Pociągi nie wrócą w czerwcu. Kolej znów opóźniona
11 czerwca 2018
Problem z niemieckimi umocnieniami z czasów II wojny światowej okazuje się większy, niż wcześniej sądziliśmy.
- Sytuacja na Obozowej jasno pokazuje, że rację na temat remontu linii obwodowej mieli najwięksi pesymiści - pisaliśmy w sierpniu ubiegłego roku. - Oliwy do ognia dolał jeszcze mazowiecki konserwator zabytków prof. Jakub Lewicki, obejmując ochroną siedemnaście "tobruków".
Mowa o umocnionych stanowiskach dla strzelców, które Niemcy budowali po spacyfikowaniu powstania warszawskiego jako elementy umocnień, mających pomóc w obronie Warszawy przed Armią Czerwoną. Powstały m.in. na terenie Dworca Zachodniego, przy skrzyżowaniach linii kolejowej z Górczewską i Obozową oraz przy rozjeździe torów na wysokości Ostroroga i Kozielskiej. Po wojnie większość "tobruków" zasypano, a część - przykryto nawierzchnią. Przez lata popadały w zapomnienie. Część z nich miała być zniszczona podczas przebudowy linii kolejowej, ale miłośnicy zabytków w ostatniej chwili upomnieli się o ich ocalenie. Na wniosek poznańskiej fundacji Thesaurus konserwator wpisał "tobruki" do rejestru, co musiało spowodować zmianę planów kolejarzy i przedłużenie prac.
Celują w sierpień
Pierwotnym terminem zakończenia przebudowy był marzec. Następnie PKP Polskie Linie Kolejowe informowały o "połowie roku". Teraz branżowy portal transport-publiczny.pl donosi, że realnym terminem jest sierpień.
- Po zaktualizowaniu harmonogramu prac, na który wpłynęły decyzje konserwatora zabytków w sprawie bunkrów oraz odkopanie wcześniej niezidentyfikowanego bunkra, wykonawca zadeklarował zakończenie robót w połowie sierpnia - mówi cytowany przez portal Karol Jakubowski, rzecznik PKP PLK. - Następnie PLK będą mogły przystąpić do pozyskania zgód dla uruchomienia pociągów.
Remont za 196 mln zł
Prace na tzw. linii obwodowej dobiegają już końca. Istniejące perony są wyposażane w nowe wiaty, oświetlenie, ławki i tablice informacyjne oraz dostosowywane dla potrzeb osób niepełnosprawnych. Po przebudowie stacje zmienią nazwy. Pomiędzy Kasprzaka a Wolską będziemy mieć "Wolę", zaś przy Górczewskiej - "Młynów", gdzie powstanie węzeł przesiadkowy z metrem, SKM-ką i autobusami. Powstaje także nowa stacja "Koło" przy Obozowej.
Pochodzące sprzed I wojny światowej wiadukty kolejowe nad Obozową i przy Zawiszy zostały przebudowane, podobnie jak młodsze wiadukty nad Kasprzaka, Wolską i Zawiszy. Powstają też kładki dla pieszych nad Górczewską i torami na wysokości Prądzyńskiego.
Po zakończeniu remontu na Wolę wrócą pociągi linii S9, kursujące przez Dworzec Gdański na Białołękę i do Legionowa.
(dg)