O transporcie szynowym w Wawrze
20 września 2011
Transport szynowy z Wawra do centrum Warszawy opiera się oczywiście na przebiegającej wzdłuż całej dzielnicy linii kolejowej zwanej "otwocką".
Pewnym udogodnieniem w korzystaniu z pociągów jest rozbudowa systemu parkingów park&ride przy stacjach kolejowych. Parking taki działa już w Aninie (86 miejsc dla samochodów + 60 dla rowerów), w trakcie przygotowania jest 150 naziemnych miejsc postojowych (+80 dla rowerów) przy przystanku Wawer. Zgodnie z pierwotnymi założeniami pod koniec tego roku miał powstać parking na 100 miejsc dla samochodów i 150 dla rowerów, prace nad tym projektem zostały jednak wstrzymane.
A tramwaj?
W planie rozwoju komunikacji tramwajowej w Warszawie z czerwca 2005 roku przewiduje się budowę linii tramwajowej łączącej al. Waszyngtona z Falenicą - przez Gocław. Ma ona przecinać Trakt Lubelski w okolicach ul. Lucerny, skąd szłaby na południe, mniej więcej w równej odległości między Traktem a ul. Patriotów, mijając po drodze ulice Zasadową i Przewodową. W Miedzeszynie, na wysokości Zwoleńskiej, zakłada się odnogę linii w kierunku Wisły. Tą drogą tramwaj docierałby aż na Służewiec przez most Na Zaporze, Augustówkę, ulice św. Bonifacego, Wiertniczą i Wałbrzyską.Na razie zlecono jedynie przygotowanie dokumentacji dla odcinka od al. Waszyngtona na Gocław. Niestety trwające prace projektowe nad mostem Na Zaporze nie przewidują choćby miejsca dla trasy tramwajowej przez Wisłę, nawet w dalszej przyszłości. Jest to niezrozumiałe, skoro zarówno trasy tramwajowe, jak i most Na Zaporze leżą w gestii agend miejskich. Czy koncepcję sieci tramwajowej z 2005 roku zarzucono, czy są to jakieś oszczędności? Na razie szykujemy szczegółowe projekty na najbliższe lata, a co dalej - nie wiadomo.
Marcin Święcicki
poseł (1989-1991 / 1993-1997 / 2011-), były prezydent Warszawy (1994-1999) i minister współpracy gospodarczej z zagranicą (1989-1991)