REKLAMA

Bemowo

Drogi

 

Rowerem po Wrocławskiej: pasy i sierżanty

  16 grudnia 2015

alt='Rowerem po Wrocławskiej: pasy i sierżanty'
Czerwień podkreśla pierwszeństwo rowerów przed skręcającymi pojazdami.

Wrocławska zyskała równy asfalt, pasy rowerowe i nowe oznakowanie: "sierżanty rowerowe".

REKLAMA

W październiku Zarząd Dróg Miejskich powtórzył na południowym odcinku Wrocławskiej manewr, wykonany wcześniej na Targówku: podczas frezowania jezdni wyznaczono pasy rowerowe, ale nie ruszono będącego w złym stanie chodnika. Inaczej niż na prawym brzegu Wisły, gdzie pasy dla jednośladów wyznaczono po głosowaniu w budżecie partycypacyjnym, na Bemowie pierwsze komentarze były negatywne. Wielu czytelników, zarówno kierowców, jak i rowerzystów, oczekiwało budowy na Wrocławskiej zewnętrznej drogi rowerowej.

- Drogi dla rowerów demoralizują rowerzystów, podobnie jak kierowców demoralizuje obowiązujący od 1983 roku przepis, zezwalający w określonych warunkach na parkowanie na chodnikach - mówi Marcin Banach, specjalista transportu - Tak jak kierowcy, niezależnie od sytuacji, zamieniają chodniki w parkingi, tak rowerzyści traktują chodniki jak ścieżki rowerowe. Na tym tle, jak również na podstawie doświadczeń krajów europejskich, bezdyskusyjnie lepszym rozwiązaniem są pasy rowerowe.

Wyznaczanie pasów rowerowych zaleca się na drogach o maksymalnej dopuszczalnej prędkości 50 km/h i natężeniu ruchu poniżej 10 tys. pojazdów na dobę. Po frezowaniu na jezdni Wrocławskiej pojawiły się także nowe znaki poziome, nazywane "sierżantami rowerowymi". Zdaniem Banacha zostały one namalowane zbyt blisko krawężników. Statystyki wskazują, że jazda pasem rowerowym jest bezpieczna, są one odśnieżane zimą razem z jezdniami i przypominają rowerzystom, że przy braku zewnętrznej drogi rowerowej ich miejsce jest na jezdni. Pas musi być jednak prawidłowo wyznaczony.

- Znaczna część warszawskich pasów rowerowych jest bublem - mówi Banach. - Często mają zbyt małą szerokość, aby rowerzysta mógł czuć się bezpiecznie. W obrębie skrzyżowań, a więc tam, gdzie ruch pieszych jest intensywny, pas niespodziewanie zastępuje ścieżka rowerowa na chodniku. Takie rozwiązania, zamiast usprawniać ruch, stają się źródłem konfliktów jego uczestników.

Po frezowaniu na jezdni Wrocławskiej pojawiły się także nowe znaki poziome, nazywane "sierżantami rowerowymi". Zdaniem Banacha zostały one namalowane zbyt blisko krawężników. Rowerzyści jadący dokładnie torem wyznaczonym przez "sierżanty" odbierają sobie możliwość manewrowania, na przykład w sytuacji, gdy jadący obok kierowca mija ich w niebezpiecznie bliskiej odległości. Odruchowe odbicie rowerem w prawo oznacza w takim wypadku uderzenie o krawężnik. Potencjalnie niebezpieczne są także miejsca, w których pas ruchu jest zwężony przez azyl dla pieszych i brakuje metra na bezpieczne wyprzedzenie jednośladu. Jeśli kierowca jadący obok rowerzysty nie zwolni, oba pojazdy znajdą się w niebezpiecznie małej odległości. Dlatego doświadczeni rowerzyści upewniają się w takich miejscach, czy są dobrze widoczni i zjeżdżają na środek pasa, by uniemożliwić wyprzedzenie się w zbyt wąskim miejscu.

- "Sierżant rowerowy" sugeruje tor jazdy, nie narzuca obowiązku jazdy dokładnie po grocie strzałki - mówi Mikołaj Pieńkos z ZDM. - Prawo o ruchu drogowym zobowiązuje kierowcę do zachowania szczególnej ostrożności i ustąpienia pierwszeństwa. Ustawa zakłada także, że kierujący rowerem powinien przewidywać zachowania innych użytkowników i dostosować swoje zachowanie do panujących warunków, a także przewidywać, że inni użytkownicy mogą wykonać manewr cofania. Jeśli chodzi o odległość "sierżantów" od krawędzi jezdni, to chcemy uregulować ją w Standardach Projektowych i Wykonawczych Dla Systemu Rowerowego w m.st. Warszawie.

Dominik Gadomski

 

REKLAMA

Czytaj na ten temat

Komentarze (6)

# rowerem

16.12.2015 09:14

Jest git,Panie Dominiku(no prawie)Prawie codziennie korzystam z tego pasa rowerowego.Ten odcinek Wrocławskiej może być wzorcem dla dróg tej klasy.Niech tylko ZDM wymieni w przyszłości oświetlenie na metalohalogenkowe, nawierzchnię chodnika.A Zakład Oczyszczania Miasta niech uzupełni szpalery lip,dosadzi ciekawe byliny,krzewy i wymieni ławki na te z oparciem.Naprawdę przyjemne bemowski bloczyzm się tu robi.

# fikus

16.12.2015 15:19

Trochę za wąskie. A może to na hulajnogę? No i przy tak szerokich pasach chodników i zieleni spokojnie mogły być odseparowane dla bezpieczeństwa od jezdni a nie prowadzić po niej. Jak zwykle polskie buble.

# rowerzysta tunelowy

17.12.2015 13:12

A ja jeszcze raz powtarzam - te pasy są źle wymalowane , pas dla rowerów nie powinien zanikać - przed zwęzeniem przy wysepce na przejściu dla pieszych powinien zanikać pas dla samochodów , a pas dla rowerów poszerzać i stawać sie normalnym pasem ruchu , a przed skrzyżowaniem pas dla samochodów przechodzić w pas do skrętu w lewo a pas dla rowerów poszerzać jako pas na wprost i do skretu w prawo.

REKLAMA

# oghy

17.12.2015 20:03

Więcej fotek u Bemowiaków
https://www.facebook.com/bemowiacywawpl/
trzeba sporo zjechać paskiem

# bemwaw

20.12.2015 12:12

Zgadzam się z Panem Banachem w 100%. Jest to bubel, zrobione bez pomyślunku co wskazuje na konieczność redukcji urzędniczych etatów. Dodatkowo wiadomo, że wymalowanie pasów na jezdni to żadne koszty w porównaniu z budową ścieżki, więc chodzi o kasę.
Skoro są już te pasy to powinny być szersze i odgrodzone niskim łagodnym krawężnikiem bo rowerzyści zwyczajnie boją się zachowania polskich kierowców, mentalnie pod tym względem jesteśmy w 3 świecie a nie na zachodzie. A już absolutne minimum asfalt powinien być na pasach w całości czerwony.
Zastosowano półśrodek, żeby nie trzeba było się brać za chodniki.

# Jelonek z Puszczy

20.01.2016 17:11

Też się zgadzam. Czy Banach to ten profesor od komunikacji znany wszystkim z konsultacji? Gościu wymiata i pełen szacunek się należy.

REKLAMA

więcej na forum

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Zapraszamy na zakupy

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuBemowo

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

REKLAMA

REKLAMA

Sylwester 2024/2025
Sylwester 2024/2025
Sylwester 2024/2025