PRL wiecznie żywy. Kierowcy przegrali z "dobrem ogólnym"
22 maja 2018
"W przypadku konfliktu dobra ogólnego z dobrem indywidualnym nie można bezwzględnie ustanawiać prymatu dobra ogólnego". To nie fragment z przemówienia Władysława Gomułki, ale...
...z odpowiedzi, którą otrzymał jeden z mieszkańców Bródna od lokalnych urzędników. Od kiedy istnieje budżet partycypacyjny, Robert Goliński złożył już kilkanaście projektów, więc ma duże doświadczenie w temacie. W tym roku zgłosił m.in. budowę najazdu inspekcyjnego dla samochodów, dzięki któremu mieszkańcy mogliby łatwo dokonywać drobnych napraw, oglądać podwozie czy też sprawdzać stan auta przed dłuższą podróżą.
- Złożyłem projekt najazdu dodatkowo zmotywowany faktem, iż w zeszłym roku podobny projekt co prawda nie zdobył odpowiedniej liczby głosów, ale uzyskał przynajmniej pozytywną weryfikację - pisze Robert Goliński. - No i znowu zaskoczenie. U nas nie można! Choć na Ursynowie projekt nie był tak szczegółowy, to mógłby być realizowany. Na Targówku projekt nie spełnia praktycznie żadnego wymagania.
W uzasadnieniu odrzucenia projektu roi się od urzędniczej nowomowy, przywodzącej na myśl przemówienia Gomułki. Okazuje się m.in., że "w przypadku konfliktu dobra ogólnego z dobrem indywidualnym nie można bezwzględnie ustanawiać prymatu dobra ogólnego" a "ze względu na bezpieczeństwo obywateli najazd musiałby być monitorowany ciągle przez urzędnika".
"Nie da się"
- Najazd inspekcyjny dla samodzielnej kontroli samochodów osobowych nie zalicza się do zadań własnych m. st. Warszawy (§ 3 Regulaminu przeprowadzania budżetu partycypacyjnego) - czytamy w uzasadnieniu. - Ze względu na bezpieczeństwo obywateli, wymogi przeciwpożarowe, ochronę środowiska (utylizacja oleju), najazd musiałby być monitorowany ciągle przez urzędnika. Analiza przepisów ustawy o samorządzie gminnym skłania do wniosku, iż budowa przedmiotowego najazdu nie służy zaspokajaniu potrzeb zbiorowych wspólnoty, a nawet może mieć negatywny wpływ na ochronę środowiska w bliskim sąsiedztwie. Wątpliwe jest spełnienie minimalnych wymagań dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy w zakresie użytkowania najazdów. Art. 7 ust. 1 stanowi, że zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. Dodatkowo artykuł ten wprowadza dodatkowe kryterium w postaci "zbiorowych" potrzeb wspólnoty. Przy zaspokajaniu potrzeb wspólnoty organy gminy kierują się dobrem ogólnym mieszkańców gminy, jednakże w przypadku konfliktu dobra ogólnego z dobrem indywidualnym nie można bezwzględnie ustanawiać prymatu dobra ogólnego. Projekt negatywnie zaopiniowany przez Wydziały Dzielnicy Targówek: Architektury i Budownictwa, Prawny i Zamówień Publicznych, Ochrony Środowiska.
Dobro ogólne, dobro indywidualne, potrzeby zbiorowe wspólnoty - i pomyśleć, że chodziło o jeden, skromny najazd inspekcyjny. Jak zauważył pomysłodawca, w ubiegłym roku na Ursynowie dopuszczono do głosowania budowę trzech najazdów: dwóch małych i jednego dużego. Pomysł zdobył ponad pół tysiąca głosów, co okazało się niewystarczającą liczbą.
(dg)