P+R M³ociny bêdzie wiêkszy
2 stycznia 2016
Obok stacji metra M³ociny powstanie ponad 160 nowych miejsc parkingowych.
Ogromna liczba samochodów, przyje¿d¿aj±cych w okolice stacji metra M³ociny, to od o¶miu lat jeden z najpowa¿niejszych problemów, z jakim borykaj± siê mieszkañcy Wawrzyszewa i Wrzeciona. Kilkupoziomowy gara¿ P+R oferuje 1082 miejsca parkingowe, kolejnych 80 powsta³o - kosztem pasa zieleni na jednej z g³ównych ulic dzielnicy - przy stacji Wawrzyszew. Samochodów jest jednak tak du¿o, ¿e zajmuj± nie tylko legalne miejsca, ale te¿ chodniki i trawniki. Wraz z samochodami zjawia siê zanieczyszczenie powietrza i ha³as. Poziom ¿ycia okolicznych mieszkañców spada.
Tymczasem na zlecenie Zarz±du Transportu Miejskiego przygotowana zosta³a koncepcja budowy nowej czê¶ci P+R M³ociny, która znajdzie siê po po³udniowej stronie stacji, miêdzy jezdniami Kasprowicza. Dzi¶ jest tam szeroki pas zieleni z m³odymi drzewami, docelowo powstan± 164 miejsca postojowe.
Nie sposób oprzeæ siê wra¿eniu, ¿e warszawski samorz±d nie ma ¿adnego pomys³u na rozwi±zanie problemu nadmiaru aut. Budowa linii szybkiego tramwaju na Tarchomin niekoniecznie zmniejszy³a liczbê samochodów, wje¿d¿aj±cych na Wrzeciono i Wawrzyszew szerokim mostem Sk³odowskiej-Curie. Nie zmniejsza siê tak¿e ruch na Pu³kowej i Arkuszowej. Je¶li samorz±d nie przygotuje systemowego rozwi±zania problemów komunikacyjnych tej czê¶ci miasta, prêdzej czy pó¼niej ca³a ulica Kasprowicza zostanie przekszta³cona w parking.
Warto wiedzieæ, ¿e ju¿ P+R Wawrzyszew znajduje siê na granicy obszaru wpisanego do gminnej ewidencji zabytków. Od ronda Hutników Warszawskich do Podczaszyñskiego ulica Kasprowicza stanowi jedn± z osi historycznych Starych Bielan, co powinno zobowi±zywaæ do uznawania jej za ulicê reprezentacyjn±, przyjazn± pieszym i zachêcaj±c± do odwiedzin. Teoretycznie.
Data budowy parkingu P+R M³ociny III nie jest jeszcze znana.
Dominik Gadomski