REKLAMA

Targówek

komunikacja »

 

P+R Radzymińska - jaki ma sens i gdzie powinien powstać?

  9 kwietnia 2015

alt='P+R Radzymińska - jaki ma sens i gdzie powinien powstać?'
Tak prezentuje się nowy P+R Stadion Narodowy, z którego korzystają kierowcy z Wawra i Pragi Południe.
źródło: ZTM

Z końcem marca wygasła umowa między ZTM a właścicielem Centrum Handlowego Wileńska. Gdzie teraz będą się przesiadać kierowcy z Targówka, Białołęki i Marek?

REKLAMA

P+R Wileńska nie jest samodzielnym parkingiem, ale wygospodarowaną na terenie centrum handlowego przestrzenią na 270 samochodów i 10 rowerów. Korzystają z niego głównie kierowcy przyjeżdżający na Pragę ulicą Radzymińską, przesiadający się przy Warszawie Wileńskiej do metra i tramwajów. Likwidacja parkingu miała nastąpić już w ubiegłym roku, udało się jednak wynegocjować przedłużenie umowy do końca marca.

Zarówno do Zarządu Transportu Miejskiego, jak i do naszej redakcji docierają głosy, że P+R dla kierowców jadących z północnego wschodu powinien znajdować się znacznie dalej od centrum i umożliwiać przesiadkę już na Radzymińskiej. Gdzie dokładnie?

- Skrzyżowanie z Łodygową to idealny punkt przesiadkowy - uważa jeden z naszych czytelników. - Czy w ramach przebudowy tej ulicy nie można pomyśleć także o parkingu? Może część kierowców przesiadłaby się do komunikacji.

Może. Ale zacznijmy od podstaw.

Know-how parkingów P+R

Idea parkingów przesiadkowych jest prosta: w celu zmniejszenia zanieczyszczenia powietrza i hałasu w centrum aglomeracji należy zapewnić kierowcom możliwość przesiadki do komunikacji miejskiej możliwie daleko od centrum i do możliwie szybkiego i pojemnego środka transportu. Umieszczenie P+R przy węźle Radzymińskiej z północną obwodnicą Warszawy jest prawdopodobnie najlepszym spośród realnych rozwiązań. M1 ma parking na 1400 samochodów, tuż obok którego znajduje się pętla autobusu 190. Jakiego? W literaturze anglojęzycznej tego typu środki lokomocji nazywane są "rapid transit" (brakuje dobrego polskiego tłumaczenia) i zalicza się do nich metro, kolej miejską, szybki tramwaj, premetro i - przy braku komunikacji szynowej - metrobus. Gdzie należy umieszczać parkingi?

- Niedopuszczalna jest budowa parkingów P+R w strefie śródmiejskiej lub zbyt blisko centrum miasta - czytamy na stronie stowarzyszenia SISKOM. - Celem ograniczania ruchu wjazdowego do Warszawy ważne jest tworzenie systemu P+R poza granicami miasta (w gminach tworzących aglomerację warszawską), przede wszystkim przy stacjach linii kolejowych. Przy tego typu przedsięwzięciach konieczna jest współpraca lokalnych władz samorządowych, władz województwa, władz Warszawy i przewoźników kolejowych.

Metro na razie kończy bieg na Dworcu Wileńskim. Kolej miejska co prawda jest niedaleko, ale obsługuje osiedle Wilno, Ząbki i Zielonkę, a nie Białołękę i Marki. Szybki tramwaj, premetro i metrobus to wynalazki nieznane w tej części miasta lub świata. Nawet wąskotorową kolej do Marek i Radzymina zlikwidowano w latach 70-tych. Wszystko to sprawia, że o klasycznym układzie P+R przy Radzymińskiej można zapomnieć. Nie ma warunków, nie ma infrastruktury, teoretycznie jest stąd za blisko do centrum, by miało to sens (po domknięciu pierścienia obwodnic szybkiego ruchu cała Radzymińska znajdzie się w jego wnętrzu). Ale jest popyt.

- Niezależnie od tego, że na Radzymińskiej nie ma komunikacji szynowej, dostajemy głosy od osób, które chciałyby przesiadać się do komunikacji miejskiej - mówi Magdalena Potocka, rzeczniczka ZTM.

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Gdzie umieścić P+R Radzymińska?

Skoro są chętni i budowa dla nich parkingu miałaby oznaczać poprawę jakości powietrza na Pradze i Targówku, to nie pozostaje nic innego, jak tylko znalezienie miejsca. I tu zaczynają się bardzo strome schody, bo w pobliżu Radzymińskiej, w rozsądnie dużej odległości od centrum, jest bardzo niewiele terenów należących do miasta. Potencjalnie można umieścić parking na terenie PKP Polskich Linii Kolejowych (trudne negocjacje), zamiast ogródków działkowych (zniszczenie terenu zielonego pod parking w imię idei P+R, u podstaw której stoi troska o środowisko?) albo przy którymś z centrów handlowych.

- Rozmawiamy z kilkunastoma podmiotami, między innymi z właścicielem centrum handlowego M1 - mówi Potocka.

Umieszczenie P+R przy węźle Radzymińskiej z północną obwodnicą Warszawy jest prawdopodobnie najlepszym spośród realnych rozwiązań. M1 ma parking na 1400 samochodów, tuż obok którego znajduje się pętla autobusu 190. Linia ta kursuje w godzinach szczytu co kilka minut i zapewnia dojazd do metra. Zarówno do M2 na Dworcu Wileńskim, jak i - nomen omen - M1 na stacji Ratusz Arsenał. Na moście Śląsko-Dąbrowskim i w al. Solidarności 190 korzysta z trambuspasów, dzięki czemu omija korki. To jednak wciąż linia zwykła, zatrzymująca się na każdym przystanku. Rozkładowe czasu przejazdu do głównych węzłów to 20 minut do Dworca Wileńskiego, 26 min do stacji metra Ratusz Arsenał, 35 min do pl. Kercelego i 48 min do ratusza Bemowa.

