Parkingi modułowe na Woli. Gdzie staną?
21 stycznia 2019
Łatwe w demontażu, rozbudowie i przenoszeniu konstrukcje mają pomóc w uwalnianiu ulic od zalewu aut.
O pomyśle budowy w Warszawie parkingów modułowych Zarząd Transportu Miejskiego informował już dwa lata temu. Kilkupoziomowe, mające od dwóch do czterech kondygnacji konstrukcje miały być montowane, w zależności od potrzeb, w różnych miejscach na terenie miasta, a następnie demontowane i przenoszone gdzie indziej.
- Parkingi będą się składać z następujących elementów: moduły z miejscami postojowymi (trzy standardowe miejsca parkingowe lub miejsca parkingowe dla niepełnosprawnych, matek z dziećmi, motocykli) i drogami manewrowymi, moduły pochylni umożliwiające poruszanie się pojazdów pomiędzy poziomami, moduły klatki schodowej oraz pojedyncze moduły uzupełniające tj. toalety i pomieszczenia techniczne - czytamy na stronie ZTM.
Recepta dla Woli?
- Wola boryka się z bardzo dużym problemem napływu samochodów spoza dzielnicy, a problem zapewne nasili się jeszcze bardziej po otwarciu kolejnych stacji metra - pisze radna Aneta Skubida. - Podczas sesji 4 grudnia burmistrz Krzysztof Strzałkowski zapowiedział, że na Woli nie powstaną parkingi typu P+R, za to powstaną parkingi modułowe, które mają pomóc rozwiązać problem. W których lokalizacjach przewidywana jest budowa?
W odpowiedzi burmistrz Strzałkowski wymienił sześć lokalizacji: plac przy Jana Olbrachta 28 w pobliżu Góralskiej i Okocimskiej (własność SM Mszczonowska), teren przy siedzibie straży miejskiej w trójkącie al. "Solidarności" - Leszno - Okopowa, skrzyżowanie ulic Pustola i Norwida, rejon ul. Smolki, skrzyżowanie Szulborskiej i Baltazara (własność Miejskich Zakładów Autobusowych) oraz teren wzdłuż Okopowej, naprzeciwko Cmentarza Powązkowskiego.
- W sytuacji problemów z miejscami postojowymi dla mieszkańców Woli kluczowe jest zweryfikowanie skali niedostatków - komentuje radny Kamil Giemza. - Sam proponowałem lokalizację parkingu modułowego przy Hali Koło, gdzie ze względu na ofertę sportową i imprezy masowe pojemność istniejącego parkingu jest niewystarczająca. Decyzje powinny być poprzedzone stosownymi analizami wpływu, również w kontekście krajobrazu czy zacienienia budynków.
Dziwna pomyłka
Spośród wymienionych przez burmistrza lokalizacji największą uwagę zwraca ostatnia: rejon Okopowej i Stawek. Na wskazanej w piśmie do ZTM działce stoją opuszczone budynki Zakładów Towarzystwa Akcyjnego Fabryki Garbarskiej Temler i Szwede. Trzy z nich, powstałe w latach 1859-1879, są wpisane do rejestru zabytków wraz z otoczeniem, co jest bardzo istotne dla planowania w tym miejscu parkingów. Czwarty, powstały "po 1926 roku", znajduje się w gminnej ewidencji zabytków.
Jak wyjaśnia rzecznik wolskiego ratusza Mariusz Gruza, lokalizacja przy dawnej garbarni została wskazana... przez pomyłkę. Teren jest nie tylko zabytkowy, ale także objęty planem miejscowym, wykluczającym urządzenie parkingów.
- Wycofamy z ZTM tę propozycję - zapowiada rzecznik. - Pozostałe lokalizacje również zostaną sprawdzone jeszcze raz, m.in. pod kątem zgodności z dokumentami planistycznymi.
(dg)