REKLAMA

Białołęka

inwestycje »

 

Projekt poszerzenia Światowida będzie zmieniony. Przebudowa opóźniona

  29 maja 2014

alt='Projekt poszerzenia Światowida będzie zmieniony. Przebudowa opóźniona'

Wielka satysfakcja przeciwników rozbudowy ulicy Światowida. Zarząd Transportu Miejskiego rezygnuje ze zbyt szerokiej drugiej jezdni i zapowiada nowy projekt. Burmistrz Piotr Jaworski i radny Wojciech Tumasz tym razem zgodni - obaj zadowoleni z tej decyzji.

REKLAMA

Na ostatniej sesji rady dzielnicy Białołęka pojawił się wicedyrektor ZTM ds. inwestycji, który nie zostawił na projekcie suchej nitki.

- Od kiedy trzy miesiące temu zostałem wicedyrektorem ZTM, miałem co do niego wątpliwości - mówił Łukasz Puchalski. Tarchostrada - "obiektywizm" z czasów Stalina Tarchostrada - "obiektywizm" z czasów Stalina
W ostatnich tygodniach na łamach mediów, forów internetowych i portali społecznościowych rozgorzała dyskusja na temat planowanej przebudowy ul. Światowida związanej z powstaniem linii tramwajowej. Czy naprawdę Nowodworom i Tarchominowi potrzebna jest Światowida z dwoma jezdniami o szerokości ok. 10,5 m każda?

Tarchostrada: protest facebookowy czy rzeczywisty? Na spotkaniu 40 osób Tarchostrada: protest facebookowy czy rzeczywisty? Na spotkaniu 40 osób
Podczas gdy prace na budowie linii tramwajowej na Tarchominie stają się coraz bardziej zaawansowane, coraz głośniej dyskutuje się o tym, że poszerzenie ulicy Światowida zniszczy okolicę. Powstała nawet adekwatna nazwa: Tarchostrada.
- Ostatecznie zdecydowaliśmy, że ulicę Światowida należy przeprojektować. Wytyczne do nowego projektu są takie, by był on bardziej bezpieczny oraz przyjazny pieszym i rowerzystom. Na istniejącej jezdni zamiast dwóch pasów ruchu powstaną trzy, w tym jeden służący do parkowania. Druga jezdnia będzie miała dwa pasy ruchu (a nie trzy, jak w obecnym projekcie) z dodatkowym trzecim pasem przed skrzyżowaniami. Będę sugerował także dosunięcie pasów ruchu do torowiska, tak by wymusić na skręcających samochodem mniejszą prędkość. Z pewnością nie będzie także ekranów akustycznych.

Radość radnego opozycji

Radości nie krył radny Wojciech Tumasz: - Po sześciu latach walki o Światowida w przekroju 2x2 wreszcie udało się przekonać do tego urzędników. Pytanie, kto odpowie za bezsensowne wydanie ponad 250 tys. zł, które przeznaczono na anulowany projekt drugiej jezdni?

- To pytanie nie do mnie - ripostował Puchalski, który odpowiada za inwestycje ZTM dopiero od trzech miesięcy. - Mogę powiedzieć, że oszczędności związane z budową węższej drugiej jezdni, będą znacznie większe niż 250 tys. zł. Zaoszczędzimy 1-1,5 mln zł.

Potwierdził jednocześnie, że wstrzymanie budowy drugiej jezdni nie zatrzyma budowy linii tramwajowej. - To inwestycja podzielona na etapy - mówi Puchalski. - Etap I to linia tramwajowa, która i tak zostałaby oddana do użytku przed nową jezdnią.

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Radość burmistrza

Burmistrz Piotr Jaworski podkreślił, że nowe ustalenia między ZTM a władzami dzielnicy oraz miasta zapadły w ostatnich dniach. - Cieszę się, że moje propozycje uzyskały pełną akceptację wiceprezydenta Jacka Wojciechowicza, odpowiedzialnego w Warszawie za inwestycje - mówi burmistrz. - Najważniejsze zmiany sprowadzają się do likwidacji na nitce wschodniej (dobudowywanej) trzeciego pasa do jazdy na wprost na odcinku pomiędzy skrzyżowaniami oraz wyznaczeniu trzeciego pasa przy skrzyżowaniach jako wyłącznie lewoskrętu. Dzięki likwidacji trzeciego pasa do jazdy na wprost na odcinku pomiędzy skrzyżowaniami z ciągu pieszo-rowerowego zostanie wydzielony oddzielny szeroki chodnik i ścieżka rowerowa. Na nitce zachodniej (istniejącej) trzeci pas na wniosek władz dzielnicy zostanie przekształcony w ogólnodostępne miejsca parkingowe dla mieszkańców. Zwołamy specjalną sesję rady dzielnicy, gdy nowy projekt będzie gotowy - zapowiada Piotr Jaworski.

