Nocne zmiany
23 lutego 2007
Szykuje się również rewolucja w komunikacji nocnej. Pierwsze zmiany są planowane już od kwietnia. Autobusy nocne zmienią swoje trasy. Pojawią się nowe linie. Numeracja niektórych ma wskazywać na trasę - np. autobusy 609 i 619 będą jechać w tym samym kierunku.
Wszystkie propozycje zmian można znaleźć na stronie www.ztm.waw.pl. Uwagi i propozycje można kierować telefoniczne pod numer infolinii 94-84 lub adres e-mail konsultacje@ztm.waw.pl. Prosimy o przysyłanie kopii do "Echa" na adres echo@gazetaecho.pl.
Jakimi liniami dojedziemy w nocy na Białołękę?
- Zielona Białołęka - 602/612: Dw. Centralny - Al. Jerozolimskie - Al. Jana Pawła II - Al. Solidarności - Pl. Bankowy - Al. Solidarności - Most Śląsko-Dąbrowski - Al. Solidarności - Targowa - 11 Listopada - Stalowa - Zajezdnia Stalowa - Stalowa - Szwedzka - 11 Listopada - Rondo Żaba - Św. Wincentego - Kołowa - Ossowskiego - Barkocińska - Myszkowska - Gorzykowska - Radzymińska - Trocka - Borzymow-ska - Św. Wincentego - Kondratowicza - Chodecka - Łojewska - Łabiszyńska - To-ruńska - Głębocka - Berensona - Skarbka z Gór (powrót Berensona - Ostródzka - Toruńska). W drugą stronę 602 pojedzie w kierunku Otwocka i Karczewa, a 612 - Międzylesia.
- Tarchomin, Choszczówka - 609: Dw. Centralny - Emilii Plater (powrót Al. Jana Pawła II) - Świętokrzyska - Kopernika - Tamka - Most Świętokrzyski - Wybrzeże Szczecińskie - Okrzei - Sierakowskiego - al. Solidarności (powrót: Most Śląsko-Dąbrowski - Wybrzeże Kościuszkowskie - Karowa - Dobra - Tamka) - Targowa - Ratuszowa - Dąbrowszczaków - Pl. Hallera - Jagiellońska - Rondo Starzyńskiego - Jagiellońska - Żerań FSO (podjazd na pętlę w kierunku Legionowa w celu skomu-nikowania z linią obwodową) - Modlińska - Płochocińska - Marywilska - Marcelin - Marywilska - Płochocińska - Modlińska - Milenijna - Ćmielowska - Światowida - Hanki Ordonówny - Mehoffera - Modlińska - Jabłonna - Warszawska - Sowińskie-go - Mickiewicza - Legionowo - (powrót: Jagiellońska - Piłsudskiego - Sowiń-skiego).
- 619: Dw. Centralny - Emilii Plater (powrót Al. Jana Pawła II) - Świętokrzyska - Ko-pernika - Tamka - Most Świętokrzyski - Wybrzeże Szczecińskie - Okrzei - Siera-kowskiego - Al. Solidarności (powrót: Most Śląsko-Dąbrowski - Wybrzeże Koś-ciuszkowskie - Karowa - Dobra - Tamka) - Targowa - Ratuszowa - Dąbrowsz-czaków - Pl. Hallera - Jagiellońska - Rondo Starzyńskiego - Jagiellońska - Mod-lińska - Światowida - Myśliborska - Porajów - Świderska - Ćmielowska - Świato-wida - Hanki Ordonówny - Mehoffera - Modlińska - Klasyków - Bohaterów - Ołów-kowa - Parowozowa - Polnych Kwiatów - (powrót bezpośrednio Mehoffera) Me-hoffera - Choszczówka.
Publikujemy także fragment listu naszego Czytelnika w sprawie zmian autobusów nocnych na Tarchominie. Zachęcamy Państwa do wzięcia udziału w konsultacjach ZTM oraz do przesyłania nam swoich opinii.
* * *
Pragnę nie tylko ZTM, ale także Was poinformować o swojej (i jak wiem z rozmów nie tylko swojej) opinii na temat zmian w komunikacji nocnej w rejonie Tarcho-mina.
Otóż jeszcze nie przeszły echa zmian z 12 lutego, za pasem reforma pierwszo-marcowa, a już ZTM planuje zreformować komunikację nocną w Warszawie. Be-mowo i Bródno sporo zyskają na takiej reformie - nowe linie, częste kursy, prawie jak za dnia. A co będzie na Tarchominie? Mieszkam tu od 1981 roku i już wtedy jeździła tu jedna linia nocna co pół godziny. Mimo że osiedle rozwijało się błyska-wicznie. Teraz ten teren zamieszkuje kilkadziesiąt tysięcy osób i nadal mamy auto-bus nocny co pół godziny (dwie linie na przemian). Zamiast wprowadzić reformę, która nieco ulżyłaby tym nocnym, to ogranicza się częstotliwość linii.
Popieram uruchomienie komunikacji nocnej dla osiedli przy Ceramicznej czy dla Marcelina, ale czemu do licha kosztem osiedla Poraje, na którym mieszka 12 tysięcy osób?
Dlaczego nie można po prostu pozostawić linii 609 na takiej trasie jak teraz, z częstotliwością co pół godziny, a uruchomić nową 619, która obsłuży nowe osiedla i pojedzie dalej do Legionowa? Czemu, żeby komuś poprawić, należy koniecznie zabrać innym? To osiedle rozwinęło się przez lata błyskawicznie, coraz więcej ludzi jeździ nocnymi, bo i godziny pracy są bardziej przesunięte niż kiedyś. Jak było 20 lat temu, tak jest nadal.
O ile należy poprawiać komunikację na nowych osiedlach, to bynajmniej nie kosztem tych starych. Autobus nocny co godzinę na Porajach to zdecydowanie za mało, to nie są jakieś peryferia! A do najbliższego przystanku innej linii nocnej (też jeżdżącej co godzinę) jest dobre dwa kilometry!
Pozdrawiam, Marcin Leciak
oprac. Mz