Pomogą dopiero wiadukty?
20 kwietnia 2010
Przejazd przez tory kolejowe w Płudach może zająć nawet kwadrans. I to pod warunkiem, że stoi się blisko szlabanu. Kierowcy z końca kolejki staną dwa, a nieraz i trzy razy.
- Przejazd kolejowy w Płudach jest włączony w system stacyjny przystanku osobowego Płudy. Czynności zamykania są ściśle związane z przepisami regulują-cymi układy stacyjne - wyjaśnia Robert Kuczyński z PKP PLK. - W momencie kiedy semafor stacyjny wskazuje dla pociągu sygnał "wolna droga" rogata na Klasyków automatycznie się zamyka. Szlaban w ciągu ul. Mehoffera jest jeszcze chwilowo otwarty, ponieważ nie jest on podłączony do układu stacyjnego, a do układu znaj-dującego się na szlaku. Przepisy kolejowe dla użytkowników dróg mają prawo być niezrozumiałe, ale nie wynikają one z niczego innego, jak bezpieczeństwa. Dlatego też dokładamy wszelkich starań, aby tak potrzebne wiadukty były wybudowane jak najszybciej - podsumowuje Robert Kuczyński.
- Przejazd w Płudach jest pierwszy, patrząc od strony Warszawy. Dróżnik wcześniej otrzymuje informację o nadjeżdżającym pociągu i może prewencyjnie zamknąć przejazd wcześniej - mówi radny Białołęki Wojciech Tumasz, członek za-rządu Stowarzyszenia Integracji Stołecznej Komunikacji (SISKOM). - Niestety, wię-cej pociągów oznacza częściej opuszczone szlabany. Rozwiązanie to budowa wia-duktów.
Jeśli czekamy długo na przejeździe, to na 90 proc. wiadomo, że pociąg nadje-dzie od strony Warszawy. Na częstotliwość zamykania szlabanów w godzinach szczytu wpływają także przejazdy pociągów towarowych. Dla tych, tak samo jak osobowych, musi być miejsce na torach. - Pociągi towarowe są dopuszczane z konieczności, PKP PLK nie może odmawiać przejazdu przewoźnikom towarowym, a ci mogą różnie motywować to, że pociąg musi przejechać także w godzinach szczy-tu - mówi Wojciech Tumasz.
Niestety, nie można liczyć na szybką poprawę sytuacji. Ta ma przyjść dopiero po wybudowaniu wiaduktów na Klasyków oraz Mehoffera. PKP Polskie Linie Kole-jowe znów przesuwają termin ogłoszenia przetargu na ich budowę. Mówi się już o lipcu, podczas gdy miało się to stać w I kwartale tego roku. Budowa potrwa rok. Wrócimy do tematu w kolejnych wydaniach.
bk