Wojciech Tumasz podkreśla z kolei, że zmiany w projekcie oparte są na jego wniosku z... 2009 roku.

Budowa linii tramwajowej do Mehoffera powinna zakończyć się w październiku, co oznacza, że tramwajem pojedziemy prawdopodobnie jeszcze w tym roku. W roku 2015 powinna rozpocząć się budowa drugiej jezdni, już według nowego projektu.

REKLAMA

Nieoficjalnie: nie ma pieniędzy?

- Budowa nie jest wstrzymana, a jedynie zawieszona na czas przeprojektowania - mówi burmistrz Jaworski. - Ma nastąpić tylko zmiana projektu i to bez ingerencji w ZRID (zezwolenie na realizację inwestycji drogowej - przyp. red.). Zgodnie z informacją podaną przez wicedyrektora Puchalskiego wykonawca ma wejść na budowę w drugim półroczu 2015 roku a inwestycja ma być gotowa na wiosnę 2016 r.

Czy termin "Tarchostrada" przechodzi do historii? Nieoficjalnie, w kuluarach, można usłyszeć, że ZTM tak naprawdę nie ma pieniędzy na tę inwestycję i liczy, że po uruchomieniu tramwaju większość mieszkańców wybierze ten środek transportu. Wtedy z chęcią przyzna, że przebudowa ulicy wcale nie jest potrzebna.

- Pieniądze na tę inwestycję są zaplanowane w Wieloletniej Prognozie Finansowej w odpowiedniej wysokości. Teraz będą tylko przesunięte w części na 2016 r. Na 2015 rok jest ponad 27 mln na inwestycję drogową - zapewnia burmistrz Jaworski.

KG, oko

.
 

REKLAMA

Czytaj na ten temat

Komentarze (152)

# nonsens

29.05.2014 21:37

Ale bazarku i wyciętych drzew już nie przywrócą...

 tarantula01

29.05.2014 21:45

Wybrano projekt według wniosku z ... http://radny.com.pl/dokumenty/pisma/tw/ztm-tram091229dous_bos-.doc . Trzeba było czekać 4,5 roku !
Pozdrawiam
Wojciech tumasz

 tarantula01

29.05.2014 21:45

Wybrano projekt według wniosku z ... http://radny.com.pl/dokumenty/pisma/tw/ztm-tram091229dous_bos-.doc . Trzeba było czekać 4,5 roku !
Pozdrawiam
Wojciech tumasz

REKLAMA

# MimoZeJezdzeSamochodem

29.05.2014 21:50

Bez pieniędzy nie da się uruchomić autobusów, które by zbierały mieszkańców z miejsc dalej położonych od Światowida. Ci nadal wybiorą niestety samochody. konieczna jest taka komunikacja jak na Ursynowie gdzie kilka linii kluczy i zwozi ludzi do metra.

# asdf

29.05.2014 22:05

drzew szkoda, ale za to ile innych korzyści: zdemontowanie nielegalnych reklam stojących przed lidlem oraz zlikwidowanie paskudnego, fajansiarskiego "parkingu strzeżonego", prawdziwej estetycznej zakały całej okolicy. bazarku też trochę szkoda, ale z tego powodu, że pod buldożer poszła część jeszcze jako tako wyglądająca, natomiast została pierzeja hojnie upstrzona rzygliwymi banerami i reklamami bazarkowych badylarzy.

# kiler3

29.05.2014 22:10

Muszę powiedzieć, że wicedyrektor ZTM zaimponował mi nie po raz pierwszy. Urzędnik nowego formatu, takich ludzi tylko szukać. Wykorzystywanie swojej wiedzy w sposób rozumny to ogromna rzadkość w warszawskich urzędach. Oprócz tego odwaga w podejmowaniu decyzji. Szkoda, że nie kandyduje w wyborach samorządowych ;)

REKLAMA

 tarantula01

29.05.2014 22:20

Nawet nie wiesz, jak było mu trudno przekonać do tego decydentów.

 tarantula01

29.05.2014 22:20

Nawet nie wiesz, jak było mu trudno przekonać do tego decydentów.

