Bonusy dla pieszych i rowerzystów - projekt dla Mirowa
24 marca 2015
Azyle dla pieszych na rogu Chłodnej i Żelaznej, Przyokopowa i Łucka dwukierunkowe dla rowerów? Przedstawiamy kolejny projekt do budżetu partycypacyjnego.
Aleksander Buczyński proponuje, by wykorzystać 132 tys. zł z budżetu partycypacyjnego na poprawienie warunków ruchu pieszych i rowerzystów. Jak? Na cztery sposoby.
Po pierwsze: projekt zakłada budowę azyli dla pieszych na skrzyżowaniach Chłodnej z Wronią oraz na Żelaznej między Łucką a Pereca. Na wymienionych przejściach Chłodna i Żelazna są wyjątkowo szerokie a jeden azyl za 5 tys. zł wyraźnie poprawia bezpieczeństwo pieszych, chcących przejść przez jezdnię.
Po drugie: przeniesienie parkowania na niewyremontowanym odcinku Chłodnej z chodników na jezdnię.
- Chłodna ma bardzo szeroką jezdnię, jak na ulicę lokalną i nie ma uzasadnienia, by samochody parkowały na chodniku - zauważa projektodawca. - Na zmodernizowanym odcinku jezdnia została już zwężona, co widać przy skrzyżowaniu z ul. Żelazną.
Po trzecie: wytyczenie pasów rowerowych na Grzybowskiej między al. Jana Pawła II a Towarową. W alei powstaje właśnie droga rowerowa, więc takie pasy połączyłyby Mirów z jednym z głównych szlaków rowerowych północ-południe, biegnącym przez Śródmieście. Pasy rowerowe byłyby jednokierunkowe i miały szerokość 1 metra.
Po czwarte: umożliwić rowerom jazdę w obu kierunkach na wybranych jezdniach jednokierunkowych. To rozwiązanie powszechnie stosowane np. w Gdańsku, zdecydowanie poprawiające warunki jazdy rowerem i - wbrew opinii wielu kierowców - bardzo bezpieczne (jest kontakt wzrokowy z jadącym z naprzeciwka rowerzystą). Projektodawca wytypował następujące ulice: Platynową, Chmielną (od wjazdu na parking przy Miedzianej do Żelaznej), Sienną (od Twardej do Żelaznej), Łucką (od Żelaznej do Wroniej), Waliców (od Grzybowskiej do Krochmalnej), Krochmalną (od al. Jana Pawła II do Waliców) i Przyokopową (od Grzybowskiej do Hrubieszowskiej). Po zamontowaniu pod zakazami wjazdu tabliczek "nie dotyczy rowerów" można byłoby wygodnie dojechać jednośladem np. do Muzeum Powstania Warszawskiego.
Głosowanie nad przyszłorocznym budżetem partycypacyjnym odbędzie się w czerwcu.
Dominik Gadomski