Spór o trasę SKM-ki. Czy S3 wróci na Centralny?
19 lutego 2020
Wola i Powązki po jednej stronie barykady, Legionowo i Białołęka po drugiej. Trwa spór pasażerów o trasę popularnej linii.
Jeszcze w połowie grudnia układ linii Szybkiej Kolei Miejskiej obsługujących Legionowo, Białołękę i Bródno był prosty i przejrzysty. S3 kursowało przez Dworzec Wschodni i ścisłe centrum Warszawy na Lotnisko Chopina, zaś S9 - przez Dworzec Gdański na Dworzec Zachodni. Wszystko zmieniło rozpoczęcie prac nad stacją Targówek, którą PKP Polskie Linie Kolejowe budują w pobliżu Radzymińskiej, obok hipermarketu Kaufland (d. Tesco) i ogródków działkowych.
Zyskali cudzym kosztem
Dopóki na Targówku trwają prace budowlane, pasażerowie z Wieliszewa, Legionowa, Białołęki i Bródna są odcięci od Dworca Wschodniego i centrum Warszawy. Pociągi linii S3 kursują teraz przez stację ZOO (przy rondzie Starzyńskiego), Dworzec Gdański, Powązki, Koło, Młynów i Wolę. Żeby dojechać do Śródmieścia, tysiące pasażerów muszą przesiadać się do metra lub tramwajów. Legionowo i Białołęka narzekają, ale Powązki i Wola cieszą się ze sprawnego, bezpośredniego połączenia ze Służewcem.
- Zwracamy się z wnioskiem o utrzymanie linii S3 na trasie obwodowej - czytamy w podpisanej przez półtora tysiąca osób petycji, przygotowanej m.in. przez Wolę Mieszkańców i Wspólną Wolę. - Połączenie przez Dworzec Gdański bardzo spodobało się mieszkańcom i cieszy się ogromnym, stale rosnącym powodzeniem. W tej chwili pociąg ten dla wielu osób stanowi najlepsze i najszybsze połączenie do kompleksów biurowych w okolicach Al. Jerozolimskich, al. Krakowskiej i Marynarskiej.
Rozwiązanie tymczasowe
- Obecnie przejazd pociągów linii S3 pomiędzy linią kolejową nr 20 i nr 8, czyli na odcinku Warszawa Zachodnia peron 8 - Warszawa Aleje Jerozolimskie, realizowany jest w trybie nadzwyczajnym i awaryjnym - przypomina Kamil Migała, rzecznik SKM. - Jeszcze przed wprowadzeniem zmian komunikowaliśmy, że obecna trasa jest objazdowa i tymczasowa, a po zakończeniu budowy przystanku Warszawa Targówek pociągi powrócą na swoją stałą trasę przez dalekobieżną linię średnicową i stację Warszawa Centralna.
S3 ma wrócić na trasę przez centrum Warszawy "w połowie roku". Czy czeka nas zmiana decyzji? Wszystko zależy od odpowiedzialnego za układanie tras Zarządu Transportu Miejskiego oraz od PKP Polskich Linii Kolejowych, ale na ten moment wydaje się, że powrót S3 na Dworzec Centralny jest przesądzony. Ponieważ kolejowe inwestycje mają tendencję do opóźnień, największe wątpliwości budzi w tej chwili termin zakończenia budowy stacji Targówek. Na razie nie ma jednak sygnałów o zmianie harmonogramu.
(dg)