REKLAMA

A może jednak metrobus?

I tutaj wracamy do punktu wyjścia. W 2009 roku głośno było o pomyśle przekształcenia 190 w linię pseudo-metrobusową. "Pseudo", bo idea ta przypominała raczej marzenia ubogiego krewnego o szybkim autobusie, którym jeździ bogaty sąsiad zza Odry. Ostatecznie koncepcja upadła, jednak warto pochylić się nad nią w kontekście P+R Radzymińska.

Gdyby wprowadzić na Radzymińskiej komunikację metrobusową na wzór np. hamburski, wyglądałoby to mniej więcej tak: ogromny podwójny przegubowiec pędzi buspasem, przed każdym skrzyżowaniem wzbudzając zielone światło. Zatrzymuje się na przystankach pozbawionych zatok, dzięki czemu nie musi tracić czasu na włączanie się do ruchu, zaś pasażerowie mają znacznie więcej miejsca. Na samych przystankach stoją szerokie wiaty z dużą liczbą ławek, może takie jak przy stacji Ratusz Arsenał. Na elektronicznym wyświetlaczu widać wyraźnie, że metrobus kursuje równo co 7 minut, bez żadnych opóźnień.

Science-fiction? Ależ skąd. Wszystko to byłoby nieporównywalnie tańsze od budowy metra, która już łapie pierwsze opóźnienia. Ze względu na ogromną liczbę pytań otwarcie ofert na budowę sześciu stacji na Woli, Pradze i Targówku zostało przełożone o cztery miesiące, na 31 lipca. Otwarcie stacji Targówek i Trocka planowane jest na rok 2019.

Dominik Gadomski

 

REKLAMA

Komentarze (7)

# loop

09.04.2015 11:29

P+R przy stacji kolejowej Warszawa - Wilno - stamtąd dojazd do Wileńskiego pociągiem to 3 min.

# rom

09.04.2015 12:40

a może jadnak na Stalowej przy Tesco, docelowo na terenie zajezdni? Radzymińska szeroka i potok przyjmie. A obok będzi emetro Szwedzka i PKP Stalowa - nowy peron. Na pewno nie między blokami na Targówku.

# miko

10.04.2015 09:02

W rejonie ul. Bystrej terenu jest pod dostatkiem - łąki.

REKLAMA

# PunkSkeleton

10.04.2015 09:52

P+R przy polskich kolejach... Ratunku! Może jak całkiem zbankrutuje i ci wszyscy komuniści pójdą na bruk to coś z tego będzie, ale obecnie nawet mieszkając przy stacji kolejowej często nie opłaca się tym jeździć.
P+R ma sens tam gdzie:
1. Dojazd samochodem jest znacznie łatwiejszy niż do centrum i innych popularnych miejsc docelowych (np. do biurowców na Służewcu).
2. Istnieje szybka i rozbudowana komunikacja miejska.
Przykład znakomitej lokalizacji to metro Marymont. Co prawda teraz jest remont trasy AK, ale niedługo się skończy i znowu codziennie będzie zapełniony.
Przykład mniej udany to Aleja Krakowska - dojazd OK, ale do centrum trochę długo (30 minut), a na Służewiec komunikacja fatalna. Gdyby dorobić brakujący fragment tramwaju to myślę, że sporo osób by korzystało, szczególnie tych spoza Warszawy.
Z P+R przy stacji kolejowej, z której pociąg jedzie pół godziny rozkładowo, a w praktyce minimum 40 minut, albo wcale to bezsens. Nikt z tego nie będzie korzystał, ew. ktoś kto ma kilometr do tej stacji podjedzie samochodem.

# Konrad

10.04.2015 09:55

Fajny pomysł z tym "pseudo-metrobusem". Parking powinien powstać właśnie gdzieś przy M1.
A w przyszłości powinno się zbudować tramwaj do Marek wzdłuż Radzymińskiej, a jakby Radzymin się dołożył to można by przedłużyć dalej

# miko

10.04.2015 10:49

Przywrócić można by było połączenie kolejowe (typu-WKD) Dw. Wilenskiego z Pustelnikiem wzdłuż Radzyminskiej.

REKLAMA

# Warszawiak23

11.04.2015 11:24

Moim zdaniem, P+R powinien powstać przy ulicy Radzymińskiej w miejscu Centrum Handlowego TESCO lub w miejsce Zajezdni AUTOBUSOWEJ "STALOWA", gdyż tutaj robią się największe korki (Ulica Naczelnikowa - Radzymińska - Szwedzka - Stalowa - Aleje Solidarności). Niedaleko będzie stacja metra "Stalowa", stacja kolejowa oraz drogi dojazdowe od ulicy Radzymińskiej (Trasa Tysiąclecia do ul. Radzymińskiej).
więcej na forum

REKLAMA

Najnowsze informacje na TuTargówek

REKLAMA

REKLAMA

REKLAMA

Butelki dla dzieci Kambukka
Kambukka Reno

REKLAMA

AMBRA - Twoje Perfumy
AMBRA - Twoje Perfumy

Najchętniej czytane na TuTargówek

Misz@masz

Artykuły sponsorowane

REKLAMA

REKLAMA

Kup bilet

Znajdź swoje wakacje

Powyższe treści pochodzą z serwisu Wakacje.pl.

Polecamy w naszym pasażu

Wstąp do księgarni

REKLAMA

REKLAMA

Top hotele na Lato 2024
Top hotele na Lato 2024

REKLAMA

REKLAMA

Wyjazdy sportowe
Wyjazdy sportowe