# nonsens

29.05.2014 22:26

No to co w takim razie powstanie w miejscu, gdzie miała być jezdnia? Dziura będzie? A przez najbliższe x lat będzie rozkopane i nic nie robione?

REKLAMA

 tarantula01

29.05.2014 22:27

Szerszy chodnik, trawnik i droga rowerowa. Takie były dzisiejsze zapowiedzi.
Pozdrawiam
Wojciech Tumasz

 tarantula01

29.05.2014 22:27

Szerszy chodnik, trawnik i droga rowerowa. Takie były dzisiejsze zapowiedzi.
Pozdrawiam
Wojciech Tumasz

# MimoZeJezdzeSamochodem

29.05.2014 22:45

Jak napisałem na profilu FB - jedną z naszych prpozycji alternatywną w ogóle dla rozbudowy Światowida jest udrożenienie innych ciągów dróg biegnących wzdłuż Tarchomina i Nowodworów by równomiernie rozprowadzać ruch oraz zapewnić sprawne drogi alternatywne gdyby doszło gdzieś do jakiejś awarii/poważnego wypadku. Jeśli udałoby się władze do takiego pomysłu przekonać, to można by było wzdłuż Światowida zamiast całej drugiej jezdni zbudować taki węższy miniaturowy central park aż od Lidla po Nowodwory. Chętnie poznam Wasze opinie.

REKLAMA

# Jolk@

29.05.2014 22:47

Potwornie żal drzew :-( Jakie to szczęście, że udało się chociaż ocalić osławiony dąb!
Swoją drogą, tylko czekać nowego artykułu autorstwa Pana Burmistrza.
Ciekawe kiedy zacznie podpisywać się pod zapowiedzianymi przez pana Puchalskiego zmianami jak pod własnym sukcesem!? Może nawet wytłumaczy, że o to mu właśnie chodziło :-)
Coby nie było, brawo ZTM, brawo radny Tumasz oraz nieobojętni, myślący mieszkańcy. Dziękujemy :-)

 tarantula01

29.05.2014 22:53

Dąb jest nadal zagrożony, bo rośnie w miejscu, gdzie i tak akurat nowa jezdnia była planowana o 2 pasach ruchu (Mehoffera - Stefanika).
Pozdrawiam
Wojciech Tumasz

 tarantula01

29.05.2014 22:53

Dąb jest nadal zagrożony, bo rośnie w miejscu, gdzie i tak akurat nowa jezdnia była planowana o 2 pasach ruchu (Mehoffera - Stefanika).
Pozdrawiam
Wojciech Tumasz

REKLAMA

# Jolk@

29.05.2014 22:59

Zatem nie pozostaje nic innego, jak wiara w to, że burmistrz nie rzuci słów na wiatr:
"Nastąpi także weryfikacja przebiegu samej ścieżki rowerowej, co z pewnością przyczyni się m.in. do uratowania 200-letniego dębu, rosnącego przy ulicy Światowida w pobliżu ul. Ciołkosza, który pierwotnie mógł być wycięty."
Dobranoc! :-)

# gosc

29.05.2014 23:11

wizja utracenia miejsca przy korycie potrafi zdziałać cuda i zapewne jeszcze nie jeden cud się zdarzy przed wyborami samorządowymi w tym roku.
A kolejny już jest - metro wreszcie przyspieszy i będzie jeździć tak jak w każdym cywilizowanym mieście. Po kilku latach zapowiedzi... cud panie.

# MimoZeJezdzeSamochodem

29.05.2014 23:29

Ale tylko w godzinach poza szczytem. W szczycie z tego co czytałem to bez zmian. Ponadto ZTM wycofuje Inspiro z I linii i daje je na drugą linię co jest błędem bo inspiro są bardziej pojemne, mają lepiej zaprojektowane uchwyty a to by się bardziej przydało na zapchanej pod korek pierwszej linii

