Nowe drogi dla cyklistów. Wola rowerowym liderem?
10 lipca 2015
Dzięki funduszom przyznanym przez Radę Warszawy i głosom mieszkańców Wola zyska kilka ważnych dróg rowerowych i innych rozwiązań, ułatwiających jazdę jednośladem.
Podczas gdy na granicy Woli i Śródmieścia trwa budowa jednej z najważniejszych dróg rowerowych w mieście (w al. Jana Pawła II), Rada Warszawy przyznała 74 mln zł na budowę nowej infrastruktury, która powstanie głównie wśród najważniejszych arterii samochodowych. Poprzecinana szerokimi trasami Wola będzie zatem głównym beneficjentem.
Bonusy dla pieszych i rowerzystów - projekt dla Mirowa
Azyle dla pieszych na rogu Chłodnej i Żelaznej, Przyokopowa i Łucka dwukierunkowe dla rowerów? Przedstawiamy kolejny projekt do budżetu partycypacyjnego.
Co powstanie?
Chyba najważniejszą spośród zapowiadanych w dzielnicy inwestycji rowerowych będzie przedłużenie drogi na Kasprzaka za Trasę Prymasa Tysiąclecia. Dokąd? Do... granicy miasta. Jadąc na zachód będziemy mijać kolejno wypożyczalnię Veturilo na Reducie Wolskiej, okolice cmentarza Wolskiego, Fort Wola oraz skrzyżowania z Powstańców Śląskich, al. Czerwca 1989 roku i Gierdziejewskiego. Odolany i Jelonki zostaną wreszcie połączone z centrum a Wola z Ursusem. I to w wygodny sposób, bo na Połczyńskiej - w odróżnieniu od innych ulic - przejazd nad linią kolejową między Wolą a Jelonkami nie wiąże się z podjazdem na wiadukt.
Przebudowana zostanie najpopularniejsza droga rowerowa w Warszawie, biegnąca wzdłuż Trasy Prymasa Tysiąclecia, zaś we wschodniej części dzielnicy infrastruktura dla jednośladów powstanie na całej długości Towarowej i Okopowej. Nie wiadomo, jak będzie się to miało do zwycięskiego projektu z budżetu partycypacyjnego "Ścieżka rowerowa i chodnik od ronda Daszyńskiego do Kolejowej". Być może 350-metrowy odcinek "obywatelski" powstanie po prostu jako pierwszy fragment planowanej trasy.
Z budżetu partycypacyjnego powstanie także infrastruktura rowerowa na węższych ulicach. Będą to pasy rowerowe na Grzybowskiej (od Żelaznej do Ciepłej), Ostroroga i Tatarskiej (tylko w jedną stronę od Powązkowskiej do Ostroroga). Z kolei na kilku ulicach jednokierunkowych rowery dostaną możliwość jazdy w dwóch kierunkach. Będzie tak na Platynowej, Chmielnej (od wjazdu na parking przy Miedzianej do Żelaznej), Siennej (od Twardej do Żelaznej), Łuckiej (od Żelaznej do Wroniej), Waliców (od Grzybowskiej do Krochmalnej) i Krochmalnej (od al. Jana Pawła II do Waliców).
Układ, w którym ulice jednokierunkowe dla samochodów są dwukierunkowe dla rowerów, na przeciętnych jezdniach wytyczone są pasy rowerowe a wzdłuż głównych arterii samochodowych - wydzielone drogi rowerowe, jest uznawany za specjalistów od transportu za wzorcowy. Wola na czele peletonu?
Dominik Gadomski
.