Piętrowe parkingi dla Warszawy. Rozwiążą problemy?
12 września 2018
Łatwe w demontażu, rozbudowie i przenoszeniu, modułowe konstrukcje mają pomóc w uwalnianiu ulic od zalewu aut. ZTM przygotowuje pilotaż projektu.
O pomyśle budowy w Warszawie parkingów modułowych Zarząd Transportu Miejskiego informował już rok temu. Kilkupoziomowe, mające od dwóch do czterech kondygnacji konstrukcje miały być montowane, w zależności od potrzeb, w różnych miejscach na terenie miasta, a następnie demontowane i przenoszone gdzie indziej.
Co to właściwie jest?
- Parkingi będą się składać z następujących elementów: moduły z miejscami postojowymi (trzy standardowe miejsca parkingowe lub miejsca parkingowe dla niepełnosprawnych, matek z dziećmi, motocykli) i drogami manewrowymi, moduły pochylni umożliwiające poruszanie się pojazdów pomiędzy poziomami, moduły klatki schodowej oraz pojedyncze moduły uzupełniające tj. toalety i pomieszczenia techniczne - czytamy na stronie ZTM.
Planowane były również miejsca postojowe dla rowerów, stanowiska do ładowania samochodów elektrycznych oraz panele fotowoltaiczne do zasilania urządzeń. W ubiegłym roku o projekcie ZTM, powstającym przy współpracy inżynierów z Politechniki Warszawskiej, napisały praktycznie wszystkie warszawskie media. Pomysł został skrytykowany przez aktywistów stowarzyszenia Miasto Jest Nasze, którzy rozwiązanie problemów z parkowaniem widzą wyłącznie w przesiadce do komunikacji miejskiej, po czym wokół modułowych parkingów zapadła całkowita cisza.
Polacy też pracują
W krajach, w których masowa motoryzacja nastąpiła wcześniej niż u nas (jak Japonia, USA czy Niemcy) tego typu piętrowe parkingi są znane od dawna. Pierwszy w Polsce otwarto cztery lata temu w Trójmieście.
- Za jego budowę odpowiada firma Hydromega - informował wówczas portal trojmiasto.pl. - Pierwsza komercyjna instalacja działa już na terenie byłej Stoczni Gdynia. Teraz firma chce sprzedawać swój produkt. Ma on zastosowanie głównie do instalacji w centrach miast i miejscach, gdzie budowa tradycyjnych parkingów jest trudna i kosztowna.
A w Warszawie?
- Prace nad projektem trwają, obecnie analizujemy jego pilotażową realizację - mówi Michał Grobelny z ZTM. - Na początku roku przesłaliśmy do wszystkich warszawskich dzielnic prośbę o wskazanie ewentualnych lokalizacji dla parkingów modułowych. Przeanalizowaliśmy zgłoszone miejsca i wybraliśmy trzy lokalizacje do dalszych analiz. W najbliższych dniach będzie miało miejsce spotkanie z wykonawcą, który przygotowuje wstępną koncepcję budowy parkingu na jednej z wybranych działek. Harmonogram realizacji tej inwestycji będzie uzależniony od możliwości pozyskania pieniędzy oraz uzyskania decyzji środowiskowej.
Jak mówi Grobelny, jest jeszcze za wcześnie na oficjalne ogłoszenie trzech wybranych lokalizacji. W lipcu o parkingi modułowe pytał wolski radny Kamil Giemza. Jeden z nich widziałby przy Obozowej.
- Przy Hali Koło funkcjonuje parking, który jest wysoce niewystarczający zarówno dla potrzeb mieszkańców, jak i dla użytkowników hali sportowej - napisał. - Podczas wydarzeń kulturalnych, sportowych i innych jest jeszcze intensywniej zastawiana przez samochody widzów i kibiców.
Na interpelację radnego Giemzy odpowiedział wicedyrektor OSiR Wola Michał Kwaśniewski, zdaniem którego "warto poczekać", ponieważ parkingów modułowych jeszcze w Warszawie nie testowano i nie znamy ich kosztów. Czy teren przy Hali Koło to jedna z trzech lokalizacji, wybranych przez ZTM?
- Nie potwierdzam, nie zaprzeczam - mówi Michał Grobelny.
(dg)