Obwodnica z poślizgiem. Sześć pasów przez Wawer
11 września 2019
Wawerski odcinek trasy S2 zostanie otwarty później niż most do Wilanowa.
Południowa obwodnica Warszawy (S2) to wciąż wielki plac budowy, ciągnący się od rejonu Puławskiej aż po wschodni kraniec Wawra. Formalnie inwestycja jest jednak podzielona na trzy etapy: odcinek do Przyczółkowej wraz z tunelem pod Ursynowem buduje Astaldi, nad mostem pracuje Gulermak, a w Wawrze - Warbud.
Cel: grudzień 2020
Jak wyjaśnia wiceminister infrastruktury Andrzej Bittel, pierwsze dwa są zaawansowane w 80-90% i powinny zostać otwarte w sierpniu przyszłego roku.
Raczej nie Południowy. Jak nazwać most?
W przyszłym roku pojedziemy nową przeprawą do Wilanowa. Jeśli historia się powtórzy, czeka nas także spór o nazwę.
Przez kilka miesięcy trasa będzie kończyć się węzłem z Wałem Miedzeszyńskim, zaś na przełomie lat 2020/21 zostanie otwarty ostatni odcinek wraz z węzłem Patriotów.
Zmieniali projekt
Oficjalnym powodem opóźnienia w Wawrze jest konieczność skoordynowania inwestycji z planowaną przebudową linii kolejowej. Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad i PKP PLK stwierdziły, że fragment trasy trzeba przeprojektować, by zapewnić możliwość budowy nad nią nie tylko trzeciego, ale i czwartego toru. Na razie nie ma natomiast informacji o opóźnieniach na budowie mostu, która była wiosną wstrzymana z powodu wysokiego stanu wody w Wiśle.
Kluczowa droga
Jak wyjaśnia GDDKiA, S2 będzie pełnić zarówno funkcję obwodnicy Warszawy i połączenia Wilanowa z Wawrem, ale też - wraz z odcinkiem A2 między Wawrem a Mińskiem Mazowieckim - pozwoli poprawić komunikację na osi wschód-zachód. Formalna granica między trasą S2 a autostradą A2 znajdzie się na węźle Lubelska, gdzie kierowcy będą mogli skręcić na S17 w kierunku Lublina. Dalej na wschód będzie można pojechać 15-kilometrowym odcinkiem, budowanym obecnie przez firmę Polaqua za 830 mln zł. Jak zapowiada GDDKiA, zostanie on oddany do użytkowania najpóźniej w czerwcu przyszłego roku.
Aż na Białoruś
W przygotowaniu są już także koncepcje programowe na pozostałe 130 km trasy. Ich wykonawcą jest firma Multiconsult a efekty jej pracy poznamy jeszcze w tym roku: w pierwszej kolejności dla odcinka od obwodnicy Mińska Mazowieckiego do Siedlec (37,5 km), następnie od Siedlec do Białej Podlaskiej (63,5 km) oraz od Białej Podlaskiej do granicy polsko-białoruskiej (32 km). Realizacja całej trasy planowana jest w latach 2021-2024 kosztem 6,2 mld zł.
(dg)
.