puste. Czyli przez sześć miesięcy w roku sporadycznie widać na nich tylko młodych mężczyzn lub kurierów.
Ile miejsc parkingowych może zniknąć ze Starego Mokotowa?
W pierwszym wariancie nazwanym "niezbędnym", znikną łącznie 204 miejsca postojowe (Ursynowska z aktualnych 120 do 63 miejsc, Puławska ze 191 do 90 miejsc, Al. Niepodległości ze 185 do 139).
W wariancie nr 2 nazwanym "minimalnym" ubytek miejsc postojowych byłby większy. Tutaj do wspomnianych powyżej ulic doszłaby redukcja na ulicach: Kazimierzowskiej (ze 197 do 98), Rakowickiej na odcinku od Al. Niepodległości do Kazimierzowskiej (ze 52 do 31) i na Madalińskiego (ze 149 do 102). Łącznie to już ubytek aż 371 miejsc parkingowych.
Wariant trzeci jest tym "rekomendowanym" i cięcia są jeszcze bardziej dotkliwe. Do wspomnianych w dwóch pierwszych wariantach ulic dołączają: Narbutta (od Kazimierzowskiej do Puławskiej), Dąbrowskiego, Wiktorska. I kolejna likwidacja, tym razem 298 miejsc parkingowych. Łącznie to już 669 miejsc parkingowych dla mieszkańców mniej.
Pozostaje jeszcze wariant nr 4 nazwany "maksymalnym" i do niego należy dopisać ulice: Norbutta (od Boboli do Kazimierzowskiej), Łowicką, Kielecką, Rakowiecką, Wiśniową, Starościńską, Rejtana, Bałuckiego, Różaną, Sandomierską, Chocimską, Willową. W rezultacie wykonania tej koncepcji kolejne 399 miejsc zostanie zlikwidowanych. Łącznie byłoby to 770 miejsc parkingowych na Starym Mokotowie mniej. To blisko 29% ogólnodostępnych miejsc na tychże ulicach, przy których są nie tylko mieszkania, ale także przychodnie, przedszkola, szkoły, lokale usługowe, urzędy, do których muszą dojechać nie tylko rowerzyści. Dla dwóch ulic odsetek likwidowanych miejsc jest szokujący i sięga nawet 60% - to Kielecka i Wiktorska (od Wołoskiej do Al. Niepodległości).
(db)
.