SKM-ka dla Odolan? W 7 minut do centrum
9 października 2018
Wystarczy dobudować perony, a w przyszłości także pętlę autobusową, by zdecydowanie poprawić dojazd z nowych osiedli na Woli.
Pomiędzy Wolą a Ochotą znajduje się szeroki na kilkaset metrów pas terenów kolejowych, przez który regularnie przejeżdżają pociągi Szybkiej Kolei Miejskiej i Kolei Mazowieckich oraz składy dalekobieżne. Pomiędzy Al. Jerozolimskimi, Mszczonowską i Gniewkowską istnieje co prawda stacja Czyste, ale pełni ona wyłącznie funkcje techniczne, regulując ruch pomiędzy Dworcem Zachodnim a kolejową zajezdnią na Szczęśliwicach. Najbliższe stacje osobowe to wspomniana Warszawa Zachodnia, Reduta Ordona (przystanek WKD po ochockiej stronie) i... Włochy. Wystarczy rzut oka na mapę, by stwierdzić, że na wysokości Odolan brakuje jednej lub dwóch stacji SKM.
Autobusem do kolei...
Propozycja budowy peronów na wysokości Ordona pojawia się regularnie od wielu lat. Zarys stacji jest widoczny w projekcie nieuchwalonego jeszcze planu zagospodarowania przestrzennego Odolan. Obok, na końcu Ordona, miałaby powstać pętla umożliwiająca zawracanie nawet dużych autobusów. Którędy miałyby one kursować? Jeszcze w ubiegłym roku wydawało się oczywiste, że będą jeździć po Ordona, na której brukowaną nawierzchnię zastąpi asfalt. Stołeczny konserwator Michał Krasucki nieoczekiwanie wpisał ją jednak do gminnej ewidencji zabytków.
Temat stacji kolejowej dla Odolan odświeżyła właśnie Joanna Tracz-Łaptaszyńska, radna dzielnicy Wola. Przypomina ona, że PKP Polskie Linie Kolejowe planują na najbliższe lata remont linii średnicowej wzdłuż Al. Jerozolimskich, który mógłby być dobrą okazją do zbudowania w okolicy dodatkowych peronów. W planach na początek przyszłej dekady jest także przebudowa Dworca Zachodniego.
- W ostatnich latach przy współpracy PKP oraz Warszawy udało się otworzyć stację Ursus Niedźwiadek - pisze radna Tracz-Łaptaszyńska. - Otwarcie stacji na Odolanach umożliwiłoby obecnym mieszkańcom tego rejonu Woli na szybkie dostanie się do Dworca Zachodniego oraz centrum Warszawy. W mojej ocenie to obecnie ok. 20 tys. mieszkańców.
...a koleją do centrum
Przejazd pociągiem z dworca Zachodniego do Centralnego trwa 5 minut, więc pokonanie trasy z Ordona do ścisłego centrum Warszawy zajmowałoby zapewne 7 minut. W Ursusie budowa peronu kosztowała 8,7 mln zł, natomiast przejścia podziemnego - kolejne 7,6 mln zł. Dla porównania: koszt kończącej się właśnie przebudowy linii obwodowej z dworca Gdańskiego do Zachodniego to 196 mln zł.
- Rozmawiałam ze specjalistami z Kolei Mazowieckich i potwierdzili mi, że wybudowanie takiego peronu byłoby możliwe - mówi radna Tracz-Łaptaszyńska. - Warto o to walczyć, bo byłoby to znaczne udogodnienie dla mieszkańców Odolan, dzięki któremu mogliby szybko dostać się do centrum. Metro i kolej to obecnie najszybszy środek transportu. Takie rozwiązanie w znacznym stopniu zachęciłoby mieszkańców do pozostawienia samochodów w domu.
(dg)