REKLAMA

Wawer

różne »

 

Rewolucji raczej nie będzie

  3 lipca 2009

Dobiegły końca konsultacje społeczne dotyczące planowanych przez Zarząd Transportu Miejskiego zmian w komunikacji autobusowej na terenie naszej dzielnicy.

REKLAMA

Jak stwierdził Sebastian Tuszyński z ZTM - spotkały się one z ogromnym odzewem. Mieszkańcy przesłali w sumie prawie dwa tysiące opinii! O ile na początku przewa-żały głosy pozytywne, pod koniec uaktywnili się głównie przeciwnicy proponowa-nych zmian.

"Informator Wawra" dotarł także do głosów ze strony samorządów. Do komisji samorządowej, bezpieczeństwa i porządku publicznego swoje uwagi przesłały sa-morządy osiedli Aleksandrów, Falenica, Miedzeszyn, Marysin Wawerski Południowy, Radość i Zerzeń. Samorząd Radości opowiada się za pozostawieniem istniejącego układu komunikacyjnego i za wprowadzeniem dodatkowej linii ulicą Mrówczą (linia 215). Samorządy Falenicy oraz Marysina Wawerskiego Południowego prezentują zbieżne stanowiska w sprawie linii 115 (przeniesienie trasy na odcinku Ostrobram-ska - Łukowska na ulice Płowiecka - Grochowska. Na czas budowy skrzyżowania Marsa - Płowiecka - Grochowska zapewnienie połączenia omijającego ten węzeł ko-munikacyjny). Dodatkowo falenicki samorząd wnosi, aby linię 142 od przystanku Strzygłowska skierować na trasę Wał Miedzeszyński - Trasa Siekierkowska - Dwo-rzec Centralny, co umożliwi mieszkańcom osiedli Aleksandrów, Falenica, Nadwiśle, Żerzeń i Las bezpośrednie połączenie z centrum Warszawy. Ma to szczególne zna-czenie na czas budowy skrzyżowania Marsa - Płowiecka - Grochowska. Zgłasza też uwagi dotyczące linii 305 (pozostawienie istniejącej trasy) i 215 (skierowanie trasy do Centrum Zdrowia Dziecka).

Samorządy osiedli Aleksandrów i Miedzeszyn żądają pozostawienia linii 161 na trasie do pętli na Zbójnej Górze. Osiedle Aleksandrów postuluje dodatkowo prze-dłużenie trasy 161 do ulicy Zagórzańskiej i dalej do Falenicy (powrót ulicą Tech-niczną). Osiedle Aleksandrów sprzeciwia się skróceniu linii 142 i zmianie trasy 115.

Samorządy osiedli Marysin Wawerski Południowy i Marysin Wawerski Północny, opowiadają się za pozostawieniem istniejącego układu komunikacyjnego (Marysin Północny sprzeciwia się wprowadzeniu autobusów w ulicę Potockich i jest przeciw li-kwidacji 141). Dopuszczone może być jedynie połączenie linii 315 i 173 w linię 137. Po konsultacjach z mieszkańcami rada osiedla Zerzeń zdecydowanie przeciwstawia się: usytuowaniu końcowego przystanku linii 130 przy Boboli i apeluje o skierowa-nie tej linii na pętlę koło Dworca Centralnego. Są także przeciwni likwidacji obec-nego połączenia - autobusu linii 119 (ulice Lucerny - Trakt Lubelski). Mieszkańcy zwrócili uwagę na fakt, że większość miejsc pracy, szkół i uczelni znajduje się w centrum miasta, a wiele połączeń autobusowych kieruje się na Dworzec Wschodni. Dlatego apelują, aby w przypadku likwidacji linii 119, skierować autobus 115 za-miast przez Gocław do Dworca Wschodniego, Wałem Miedzeszyńskim i mostem Ła-zienkowskim do pętli przy metrze Politechnika. Takie rozwiązanie wpłynie w zdecy-dowany sposób na poprawę połączenia Wawra (a w szczególności osiedli Zerzeń, Sadul, Wawer i Las) z centrum miasta.

Komisja samorządowa bezpieczeństwa i porządku publicznego dostrzegając pozytywne elementy proponowanych przez ZTM zmian (zwiększenie częstotliwości kursowania autobusów, czyli skrócenie czasu oczekiwania na autobus na przystan-ku, usprawnienie komunikacji w zachodniej części Wawra - linia 115, poprawa do-jazdu do linii kolejowej z rejonów oddalonych od niej), uważa jednak, że nie należy radykalnie zmieniać utrwalonych, tradycyjnych i już zaakceptowanych linii autobu-sowych (linie 161, 119). Zmianą do przyjęcia jest wprowadzenie komunikacji na ulice Mozaikową, Mrówczą, Zagórzańską, Kadetów. Akceptowana w większości uwag jest linia 215 bez wpływu na przebieg linii 161, która zwiększa podaż linii autobusowych w Wawrze.

Z głosów zebranych przez ZTM cztery kwestie wzbudziły najwięcej kontro-wersji. Jak nam wyjaśnił Sebastian Tuszyński chodzi tu o likwidację linii 514. W związku z bardzo dużym protestem - najprawdopodobniej nie będzie zmian na tej linii. Następna sprawa to 119 - mieszkańcy stanowczo opowiadają się, by kursowa-ła ona do centrum. Trzecim pomysłem, który spotkał się z bardzo dużym odzewem, jest wycofanie z Marysina 401 i 115. Bardzo wiele osób jest także przeciwnych po-prowadzeniu komunikacji ulicą Potockich zamiast Kościuszkowców. Z bardzo dużym oporem spotkały się także zamiary zmian w przebiegu linii 115. Przyzwyczajenia mieszkańców okazały się tu decydujące.

Opinie części samorządów wzajemnie się wykluczają. W związku z takim a nie innym rozkładem głosów, rewolucji w komunikacji raczej nie będzie. Brak zgody na likwidację pewnych połączeń spowoduje jednak, że na razie nie starczy taboru na zwiększenie częstotliwości kursowania na innych liniach. Żadne decyzje jeszcze nie zapadły. Być może sytuacja się zmieni i mieszkańcy bardziej przychylnie ustosun-kują się do proponowanych zmian, gdy w miarę postępów budowy węzła Marsa będą nasilały się utrudnienia i opóźnienia w komunikacji. W życie wchodzi obecnie tylko jedna zmiana. Na okres wakacji co drugi kurs linii 521 będzie się kończył na rondzie Wiatraczna.

Andrzej Gzyło

 

REKLAMA

Komentarze

Ten artykuł nie ma jeszcze żadnych komentarzy. Twój może być pierwszy...

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Kup bilet

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuWawer

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

City Break
City Break

REKLAMA

Kambukka Olympus
Kambukka Lagoon

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024