REKLAMA

# sboy5

29.05.2014 23:39

No zrzeszeni wokol hasla "Nie chcemy Tarchostrady" dopieli swego. A Pana Tumasza nie rozumiem, zdaje sie , ze chodzilo tak naprawde o personalne rozgrywki i udowadnianie po czyjej stronie racja stoi , ot tak po prostu - gadam bo gadam, nie istotne jakie niesie konsekwencje - ale musi byc na moim.
Efekt ? Efekt jest opisany w ostatnim zdaniu : nie bedzie zadnej przebudowy ulicy, nawet w standardzie 2 x 2 , zadnych sciezek rowerowych , zadnych parkingow. ZTM szukal wytrychu / wymowki - i ja znalazl, podpierajac sie waska grupa przeciwnikow przebudowy Swiatowida.
Teraz to juz rozumiem o co chodzilo z Tramwajem ktory tez jest o lata opozniony - protesty i odwolania / zapytania byly tez przyczynkiem dla Miasta do odlozenia inwestycji , "gdyz znalazl sie powod" - zawsze mozna bylo powieedziec, ze to przeciez Samorzad i Mieszkancy tak chcieli. Kasy zawsze jest malo i jak znajdzie sie pretekst do przelozenia jakiejkolwiek inwestycji, to on sie znajdzie. A WY zwyczajnie dokladacie do pieca - wiecie o tym doskonale, chodzi glownie o jakies tam personalne rozgrywki Wspolnot, Grup w Samorzadach itd.
Przez lata Swiatowida bedzie rozpieprzona ulica , taka jaka jest teraz tyle , ze bez perspektyw nawet na glupie frezowanie (gdzie chwilami ciezko jechac szybciej niz 30 km / h bo zawieszenie odpada a kierowcy autobusow musza uwaznie pokonywac zdewastowane odcinki zeby szyby z okien i porecze wewnatrz nie powypadaly z mocowan).
No i widze juz idziemy dalej - central park na Tarchominie , posralo Was ciolki, jedna gigant piaskownica urazonych domoroslych dzieciuchow.

# sboy5

29.05.2014 23:55

i do Tarantula - jak teraz Panie Wojciechu szacuje Pan szanse na II etap tramwaju - do Winnicy ? Sadzi Pan , ze ZTM majac w pamieci przejscia sprzed lat + obecna zawierucha wokol ulicy bedzie sie kwapil do rozpoczecia II etapu tramwaju ?
Tak prosze na spokojnie troszke szerzej popatrzec na caly kontekst - jak dla mnie to ZTM bedzie szukal teraz wszystkiego aby nie musiec wydawac kolejnych milionow na dokonczenie tramwaju w glab dzielnicy w ktorej wszystko komus przeszkadza.
Nie kumacie po prostu . Albo inaczej - kumacie - tylko z pelna swiadomoscia dla jakis tam swoich interesow torpedujecie miejskie inwestycje. Nie opowiadajcie , ze robicie to dla dzieci i niepelnosprawnych , zeby zylo sie lepiej. Bedzie lepiej ? Bez tramwaju do Winnicy , z rozwalona i straszaca Swiatowida przez lata najblizsze ? Bedzie zylo ? Komu ? Tym rodzinom stadnie specerujacym wzdluz Swiatowida - takie byly argumenty przeciez !. Jakie rodziny ? jaki pasaz dla pieszych ? Niemal codziennie od 2 lat biegam po Swiatowida, w roznych porach , czesc piesza wyludniona, pusta, wieczorami ciemna z porozbijanymi flaszkami po zakrapianych imprezkach. O jakim Wy pasazu mowicie ? Gamonie , nie wiecie o czym a peplunicie. Na tej ulicy wieczorami potrafia cale rzedy oswietlenia sie nie swiecic a Wy o miejscu spacerowym. Moze przy okazji przebudowy ulicy przebudowaliby rowniez oswietlenie , ale nie...nie bedzie i tego, bo nic nie bedzie. Wiara czyni cuda ?To teraz wierzcie i trzymajcie kciuki do kolejnych wyborow, moze wtedy pojawi sie jakis projekt "nowej" Swiatowida. Moze. Za ladnych pare lat, a moze i wcale. Nie o to ludziom chodzi, zeby wiecznie czekac i upajac sie wizja "perfekcyjnej" ulicy rozrysowanej przez Pana Tumasza i Zielone Mazowsze. Polski grajduł po raz kolejny dal znac.
więcej na forum

LINKI SPONSOROWANE

REKLAMA

Wstąp do księgarni

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuBiałołęka

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe

Najchętniej czytane na TuBiałołęka

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

Butelki dla dzieci Kambukka
Kambukka Reno

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024