Po czterech torach do Wawra. Pierwsza umowa podpisana
3 listopada 2020
Dobre wieści dla pasażerów czekających na przebudowę linii otwockiej. Do rozpoczęcia prac jeszcze daleko, ale kolejarze zaczynają zawierać pierwsze kontrakty.
2 listopada PKP Polskie Linie Kolejowe poinformowały o podpisaniu umowy na nadzór nad przebudową pierwszego odcinka linii otwockiej. Oznacza to początek przygotowań do oczekiwanej od dawna modernizacji.
- Konsekwentnie zwiększamy możliwości kolei w aglomeracjach - mówi Ireneusz Merchel, prezes PKP PLK. - Także w obszarze Warszawskiego Węzła Kolejowego chcemy zapewnić sprawne podróże dalekobieżne, regionalne i aglomeracyjne. Podpisana dzisiaj umowa z inżynierem kontraktu przygotowuje inwestycję na odcinku Warszawa Wschodnia - Wawer na linii z Warszawy do Lublina. - mówi Ireneusz Merchel, prezes Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.
Zadaniem inżyniera kontraktu będzie kontrola inwestycji: nadzór techniczny nad wykonywanymi robotami, kontrola ich jakości oraz weryfikacja procedur. PKP PLK zapłaci za to 8,5 mln zł.
Linia otwocka - kiedy remont?
Według zapowiedzi PKP PLK prace na odcinku Dworzec Wschodni - Wawer rozpoczną się "w I/II kwartale przyszłego roku", a więc najpóźniej w czerwcu. Wciąż nie wiadomo jednak, kto zajmie się przebudową. Kolejarze zamierzali zapłacić za nią najwyżej 637 mln zł, ale nawet najtańsza oferta firmy Torpol (678 mln zł) przekracza budżet. Siedmiu kolejnych wykonawców jest gotowych wykonać prace za kwotę w przedziale 700-900 mln zł, zaś najdroższa oferta to prawie półtora miliarda. W zależności od tego, która propozycja zostanie uznana za najlepszą, PKP PLK będą musiały dołożyć od kilkudziesięciu do kilkuset milionów.
Co się zmieni?
W pobliżu szpitala przy Szaserów powstanie dodatkowa stacja Wiatraczna, która poprawi połączenie północnego Grochowa z Wawrem i Śródmieściem. Na przystanku Olszynka Grochowska czeka nas remont peronu oraz kładki, która zostanie wyposażona w windy. Stacja Gocławek zostanie przesunięta do wiaduktu Marsa, z którym kolejarze połączą ją windami i schodami. Powstanie także nowe przejście podziemne z pochylniami.
- Na przystanku Warszawa Wawer peron zostanie przebudowany a przejście podziemne wyposażone w windy - wyliczają kolejarze. - Wiata peronowa ma być odrestaurowana. Podobnie jak na pozostałych przystankach, dla podróżnych będzie zamontowany system informacji wizualnej i głosowej.
Więcej pociągów
Ważnym elementem inwestycji ma być budowa nowych torów. Między Gocławkiem a Wawrem ich liczba wzrośnie do czterech, dzięki czemu możliwe będzie rozdzielenie ruchu aglomeracyjnego i dalekobieżnego. Przygotowane zostanie także "wyjście" nowego układu torów od stacji Wawer do Otwocka, które będzie realizowane w kolejnym etapie.
- Wzrośnie przepustowość i więcej składów będzie mogło kursować między Warszawą a Otwockiem i Warszawą a Lublinem - pisze PKP PLK. - Oznacza to sprawniejsze, bardziej przewidywalne podróże w aglomeracji i na trasach dalekobieżnych.
(dg)