Pozwólmy dzieciom być eko
25 kwietnia 2008
Targówek należy do tych dzielnic Warszawy, gdzie przywiązuje się wielką wagę do edukacji ekologicznej. Wspierają ją władze dzielnicy, a także firmy mające tu siedziby.
- Mamy zróżnicowany, dostosowany do wieku uczestników program edukacji ekologicznej - mówi nauczycielka Elżbieta Maj, koordynatorka miejskiego progra-mu wspierania edukacji ekologicznej na Targówku, która zajmuje się tymi spra-wami od 18 lat. - Inne propozycje mamy dla przedszkolaków, inne dla uczniów. Mamy też szkolenia dla nauczycieli.
Wiosna bogata w wydarzenia
Kwiecień i maj to miesiące, kiedy dzieje się wyjątkowo dużo. W tym roku w ramach współpracy z Fundacją Nasza Ziemia dzieci ze Szkoły Podstawowej nr 275 i z VIII Ogrodu Jordanowskiego pojechały w kwietniu na wycieczkę autokarową do Starych Babic, gdzie spotkały się z leśnikami i pod ich kierunkiem sadziły las. Wszystko w ramach programu "Więcej drzew dzięki Tobie" prowadzonego wspólnie przez Fun-dację im. Leopolda Kronenberga i Fundację Nasza Ziemia.W SP nr 275 uroczyście obchodzono też Dzień Ziemi, przypadający 22 kwiet-nia. Impreza z tej okazji zatytułowana "Nie ma życia bez wody" obfitowała w kon-kursy utrwalające wiedzę na temat znaczenia wody w życiu każdego z nas i ko-nieczności jej oszczędzania.
Dzień później ekologia wkroczyła do sali konferencyjnej urzędu dzielnicy Tar-gówek. Dzieci z ośmiu przedszkoli uczestniczyły w "Dzielnicowym festiwalu bajki ekologicznej". Wszystkie przedszkola otrzymały zestaw książek edukacyjnych, a dzieci nagrody. Tego samego dnia po południu nauczyciele wszystkich placówek oświatowych (od przedszkoli po liceum) wzięli udział w zorganizowanym z pomocą Fundacji Nasza Ziemia szkoleniu "Zmiany klimatu, czyli co właściwie się dzieje". Każdy z nauczycieli otrzymał pakiet edukacyjny, który pomaga prowadzić zajęcia poświęcone tematowi zmian klimatycznych na Ziemi. Seminarium o tej samej tematyce dzień później mieli uczniowie gimnazjów i liceum.
Z kolei w Szkole Podstawowej nr 298 przy ul. Krakusa 23 kwietnia odbył się kolejny konkurs dzielnicowy dla uczniów klas trzecich "Mali ekolodzy".
Konkurs na ekologiczną torbę
Na 9 maja br. zaplanowano w urzędzie dzielnicy podsumowanie miejskiego konkur-su plastycznego dla przedszkolaków i uczniów klas trzecich na projekt torby eko-logicznej. Przygotowane projekty pokazują, że dzieci mają znakomite pomysły.Ciekawie zapowiada się także zaplanowana dla uczniów klas szóstych impreza z okazji Dnia Unii Europejskiej "Unia Europejska a zmiany klimatu", podczas której uczniowie będą mieli okazję poszerzyć wiedzę na temat UE oraz przedstawić przy-gotowane przez poszczególne klasy prezentacje poświęcone tematowi imprezy.
Nauka idzie w las?
Na Targówku, dzięki dobrze zorganizowanemu systemowi edukacji ekologicznej, dzieci od małego uczą się, jak chronić środowisko, nie tylko biorąc udział w kon-kursach i festiwalach, lecz także poznając praktyczne sposoby dbałości o nie. Spo-ro miejsca w nauczaniu przeznacza się m.in. na kwestie odzyskiwania surowców wtórnych. Wiele przedszkoli i szkół ma na swoim terenie pojemniki do ich segre-gacji, więc dzieciaki dowiadują się, jak dzielić odpady i czemu recykling służy. To oczywiście bardzo dobrze, tylko że... Ta świetnie i z oddaniem prowadzona ekolo-giczna edukacja zderza się z bezsensownie prowadzonym segregowaniem w War-szawie. Dzieci widzą cztery kolorowe pojemniki (papier, plastik, szkło białe, szkło kolorowe), wiedzą, do którego co się wrzuca, a potem patrzą, jak przyjeżdża śmie-ciarka i wszystko trafia do jednego samochodu, bo dopiero potem jest dzielone na frakcje w sortowni. Szefowie niektórych firm twierdzą, że tak jest taniej i lepiej, ale w takim razie, dlaczego nie wystarczy jeden pojemnik, do którego będziemy wrzu-cać papiery, plastik i szkło? Jak wytłumaczyć dziecku, że należy segregować śmie-ci, skoro widzi, że te skrupulatnie podzielone zabiera jeden samochód?O tym, że część firm zrzuca wszystkie posortowane śmieci do jednego dużego pojemnika, mówi się od dawna. Nie robią tego wszystkie, ale dzieci się z tym spo-tykają. Może zatem warto w ramach zajęć o recyklingu wyjaśniać, że system ten działa na dwa sposoby: niektóre firmy odzyskujące dzielą odpady ponownie w sor-towniach, bo mają do tego specjalne urządzenia. W przeciwnym razie dzieci nie będą widziały sensu w recyklingu.
Jolanta Zientek-Varga